Mladoboleslavská automobilka si musela priznať porážku s modelom Rapid. Hoci, išlo o povestné meno symbolizujúce kupé z osemdesiatych rokov, zákazníci reinkarnáciu názvu nezhltli, po predstavení novodobého Rapidu. Z výrobných liniek zišiel najprv v karosérii liftback a o necelé dva roky k nemu pribudol päťdverový hatchback. S Rapidmi som sa za ich existenciu čo-to najazdil, no nikdy nevyšli z testu podhodnotene. Práve naopak! Podobne, kladne, hodnotili tieto vozidlá aj iné média alebo aj samotní zákazníci, napriek tomu nemali Česi dôvod na radosť. Predaje Rapida boli nízke a tak sa na konci generačného cyklu nedočkal svojho nasledovateľa.

Dnes môžeme len hádať, čo neúspechu predchádzalo. Vravelo sa o privysokej cene, ktorá sa približovala k väčšiemu modelu Octavia. Liftback bol dizajnovo príliš konzervatívny, čo tiež mohlo odlákať záujemcov. Alebo išlo čisto o zlý marketing. Nech je už realita akákoľvek, Škoda urobila za Rapidom hrubú čiaru. Jeho miesto nahradil úplne nový model. Model, ktorý nemohol mať ani výstižnejšie meno ako práve Scala. Ak si ho preložíte z latinčiny, znamená to vzostup / pokrok / rebrík. Pomenovanie nebolo náhodné, pretože Scala je skutočne novým modelom značky, bez predchodcu.

V mojich očiach spravila Škoda razantnú dizajnovú zmenu. Stavím sa, že prekrytím fabrického znaku by tento model nejeden človek nevedel priradiť k správnej značke. Môže zato úplne novo prepracovaný predok, ktorý prebral len mriežku medzi prednými svetlometmi. Svetlomety sú pekne „zamračené“ tesne pod kapotou a štandardne vybavené plným LED svietením. Boky trošku pripomínajú Rapid Spaceback, ale Scala je proporčne lepšie vyvážená, takže nepôsobí už tak úzko a vysoko. Zadok je úplná balada. Ťažko ho prirovnať k inému modelu značky. Vystihujú ho opäť špecificky tvarované LED svetlomety s dynamickými smerovkami. Ale vynikne tu aj pekne zaoblené okno s decentným spojlerom na dverách batožinového priestoru.

Veľkostne môžeme Scalu radiť ku konkurentom ako je napríklad Audi A3, Seat Leon, či VW Golf. Ako základ podvozkovej platformy poslúžila verzia MQB A0. Používajú ju o  menšie vozidlá, teda Audi A1, Seat Ibiza a VW Polo. V prípade Scaly však inžinieri využili potenciál tejto verzie platformy naplno a to natiahnutím rozmerov na maximum. Z toho logicky vyplýva, že Scala privíta pasažierov veľkoryso.

Česká novinka rozhodne nesklamala. Prvý nástup za volant ma okamžite presvedčil o priestrannosti celého interiéru. Sedadlá vodiča a spolujazdca sú anatomicky tvarované, takže dobre obopnú postavu a postarajú sa o komfortný pocit zo sedenia. Netreba si tu robiť starosti s odkladacími priestormi. V tejto disciplíne bola Škoda vždy jednotka. Napríklad, do predných dverí sa zmestí natesno 1,5 litrová PET fľaša, medzi sedadlami sídli pozdĺžne nastaviteľná lakťová opierka s hlbokým úložným priestorom a pred ňou sú ešte dobre tvarované držiaky na nápoje. Schránka pred spolujazdcom dozaista ukryje viac než len užívateľskú príručku k autu.

Vzadu som sedel máločo, ale stačilo to na zhodnotenie. Dve dospelé osoby na kraji lavice a menšie dieťa v strede usedia pohodlne pokojne celodenné cestovanie. Problém vidím iba v stredovom tuneli na podlahe, pretože je nezvyčajne vysoký. A aby toho miesta naozaj bolo málo pre nohy dospelého jedinca, tak tu ešte vyčnievajú výduchy klimatizácie. Tento fakt troška zamrzí, pretože šírka, dĺžka a aj výška zadnej časti kabíny by inak dovoľovala posadiť vedľa seba tri dospelé osoby. Na a kufor? Tam nie je čo vytknúť. Jeho základný objem 467 litrov je, spolu s príplatkovým sieťovým programom a háčikmi na tašky, predurčený pre náročného zákazníka. Zabalíte sa doň pohodlne na celotýždňovú dovolenku pre troch / štyroch.

Asi nemá význam veľmi rozoberať do detailov jednoducho, prehľadne a kvalitne spracovanú palubnú dosku Scaly. Škoda dlhé roky stavia na konzervatívnejšom tvarovaní. Napriek tomu sa tu podarilo docieliť eleganciu a ergonómiu. Ak chcete futuristickejší interiér, dá sa investovať 1100 eur do virtuálneho kokpitu a navigačného systému Amundsen+ s 9,2 palcovým dotykovým displejom.

Mnou testovaný exemplár disponoval štandardným analógovým prístrojovým panelom a menším dotykovým displejom bez vstavanej navigácie. Toto riešenie kvitujem viac, nielen z pohľadu ušetrených peňazí, ale je to aj praktickejšie. Údaje o jazde sú prehľadné a displej je dostatočne veľký na ovládanie, aj za jazdy. Odozva na dotyky je takmer okamžitá a multimediálny systém Bolero bez navigácie zvládne množstvo funkcií spárovaním telefónu cez bluetooth, či kábel. Napríklad dovolí zrkadlenie smartfónu a cez aplikáciu Škoda Connect si môžete kontrolovať údaje o vozidle z pohodlia domova, vrátane poslednej polohy, stavu paliva v nádrži a pod.

Okrem multimediálneho rozhrania sa nezabudlo ani na všetky asistenčné bezpečnostné systémy. Tie, ktoré pomáhajú zabraňovať kolíziám sú štandardné. Bavíme sa tak o asistentoch ako udržiavanie v jazdných pruhoch, núdzové brzdenie pred prekážkou, výstraha pred únavou vodiča, či sofistikovanom stabilizačnom systéme. Za príplatok je možné dovybaviť Scalu adaptívnym tempomatom alebo parkovacím robotom. O tempomate stojí napísať odstavec navyše, pretože...

...príjemne prekvapil. Konečne funguje ako som si vždy len predstavoval. Pri približovaní k pomalšiemu autu nezačne hneď intenzívne dorovnávať rýchlosť, ale len pozvoľne uberá z rýchlosti. To je pre vodiča indícia, aby sa preradil do ľavého pruhu. V podstate, hneď po aktivovaní smerovky a miernom vybočení, auto začína opäť dorovnávať zvolenú rýchlosť, hoci je ešte v polke pruhu. Tlieskam! U iných značkách sa stále stretávam s chaotickými adaptívnymi radarmi, ktoré dobrzďujú auto, aj keď už bol zahájený predbiehací manéver.

Pre prvý test som si vybral Škodu Scalu s litrovým trojvalcom TSI naladeným na 85 kW. Mohol by som sa aj rozkrájať, no stále sa nájdu odporcovia tohto motora. Zdá sa im jednoducho poddimenzovaný k veľkosti a váhe vozidla. Nie som tu od toho, aby som presviedčal, ale nemám jediný dôvod klamať o skutočných kvalitách tejto pohonnej jednotky. Litrový trojvalec sa hodí pod kapotu Škody Scaly. Minimálne, ak sa bavíme o výkonnejšom testovanom variante.

Jeho práca začínala bezkľúčovým naštartovaním. Tichučko zarapotal a okamžite ustálil otáčky na voľnobehu. Rozbehy sa vykonávali cez spojku citlivo, bez šklbnutia alebo nadmerného hluku. Počas ustálenej jazdy sa agregát správa kultivovane. Jeho výkon začína stúpať až od 2000 ot./min., dovtedy je pomerne letargický na stlačenie plynového pedálu. Výkon graduje po dovŕšení približne 5500 ot./min., kedy si pýta vyšší stupeň. Dynamika mu však nechýba, pretože do vysoký otáčok sa zberá rýchlo. Do kabíny, pritom, preniká len nepatrný zvuk. No a spotreba je, ako inak, veľmi dobrá. Diaľničné jazdy znamenali odber do 6,5 litra, no okresné cesty a mesto skresali celkový týždňový priemer na 5,4 litra na 100 km.

Vyzdvihnúť musím akustickú pohodu na palube. Po dizajne je to pre mňa druhá najvýznamnejšia vec, kde Škoda urobila veľký pokrok. Je úplne jedno, či idete po meste alebo po diaľnici. V interiéri je skutočne akustická pohoda porovnateľná s prémiovými vozidlami. Týkalo sa to nielen skvelej aerodynamiky, ale aj odvaľovania pneumatík a tichej práci motora. V Scale som tak zvládol bez väčších problémov päťhodinovú jazdu.

Mnohí z vás sa teraz, po prečítaní tejto recenzie, zamýšľajú nad osudom väčšieho modelu Octavie, nakoľko Scala ju dorovnáva takmer vo všetkých smeroch. Je tu však jeden podstatný rozdiel. Zadná náprava. Scala si musí vystačiť s jednoduchým zavesením zadných kolies. Viacprvková náprava nie je k dispozícii ani pre výkonnejší motor 1.5 TSI. Napriek tomu nemôžem tvrdiť, že zle odoláva nástrahám na cestách. Rozdiel cítiť hlavne pri prejazdoch diaľničných mostných spojov, kedy sa zadná náprava Scaly troška „zakrúti“. Inak je však odpruženie nastavené veľmi dobre, plavne. Za príplatok môže byť aj tvrdšie.

Myslím si, že Škoda do bodky splnila očakávania z nového modelu. Tento model si svoje meno Scala skutočne zaslúži. Prišiel s nadčasovejším dizajnom, výbornou konektivitou, nadštandardnou bezpečnosťou a samozrejme, veľkorysým priestorom. Naozaj sa nedá porovnávať s Rapidom Spaceback. Je vo všetkých smeroch dospelejší.

 

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.