Menu
  • Bez kompromisov
    Bez kompromisov
    • | Foto 
    • | Komentáre
    Najmenší model automobilky so štyrmi kruhmi v znaku sa nejaké tie týždne predáva v novej generácii. Import Audi mi zapožičal exemplár, ktorý demonštruje, čo všetko môže obsahovať.

Audi A1 Sportback 30 TFSI S-Tronic

Celý týždeň som vodil svojich známych za nos, keď sa opýtali, čo sa ukrýva pod kapotou tohto Audi A1. Povedal som im len toľko, že nápis na zadných dverách napovedá o akú motorizáciu pôjde. Avšak, väčšina si vyvodila označenie mylne. Audi, totiž, už nejaký ten čas označuje autá novou metodikou, ktorá je prinajlepšom mätúca, ak nie zavádzajúca. Ale o tom som nechcel. Poďme si rozobrať na drobné najmenší model značky. Bude o čom písať.

Začína sa to vzhľadom karosérie. Dodáva sa v päťdverovom prevedení, čo nie je úplne bežné v segmente mestských vozidiel, ale vítaným plus. Pri kúpe by som určite neváhal vybrať S-Line paket, plne funkčné LED svetlomety vpredu aj vzadu a taktiež veľmi dobre sadne A1-tke dvojfarebné prevedenie karosérie s tmavožltou metalízou „Python“. Vznikne tak dravé, sexy a na úrovni auto. Ťažko sa mi však píše objektívne o dizajne, nakoľko je diametrálne odlišný od základného modelu, ktorého cenovka začína na 18 700€. Model predvádzaný na obrázkoch tejto recenzie stojí viac ako dvojnásobok.

Vysoká suma za auto nevznikla iba vďaka agresívnemu dizajnu z paketu S-Line. Audi A1 pokračuje nekonečnými možnosťami doplnkovej výbavy aj v interiéri vozidla. Nájdete tu prakticky všetko a plus nadštandard toho, čo daný segment bežne ponúka. Všetky prvky by som menoval hádam aj na dve strany A4. Ako prvé ma zaujalo celkové vyhotovenie interiéru. Kvalita spracovania, použité materiály a koža sú hodné slov ako luxus, prestíž, komfort. Spracovanie prevyšuje snáď aj sedany z neprémiových značiek. Zákazník bude vedieť, začo zaplatil mastnú sumu peňazí.

Vodiča a spolujazdca vítajú pohodlné sedadlá v polokoženom vyhotovení a s piktogramami „S“. Po nasadnutí som si hneď našiel ideálnu polohu na šoférovanie. Do rúk sa pýtal športový volant, ktorého veniec je na spodnej časti pekne zoseknutý. V rukách sa drží výborne a vodiča okamžite nabáda naštartovať auto. To sa deje bezkľúčovým systémom. K životu sa okamžite preberú oba displeje na palubnej doske. Poteší správa, že digitálny displej prístrojového panelu je štandardom. Za ten v stredovej konzole sa pripláca a vyberáte si z troch veľkostí uhlopriečok.

Počas riadenia auta som si uvedomil ako mi imponuje natočenie stredovej konzoly. Všetko je pekne na dosah ruky. Podobne ako v Audi Q3, aj najmenší model značky disponuje samostatným ovládacím panelom na klimatizáciu. Môže byť automatická a dvojzónová. V testovanom modeli boli aj vyhrievané predné sedačky, no zamrzela absencia výhrevu volantu. Jedným zo zbytočných príplatkov je Audi Drive Select, teda voľba jazdných režimov. Neskôr si rozoberieme prečo. Taktiež, som sa raz ocitol v dosť zložitej situácii, kedy mi A1-tka začala núdzovo brzdiť v meste, keď „videla“ prichádzať iné auto z vedľajšej cesty ku križovatke rýchlejšie. Keby išlo za mnou ďalšie auto, riešime škodovú udalosť.

Budúci záujemca nebude zrejme riešiť priestor na zadných sedadlách, či kufor. Vedzte však, že Audi A1 je na tom celkovo dobre, na danú triedu. Za mojich skromných 176 cm výšky sa posadí podobná postava na zadné sedadlo a vydrží tu usedieť viac ako pár kilometrov do najbližšieho nákupného centra. Ešte viac pozitívne prekvapí pomerne slušný objem batožinového priestoru. Má viac litrov ako priemerný rodinný rozpočet na nákup potravín. Viď. technické údaje v tabuľke pod textom.

No a teraz si poďme povedať, prečo uvažovať o malom mestskom aute za takmer 40 tisíc eur. Mnohí z vás zrejme očakávajú, že za agresívnym dizajnom testovaného vozidla sa skrýva brutálne silný motor. Opak je pravdou. V skutočnosti sa pod maličkou prednou kapotou skrýva dobre známy trojvalcový agregát 1.0 TSI. Naladený je na 85 kW a spoločnosť mu robí automatická sedemstupňová prevodovka S-Tronic. Neprestávajte čítať, toto auto je skutočne hodné danej sumy, aj keď nebubloce pod kapotou šesťvalec.

S daným benzínovým agregátom mám čo-to odjazdené z koncernových značiek Škoda a Seat. V Audi A1 je však pocitovo najlepšie odizolovaný. O jeho práci sa dozvedáte iba prostredníctvom pohybujúcej sa ručičky otáčkomera na prístrojovom paneli. Tichosť, kultivovanosť a agilnosť sú tomuto motoru sväté. Naposledy som niečo podobné zažil v Honde Civic s trojvalcom. Prvý dôvod, prečo nebyť predpojatý, máme za sebou.

Spomenul som agilnosť. Ak ste čítali predošlý test o Audi Q3, tak viete, že štvorvalec 1.5 TFSI v kombinácii s prevodovkou S-Tronic neposúval toto SUV vpred presvedčivo. Lenivé rozjazdy ma, pri výjazdoch z vedľajších ciest na hlavnú, riadne zamestnávali. Bál som sa, že niečo podobné alebo horšie zažijem aj v Audi A1. Trojvalec opäť prekvapil, pretože reagoval okamžite na zošliapnutie plynového pedálu. A1-tka krásne štartovala z križovatiek vpred, bez zbytočného oneskorenia. Nechýbala ani chuť po otáčkach. Tu máte druhý dôvod, prečo treba okúsiť Audi A1 na vlastnej koži.

Chcete ďalšie dôvody? Dobre! Málokedy dosiahnete vyššiu priemernú spotrebu paliva ako 5,4 litra benzínu na 100 km, pričom sú v tom zarátané aj diaľničné presuny a hojne veľa kilometrov hlavným mestom. Audi si dáva všeobecne záležať na aerodynamike svojich vozidiel. Táto malá „nákupná taška“ ťažko nájde tichšieho konkurenta v danom segmente. Je proste maximálne ústretová voči odporu vzduchu a to aj pri vyšších rýchlostiach. Posádku obtekajúci vzduch nevyrušuje a vodič nepozná, čo je to nárazový vietor, ktorý častokrát zapríčiňuje vybočenie zo smeru.

Vzhľadom na výkon auta som nemal nikdy problém s podvozkom, brzdami alebo riadením. Audi A1 by zvládlo aj viac. Zákruty reže presvedčivo, sebaisto. Riadenie s variabilným účinkom posilňovača pomáha vodičovi pri parkovacích manévroch a prepnutím do jazdného režimu Dynamic, riadenie príjemne stuhne. Inak, ten Drive Select. Naozaj, nie je potrebný. Reakcie na plyn sú takmer identické, či jazdíte v ekonomickom alebo športovom móde. Rozdiel poznáte až pri ozaj drastickej jazde, kedy v športovom režime prevodovka necháva zaradený nižší prevodový stupeň a pri pokojnej jazde v ekonomickom móde prevodovka hádže otáčky motora do voľnobehu, po každom zložení nohy z plynového pedála.

Otázka na záver? Kúpiť ho za takúto cenu? Isto si mnoho z vás povie, že za takéto malé auto by nikdy v živote nedalo toľko peňazí. Aj keby ste ich mali. To je tradičné rečnícke klišé pri pive v bare. Treba si však uvedomiť, že mnou testovaný model je demonštráciou toho, čo všetko môže dnešné malé auto ponúknuť v prémiovom segmente. Aj ja som tu našiel prvky, ktoré by nemuseli byť zaškrtnuté v príplatkovom cenníku. Audi A1 je o možnostiach ako všetky ostatné modely značky. Svojho zákazníka nechce o nič ukrátiť. Dodá mu to, po čom túži. Čo je však nepopierateľné? Audi A1 nie je sklamaním, ale výhrou! Opakujem sa ešte raz. Zákazník bude presne vedieť, začo zaplatil!

 

Fotogaléria

Podobné články
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Instagram

Load More

Facebook