Menu
  • Polovičné náklady
    Polovičné náklady
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Od februára tohto roka začalo Audi na Slovensku predávať model A3 Sportback g-tron, schopné okrem benzínu konzumovať aj stlačený zemný plyn (CNG). Vyskúšali sme ho riadne a to výletom do Benátok.

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI g-tron

Premiant A3 Sportback patrí do segmentu nižšej strednej triedy, teda tam, kde sa vedú jedny z najväčších bojov v predaji. Dalo by sa povedať, že Audi má túto triedu azda najkomplexnejšie pokrytú rôznymi konfiguráciami.

Predáva sa v štyroch karosárskych prevedeniach (Sedan, A3 3dv., A3 Sportback, A3 Cabrio) a okrem hojnej ponuky benzínových, či naftových motorov. Čoskoro príde hybrid e-tron, a nami testovaný model doplnený o dve nádrže na stlačený zemný plyn g-tron je od tohto roka realitou. Keby sa vám stále málilo, tak každý karosársky variant môže zameniť písmenko A pred trojkou, za písmeno S. Vtedy po kapotou pracuje 300-koňový dvojliter. Ale späť ku verzii g-tron.

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI g-tron

Počujeme to z každej strany. Palivá budúcnosti, alternatívne pohony, obnoviteľná energia a samozrejme znižovanie emisií. Automobilky vymýšľajú ktorý pohon určiť za najlepší v najbližších desaťročiach. Audi sa vybralo cestou hybridov, ale taktiež rozbehlo projekt e-gas, ktorý dokáže pomocou veterných a solárnych elektrární vyrábať vodík a metán. Preto sa rozhodlo investovať do výroby áut na stlačený zemný plyn.

[adsense]

Niet sa čoho obávať, z hľadiska dizajnu sa Audi A3 Sportback g-tron nijako zásadne neodlišuje od klasickej verzie, akurát zadný nárazník je vymenený za iný, do ktorého sú implantované odrazové sklá. V ostatnom ostáva rovnako športovo-elegantné, spolu s našou modrou metalízou a striebornými diskami vyzerá perfektne.

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI g-tron

Priestor pre posádku privíta päť osôb na palubu, my sme to skúsili počas cestovania do Talianska. Na predných sedadlách sa sedí skvelo, sú dimenzované aj na dlhé jazdy, vodič si vie nastaviť rozsah sedadla a volant v dostatočnom výškovom aj dĺžkovom rozmedzí. Zadná trojica cestujúcich nebola nadšená priestorom pre nohy, hlavne tretí pasažier. Keby na lavici sedeli iba dve osoby, komfort cestovania by bol určite lepší.

Batožinový priestor utrpel ujmu na objeme, rovných 100 litrov. Nie je tu dvojité dno ani dojazdová rezerva. Tieto miesta zapratali nádrže na CNG. Základný objem 280 litrov postačuje na prepravu príručnej batožiny piatich cestujúcich. Sklopením operadiel získavate rovnú podlahu a objem 1120 litrov po strop.

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI g-tron

Možno sa na g-tron pozeráte zatiaľ skepticky, nakoľko CNG čerpacie stanice nie sú na Slovensku príliš rozšírené (zhruba 10 ich je verejných), ale tento model so sebou nesie aj štandardnú nádrž na benzín s objemom 50 litrov. Takže si zvyšujete dojazd a ak budete logicky plánovať tankovanie, možno sa vyhnete čerpaniu benzínu úplne. Potom prevádzka s autom stojí o polovicu menej. Bližšie sme sa tomu venovali v predošlom článku „Cesta do Benátok za pár euro“. Pozrime sa trocha pod kapotu, dynamiku a jazdné vlastnosti.

Audi zatiaľ ponúka jedinú motorizáciu 1.4 TFSI 81 kW kombinovateľnú s CNG. Máte k tomu v základe presnú šesťstupňovú manuálnu prevodovku a model je k dispozícii už od prvého stupňa výbavy Attraction. Ak sa vám nechce preraďovať, voliteľná je tiež automatická prevodovka S-Tronic so siedmimi stupňami.

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI g-tron

Naša kombinácia sa mi veľmi pozdávala. Auto sa štartuje a primárne jazdí na CNG a to až do vyčerpania plynu v nádržiach s celkovou kapacitou 14,4 kg. Vodič ani cestujúci nevnímajú výkonnostný alebo akustický rozdiel. Iba jediná zelená kontrolka v otáčkomere informuje, ktoré palivo práve auto používa. Elektronika sa stará o všetko, existujú azda len dve situácie, kedy jazdí auto na benzín primárne. Buď klesne tlak v nádržiach z 200 barov na 10, alebo musí byť vonku teplota desať stupňov pod nulou.

Výkon 81 kW celkom stačí na svižnú jazdu a nemá problém udržiavať dlhodobo stanovenú tempomatovú rýchlosť na úrovni diaľničného limitu. Vtedy si preplňovaný štvorvalec pýtal približne 4,5 kg/100 km CNG a pri benzínovom režime jazdenia okolo 7,2 l/100 km. Pochváliť musím zvukovú kulisu, ktorá znie dravo, pričom samotný motor si rád pýta vysoké otáčky.

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI g-tron

Aké asi budú ohlasy na podvozok a riadenie? U premianta sa málokedy hovorí v negatívach, tu tomu nie je inak. Diaľničné presuny zvláda tichučko, prechody cez mostné spoje iba tlmene prenikajú do kabíny a tlmiče ich tvrdšie odfiltrujú. V zákrutách je A3 Sportback veľmi dlho neutrálne, do miernej nedotáčavosti ho dostanete ozaj až v nerozumnej rýchlosti alebo v zlom nábehu do zákruty. Riadenie si vyslúžilo tiež jednotku za presnosť a ideálnu tuhosť.

Ku koncu testu sa zvyknem pozrieť ešte do cenníka. Bohužiaľ, musím vás sklamať, hoci sme netestovali motorizáciu 1.2 TFSI, ale ak je pravda, že výkonnostne (tiež disponuje 81 kW) je zrovnateľná s g-tron, potom sa investícia nevyplatí tak skoro. Rozdiel činí až 6660€ v tej istej základnej výbave Attraction. U hybrida by sa cenový rozdiel dal akceptovať, ale pri CNG prestavbe je to dosť.

Spotrebiteľ si musí pred kúpou zvážiť, či sa mu daný variant oplatí. Nemá žiadnu chybu, akurát za podobnú cenu, dokonca nižšiu dostáva naftový 1.6 TDi motor tiež s výkonom 81 kW.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Zážihový / Radové + CNG
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1395
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 81 / 4800 - 6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 200 / 1500 - 3500
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 197
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 10,8
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,9 / 4,2 / 5,2 - 4,4 / 2,7 / 3,3 (kg CNG/100 km)
Spotreba počas testu (l/100km): 7,2 / 4,4 (kg CNG/100 km)
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4310 / 1785 / 1427
Batožinový priestor - min./max. (l): 280 / 1120
Objem nádrže (l): 50 / 14,4 (kg CNG)
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): - / -

Ceny

Základná cena: 19 400€
Cena verzie od: 26 060€
Cena testovanej verzie: 33 715€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook