Priznám sa, osobne preferujem staré dobré manuálne prevodovky, no rád sa odveziem aj s automatickou prevodovkou. Veľa šoférov to považuje za odbremenenie sa za volantom. Jednoducho zvolí si „D“ a o viac sa nestará. V Renaulte v súčasnosti montujú do modelov prevodovku s označením EDC (Efficient Dual Clutch). Ide o dvojspojkovú šesťstupňovú prevodovku, ktorá prenáša krútiaci moment cez dve spojky. Jedna spojka radí párne stupne, druhá nepárne. Montuje sa do silnejšej naftovej motorizácie 1.5 dCi (81kW). A túto verziu sme si odskúšali v päťdverovom prevedení.

Keby som mal prirovnať pocity z preraďovania, tak použijem frázu – takmer zamatovo hladké. Pri pokojnej, či mierne dynamickej jazde radí podľa očakávaní a celkom nerušene. Problém nastáva pri tzv. kick-down efekte, kedy stlačíte plynový pedál na podlahu. Skúšal som to pri predbiehaní niekoľkých pomalších áut. Zdalo sa mi, že prevodovka trošku dlhšie „uvažuje“ nad preradením na vyšší stupeň v tomto štýle jazdy. Dá sa naučiť malý fígeľ.

Počas predbiehacieho manévru jemne povoľte plynový pedál, tesne pred maximálnymi otáčkami, čím mierne znížite výkon motora. Prevodovka preradí okamžite na vyšší stupeň a pokojne opäť tlačte na podlahu. Treba si uvedomiť, že ani motor, ani prevodovka nie sú stavané na dynamické šantenie, ale na komfortné jazdenie. Názornú modelovú situáciu s predbiehaním pomalších áut som uviedol ako príklad, kedy treba plný výkon a ako ho vyvolať.

Renault Mégane 1.5 dCi EDC

Malé mínus udeľujem páke voliča prevodovky. Na môj vkus je o polovicu väčšia, než by bolo potrebné. Naopak hliníkový dekór je luxusný. K neodmysliteľnej súčasti automatických prevodoviek patrí možnosť manuálneho radenia. Nechýba ani v prípade EDC prevodovky, no počas celého testovania som ho využil len na akúsi kontrolu, či ozaj funguje. Nemal som potrebu manuálne radiť.

Aktuálny stav prevodovky spolu s palubným počítačom sa zobrazuje na displeji napravo od digitálneho tachometra. V spolupráci s moderným naftovým motorom dokáže šetriť palivo ozaj brilantne. Dokonca, pri diaľničnom limite točí o 250 ot./min. menej ako v prípade manuálnej prevodovky. Reálna spotreba pri 130km/h činí iba 5,5 l/100km, a celkovú priemernú spotrebu som dosiahol 5,3 l/100km. Za tento komfortný prvok zaplatíte v Renaulte 800€, no určite sa to oplatí. Mne sa veľmi EDC páči.

Renault Mégane 1.5 dCi EDC

Vzhľadom na prvý test Méganu v redakcii Webauto venujem pár riadkov i k celkovému dojmu z auta. Terajší dizajn Méganu nedisponuje žiadnymi extravagantnými prvkami, než jeho predchodca s rozporuplným vekom batožinového priestoru. Dizajnéri našťastie tentokrát vsadili na ostrieľanú klasiku s nerušivo splývajúcou zadnou časťou vozidla.

Zadné usporiadanie a tvar svetlometov mi veľmi pripomína Porsche Panameru. Vpredu dominujú svetlá v tvare bumerangu. V interiéri vládne absolútna pohoda a okrem nevkusnej dlhej páky automatickej prevodovky EDC nám nič nevadí na spracovaní, či ergonómii. Azda, jedinou chybou počas testovania, bolo ovládanie ľavej páčky smeroviek. Na jej kraji sa nachádza otočný vypínač svetlometov, ktorý pri aktivácii smerovky občas prepne svetlá. Jednoduchšie povedané, pokiaľ ste zvyknutí aktivovať smerovky končekmi prstov, neraz sa vám stane, že ich obtriete o otočný vypínač na páčke a prepnete tak svetlomety.

Renault Mégane 1.5 dCi EDC

Ďalšou výhodou oproti predchodcovi sa stáva pritvrdený podvozok. Spolu s nízkoprofilovými pneumatikami sedí v zákrutách lepšie, než som očakával. Cítiť ľahkosť karosérie skrz iba mierne kvílenie pneumatík v rýchlom prejazde zákrutou. Už dlho som sa neviezol v hatchbacku s tak vyrovnanými jazdnými vlastnosťami. Vôbec sa tu nedá hovoriť o nepohode, jednoducho tento pojem v slovníku Mégana chýba, nahrádzajú ho komfort a bezpečnosť.

Renault Mégane s prevodovkou EDC radím do vyššej ligy hatchbackov. Zanechal vo mne tak skvelé dojmy, že mať voľné financie, zvolil by som si ho za plnohodnotného každodenného spoločníka do práce i za zábavou.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov vznetový / radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1461
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 81 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 240 / 1750
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 11,7
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,3 / 3,9 / 4,4
Spotreba počas testu (l/100km): 5,3
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4295 / 1808 / 1471
Batožinový priestor - min./max. (l): 372 / 1129
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1290 / 509

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.