Menu
  • Imidž a praktickosť v jednom
    Imidž a praktickosť v jednom
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Neuvažovali ste doposiaľ o Škode Rapid? Príliš drahá a zároveň sa delí o dizajn so Seat Toledo? Alebo to bolo z iného racionálnejšieho dôvodu? Škoda sa pokúša naštartovať ďalšiu zákaznícku skupinu, kupujúcu hatchbacky.

Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDi DSG 66 kW

Správne si vravíte, veď škodovka zastupuje hatchbacky s modelom Fabia, avšak Fabia sa nevie popasovať s nižšou strednou triedou ako je VW Golf, Seat Leon, či Opel Astra. Preto sa zrodila nová karosárska verzia Rapidu – Spaceback. Hoci platforma MQB použitá v Octavii III. sa v Rapide nedočkala implementácie, Rapid ťaží maximum z dobre zabehnutých starých komponentov VW Polo a generačne staršej Octavie. Po prečítaní to moc človeka neuspokojí, no v praxi okrem šírky karosérie vie Rapid Spaceback veľkostne konkurovať spomínaným rivalom.

S novým modelom nastolila Škoda aj nové riešenia v oblasti príťažlivosti jej lowcostového auta. Spaceback je oproti liftbacku o 18 cm kratší, zato sa môže pochváliť s o niečo atraktívnejším zovňajškom vo výbave Ambition Skyline, ktorá o.i. zahŕňa 17-palcové disky na nízkoprofilových pneumatikách, okrúhle viečko nádrže, panoramatickú strechu alebo zadné okenné sklo potiahnuté až na úroveň poznávacej značky. Zatiaľ nie sú správy o tom, že by mal aj Rapid Spaceback  postihnúť podobný osud ako liftback Rapida, ktorý dostal k sebe lacnejšie dvojča Seat Toledo.

Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDi DSG

Vnútrajšok Rapida Spaceback v Boleslavy taktiež o poznanie doladili, výber iných farieb čalúnenia tvorí dobrý základ pre odlíšenie sa, nájdete tu navyše lištu v klavírnom alebo hliníkovom laku osadenú vo vrchnej časti palubnej dosky a trojramenný multifunkčný volant z Octavie III. Individualizáciu vám nepochybne zabezpečia športové sedadlá s integrovanými hlavovými opierkami.

Prednú časť interiéru poznám už, pokiaľ si potrebujete pripomenúť moje dojmy, odkazujem vás na starší test Rapidu 1.2 TSI, aby som však nebol pes, prezradím aspoň v skratke, že palubná doska je veľmi vydarená a v podstate sa nedá priamo porovnávať napríklad s Daciou Logan alebo Peugeot 301, a to ani  z hľadiska ergonómie ani z hľadiska kvality, Rapid Spaceback je totiž ozaj lepší. Zamierim na zadnú lavicu.

Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDi DSG

Avizoval som konkurencieschopné možnosti priestoru porovnateľné so segmentom nižšej strednej triedy, to platí, pokiaľ sa nezameriame na šírku vozidla. Ide o to, že kým na hlavu je o 4 cm viac miesta pre pasažierov vzadu oproti liftbacku, so šírkou sa nedalo pohnúť a tak traja pasažieri na dlhé trasy budú mať v oblasti ramien stiesnené podmienky aj v Rapid Spaceback. Na nohy tu je hádam toľko miesta ako v novej Octavii.

impa_banner_1_825x350px

Pokiaľ potrebujete hatchback s veľkým batožinovým priestorom, rozhodovanie budete mať celkom jednoduché. Rapid Spaceback disponuje hodnotou 415 litrov (s rezervou 384l), takú snáď poskytuje iba Honda Civic. Horšie to je s komfortom prevozu rozmernejších rozmerov. Rapid nevie poskytnúť rovnú podlahu, ale aspoň sa viete za príplatok 84€ (dvojité dno) zbaviť nevkusného schodu. V každom prípade, zvyknete skladať operadlá často na prevoz dlhých predmetov? Ak áno, potrebujete kombi, nie hatchback.

Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDi DSG

S absolútne iracionálnou motorizáciou sme sa vozili celý týždeň. Že sa vám predošlá veta zdala divná? Vysvetlím. Na test sme si zvolili motor 1.6 TDi 66 kW iba z dôvodu kombinácie s DSG prevodovkou ponúkajúcou sedem stupňov. Avšak, keby som mal uvážene vyberať motorizáciu, rozhodol by som sa pre 1.2 TSI, ktorý nie je až tak predražený, poskytuje vyšší výkon (77 kW výkonnejší variant) s bežnou spotrebou. Nami testovaný agregát je určený pre kupujúcich výhradne TDi. No jeho cena je dosť privysoká a hlavne okrem veľmi nízkej spotreby neposkytne užívateľovi väčší benefit.

Štvorvalcový diesel so skromným objemom 1.6 litra si veľmi dobre rozumie so sedemstupňovým automatom, hoci jeho radenie je pre mňa stále nepochopiteľné ako v staršom teste Seat Altea XL 1.6 TDi zvykne posielať ručičku otáčkomeru veľmi nízko, ale podtočený agregát nie je počuť, že by sa sťažoval. Žiadne vibrácie sa do kabíny nedostávajú a prevodovka dokáže krásne rýchlo reagovať na povely plynového pedála, neváha podradiť o dva-tri stupne podľa potreby v priebehu okamihu. Trošku na škodu veci ostáva fakt, že sedemstupňový automat sa dá dokúpiť iba do verzie 66 kW, silnejší variant je spriahnutý iba s päťstupňovým manuálom.

Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDi DSG

Dynamika auta na daný výkon logicky je iba priemerná, oveľa viac motoru svedčí ležérna jazda na spotrebu, akákoľvek snaha o športovú jazdu vyjde v mnohých prípadoch nazmar. Netreba sa obávať nedostatku sily v diaľničných stúpaniach, avšak ak budete potrebovať na okresných cestách popredbiehať viacero áut za sebou, to už môže byť celkom zaujímavé na výpočty potrebného času a dĺžky dráhy, v takýchto prípadoch budete Rapid Spaceback tlačiť napred očami.

Nesmierne pozitívnou správou pre milovníkov dlhých dojazdov na jednu nádrž ostáva priemerná spotreba nameraná po viac ako 1100 km. Podľa palubného počítača si na sto kilometrov motor 1.6 TDi pýta smiešnych 4,7 litra na 100 km, v tom sú zarátané diaľnice, okresky aj mesto, či dokonca jedna nenormálne rýchla jazda v serpentínach. Podľa kolegov z iných redakcií je tento motor ozajstný žgrloš na konzum nafty. Odvážim sa povedať, že priemer málokto bude vedieť posunúť vyššie ako na 5,5 litra na 100 km, samozrejme v rámci triezveho jazdenia.

Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDi DSG

Povedzme si dačo o jazdných vlastnostiach. Keďže Rapid Spaceback mal na prednej náprave o niečo ťažší agregát ako predtým liftback, dalo by sa čakať horšie nájazdy do zákrut respektíve držanie stopy. Ale, nestalo sa, Spaceback má iné nastavené pruženie. Je príkladne komfortný a zároveň stabilný, také bežné auto, no s reakciou riadenia neskutočne čitateľný. To Škoda vedela vždy robiť.

pozrite si TU najnovšie ponuky predaja nových a zánovných vozidiel značky škoda 

Takže teraz máte na výber, či si kúpiť liftback s väčším kufrom alebo praktickejší hatchback so síce menším kufrom, ale zato štýlovejším dizajnom a vyššou praktickosťou. Opäť je rozhodnutie na vás, pretože cena oboch modelov je totožná.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1598
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 66 / 4200
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 230 / 1500 - 2500
Prevodovka typ/počet stupňov: R / 7
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 182
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 12,1
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,6 / 3,9 / 4,5
Spotreba počas testu (l/100km): 5,1
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4304 / 1706 / 1459
Batožinový priestor - min./max. (l): 384 / 1349
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1205 / 535

Ceny

Základná cena: 11 430€
Cena verzie od: 14 430€
Cena testovanej verzie: 20 844€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook