Menu
  • Facelift je viac ako o svetlách
    Facelift je viac ako o svetlách
    • | Foto 
    • | Komentáre
    Prvé fotky a následné predstavenie faceliftu tretej generácie Škody Octavia vyvolalo, prinajmenšom, hrôzu medzi fanúšikmi značky z Čiech a Slovenska. Za všetko môžu svetlá.

Škoda Octavia 2.0 TDI vs. RS 2.0 TSI DSG

Ako by som vyzeral, pred vami čitateľmi, keby som úvodný text recenzie faceliftovanej Škody Octavie nezačal práve prednými svetlometmi? Toľko sa o nich toho popísalo, že každý vyrobený kus musí minimálne štikútať. A pritom existuje jedno logické vysvetlenie, prečo uznávaný dizajnér Jozef Kabaň urobil takúto tesársku „chybu“ na bestselleri. Škoda potrebovala odlíšiť od seba modely Rapid, OctaviaSuperb. S oddelenými svetlometmi sa to dosiahlo.

Škoda Octavia 2.0 TDI vs. RS 2.0 TSI DSG

Českí a slovenskí prívrženci prijímajú s ťažkým srdcom výraznú zmenu na kapote a prirovnávajú to ku kontroverznému riešeniu. Pravda je však taká, že na ostatných trhoch sa svetlomety tak vášnivo nerozoberali a celkovo sa mnohým facelift páči. My toto auto berieme ako domáci produkt a pre naše konzervatívne myslenie to bol spočiatku šok. Aj ja som sprvu pozeral na novú Octaviu udivene, no reálne stretnutie moje zmysly dostalo do normálu. Svoje stanovisko k dizajnu a zmenám som si preveril rovno v dvoch verziách. V klasickej pracoval naftový dvojliter TDI a v modeli RS bolo benzínové TSI, tiež s objemom dva litre.

Škoda Octavia 2.0 TDI vs. RS 2.0 TSI DSG

Svetlomety máme vysvetlené, poďme teraz trochu k exteriérovým faktom. Práve dvojoká Octavia môže mať prvýkrát full led predné svetlomety, ktoré v noci svietia bravúrne. Boli rozšírené nápravy o 30 mm, čo sa však len ťažko dá spozorovať voľným okom. Konvenčná Octavia v tmavej metalíze nevystrkuje rožky a chce splynúť s davom. Jej jediným skrášľovacím prvkom sa stali 18-palcové disky. Mne sa vlastne až tak nepáčili. Športový model RS je vizuálne dramatickejšie iný. Čierne disky, červené strmene bŕzd, športový nárazník vpredu, široké výfuky po každej strane nárazníka a krídlo na veku kufra jasne napovedajú, že budete mať dočinenie s rýchlym autom.

Škoda Octavia 2.0 TDI vs. RS 2.0 TSI DSG

Ak ste sa báli, že rovnaký šok zo zmien zažijete v interiéri, mýlili ste sa. Nový faceliftovaný model prešiel iba optickou retušou tradičných ovládacích prvkov ako sú tie na palubnej doske. Príkladom za všetky zmeny je samotný multimediálny systém Columbus s 9,3-palcovou obrazovkou, prebratý zo Škody Kodiaq. Dotykové obrazovky nenávidím v automobiloch, takže som aspoň rád, keď majú dobrú odozvu, veľké ikony a nemrznú. Presne toto spĺňa inštalovaný systém v Octavii. Vadí mi iba absencia otočného tlačidla regulujúceho hlasitosť. To mohlo ostať.

Škoda Octavia 2.0 TDI vs. RS 2.0 TSI DSG

Nakoľko je infotaiment jedna z najzásadnejších zmien vo facelifte Octavie, venujem mu pár riadkov navyše. Vie byť plne pripojený k internetu cez dátovú SIM kartu, vďaka čomu môže vytvoriť Hot Spot pre užívateľov v aute. Cez Škoda Connect potom poskytuje užitočné informácie o najbližších parkoviskách alebo vám ukáže čerpacie stanice aj spolu s cenami za palivo. Takže už vás nečaká žiadne hľadanie lacnej pumpy počas cestovania do Chorvátska.

Keďže som už načal to cestovanie, Octavia ostáva naďalej kráľovnou priestoru pre posádku a ich batožinu. V prípade liftbacku činí základ 590 litrov bez rezervnej dojazdovky. Keby ste si ju chceli pribaliť, zníži sa hodnota o 22 litrov. To je stále kráľovsky veľa. Pripomínam to hádam pri každom teste Octavie, ale opäť sa budem opakovať. Nezabudnite investovať do sieťového programu v kufri. Inak vám bude batožina pre dve osoby zbytočne cestovať po celej dĺžke. Na igelitové tašky z hypermarketov sa myslelo formou výsuvných plastových vešiakov.

Škoda Octavia 2.0 TDI vs. RS 2.0 TSI DSG

Spomínané zmeny sa týkajú všetkých modelov, takže aj športovej verzie RS. Tá ponúka navyše prebraté riešenia po predchodcovi. Samozrejmosťou tak sú športové sedadlá s integrovanými opierkami hláv, naspodku zrezaný veniec volantu, kovové pedále, prešívanie červenou niťou a športový prístrojový panel. Nezabudlo sa ani na samotné prifarbenie športového zvuku motora cez reproduktory.

Testovaná naftová Škoda Octavia bola takým predjedlom pred vrcholným variantom RS. Preto začnem ňou a Jazdné vlastnosti dezertu (RS) budú nasledovať.

Pod kapotou sídlil 2.0 TDI o výkone 110 kW. Myslím, že ho netreba vôbec obšírne predstavovať, nakoľko ho dôverne pozná snáď každý. V kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou dosiahol krásnu kombinovanú spotrebu 5,3 litra na 100 km jazdy. Krútiaci moment 380 Nm už pri 1750 ot./min. spôsobuje, že netreba často podraďovať na dosiahnutie vyššej rýchlosti. Motor má sily na rozdávanie a celkom svižne akceleruje ešte aj za diaľničným limitom. Táto kombinácia bude vhodná na prekonávanie extrémnych porcií kilometrov, inak pokojne pouvažujte nad slabším agregátom.

Škoda Octavia 2.0 TDI vs. RS 2.0 TSI DSG

Rozšírené nápravy mali zabezpečiť lepšiu stabilitu v zákrutách. Pravdou však je, že Octavia mala perfektný podvozok a jazdné vlastnosti pred samotným omladením. Tieto zmeny v podvozku som vôbec nevnímal a to mala ešte príplatkové adaptívne tlmiče. Vyššie som sa však zmienil, že 18-palcové kolesá sa mi nepáčili. Bolo to hlavne tým, že na nerovnostiach spôsobovali na zadnej náprave časté ozveny z nárazov.

Pre fanúšikov Škody Octavie RS mám dobrú správu. V prípade benzínového turbomotora 2.0 TSI sa stal základný výkon 230 koní. To je polepšenie o 10 koní oproti modelu pred faceliftom a zároveň dorovnanie edície RS 230. Avšak, prišiel o samosvorný diferenciál. Teraz bude dostupný až v najvýkonnejšom modeli RS 245. Ten nebol, v čase testu, k dispozícii na zapožičanie.

Škoda Octavia 2.0 TDI vs. RS 2.0 TSI DSG

Testovaný biely liftback s krídlom na kufri som preveroval so šesťstupňovou automatickou prevodovkou  DSG. Poviem vám, častokrát sa mi roztiahli kútiky úst do strán. Prevodovka sa k motoru nechová vôbec vľúdne. Zošliapnite plyn na podlahu a ona bude motor točiť až za hranicu šesťtisíc otáčok za minútu. Áno, do červeného pásma. Krásne reve (veľa robia zrejme reproduktory) a ochotne ťahá vpred.

Ak som sa zmienil o naftovom agregáte ako dynamickom, tak to, čo predvádzal benzínový turbomotor, bola rebélia. A spotreba len 7,4 l/100 km??? Parádička! Samozrejme, táto hodnota pochádza z krátkych rýchlych jázd po okreskách a dlhom cestovaní ustálenou rýchlosťou po diaľnici. Na okruhu alebo serpentínovom šantení si zapýta motor aj trojnásobok priemernej spotreby.

Škoda Octavia 2.0 TDI vs. RS 2.0 TSI DSG

Naladenie podvozka Octavie RS sa mi páčilo viac ako v konvenčnej naftovej verzii. Od zadnej nápravy neprichádzali žiadne buchotavé zvuky od nárazov na nerovnostiach. To ma priviedlo k myšlienke, či sa napokon oplatí vôbec investovať do adaptívneho podvozka, keď ten konvenčný je lepšie zladený. Drahšie neznamená vždy lepšie. V zákrutách poslúcha riadenie na slovo a samosvor až tak nechýba.

V tejto recenzii ste sa mohli presvedčiť, že faceliftovaná Octavia nie je len o rozdelených svetlometoch. Ponúka toho oveľa viac. Je vyspelejšia v technológiách a jazdných vlastnostiach. Ostane naďalej bestsellerom na Slovensku.

Cenník Škoda Octavia Liftback

Technické údaje Škoda Octavia Liftback

Cenník Škoda Octavia RS Liftback

Technické údaje Škoda Octavia RS Liftback

Fotogaléria

Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Instagram

Load More

Facebook