Po viac ako dvoch desaťročiach výstavby a zmluvných komplikácií má Slovensko konečne reálny termín dokončenia najdlhšieho diaľničného tunela v krajine. Projekt, ktorý sa roky považoval za symbol meškania a neefektivity, sa dostáva do finálnej fázy.
Urýchlenie prác a skoršie dokončenie
Zhotoviteľ PPA Controll sa dohodol s NDS na skrátení termínu o 62 dní. Namiesto pôvodného februára 2026 má byť tunel otvorený už 22. decembra 2025. Za urýchlenie dostane spoločnosť odmenu 1,26 milióna eur bez DPH, čo predstavuje asi 20-tisíc eur za každý deň práce navyše.
Cieľom dohody je umožniť vodičom využívať nový úsek čo najskôr a odľahčiť preťaženú cestu I/18 pod Strečnom, kde sa často tvoria kolóny a dochádza k nehodám.
Finálne testovanie a prípravy
Tunel Višňové má už hotové technológie, osvetlenie a dopravné značenie. Aktuálne sa testujú bezpečnostné systémy a prebiehajú skúšobné jazdy. Ak sa nevyskytnú technické prekážky, úsek bude pripravený na sprejazdnenie ešte pred koncom roka.
Úľava pre sever Slovenska
Otvorenie nového úseku D1 prinesie výrazné zlepšenie plynulosti dopravy medzi Žilinou a Martinom. Slovenská správa ciest plánuje od jari 2026 začať so sanáciou úseku I/18, čo bude možné až po presmerovaní dopravy na novú diaľnicu. Počas týchto prác sa uvažuje o dočasnom bezplatnom prejazde tunelom.
Patrik Herich