Prvé fotografie vozidla po predstavení na autosalóne v Ženeve v roku 2008 u mňa vzbudili absolútne skreslené dojmy ako tomu je v skutočnosti. Keď som uvidel Koleos na fotkách, myslel som si, že sa dívam na vyvýšené Clio Grandtour s výrazne pozmeneným dizajnom. Realita je samozrejme celkom iná. Koleos sa s veľkosťou karosérie dá zaradiť medzi Nissan Qashqai, Škodu Yetti, či napríklad Ford Kuga.
Prednej časti karosérie dominujú rozmerné hlavné svetlá s dvojicou vstupných otvorov pre chladenie vzduchom, medzi nimi sa nachádza rozmerný znak automobilky. Pozornosti sa nevyhne robustný nárazník, v ktorom sú integrované kruhové hmlovky. Pohľad zboku navodzuje dojem na vyvýšené kombi, no pri reálnom priblížení k vozidlu si uvedomíte jeho veľkosť a výšku.
Azda najkrajšou časťou karosérie sú zadné partie. Zadok nie je totiž zbytočne zrezaný, ale krásne zaoblený. Všimnite si dvojdielne piate dvere. Horný diel sa otvára spolu s oknom dohora, zatiaľ čo druhá časť dverí sa sklápa do vodorovnej polohy, čím vznikne rovná podlaha s batožinovým priestorom. Nanešťastie, toto riešenie aj napriek slušnej nosnosti (200kg) spodného dielu sťažuje prístup k rozmernejšej batožine pri tesnejšom pozdĺžnom parkovaní.
Moje pozitívne pocity z exteriéru sa preniesli aj po usadnutí dovnútra vozidla. Do nosa sa nenápadne vkráda vôňa kožených sedadiel. Čierna prístrojová doska je osadená vkusnými ovládačmi a luxusnú atmosféru dokončuje veľmi podarená navigácia s podrobnými mapami Európy vrátane Slovenska. V noci uvítate ľahko čitateľný budík rýchlomera, dominantne väčší ako rýchlomer a osadený palubným počítačom, ktorého funkcie zobrazujú okrem iného napríklad množstvo spotrebovaného paliva.
Po detailnejšom skúmaní som prišiel na pár chybičiek. Najzásadnejšou sú odkladacie priestory, nájdete ich len v lakťovej opierke a vo výplniach dverí, čiže drobnosti, ktoré chcete mať na očiach ako je mobil alebo slnečné okuliare nemáte možnosť inam odložiť. Lakťová opierka presne sadne tak, že pri preraďovaní stupňov s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou nemusíte snímať lakeť z nej. Avšak, ak si uložíte do držiakov na nápoje pollitrovú fľašu pred lakťovou opierkou, narážate do fľašky s predlaktím. Tým moje negatívne postrehy končia. Milo prekvapilo spracovanie interiéru, z ktorého sa neozývali žiadne vŕzgajúce zvuky pri prejazdoch cez nerovnosti. Priestor pre posádku vzadu určite ponúka pohodlné sedenie aj pre päť osôb, dokonca vďaka vyššiemu posedu majú lepší výhľad z vozidla.
Dnes už nikoho neprekvapí doplnková výbava vozidiel, čiže vyzdvihovať tu komfortné prvky je celkom zbytočné. Nevedel som si však vynachváliť spomínanú navigáciu. Keďže sa jedná o automobil cenovo dostupný širšej klientele, navigácia je naozaj skvelým a užitočným doplnkom s ľahkou logickou orientáciou. Ovláda sa akýmsi džojstikom v strede pred radiacou pákou obklopený dostatočne veľkými pomocnými tlačidlami. Inžinieri z VW by mohli prísť k francúzskym inžinierom od Renaultu na stáž, aby videli ako má vyzerať jednoduchá navigácia. Taktiež ovládanie tempomatu s omezovačom rýchlosti zvládne aj batoľa.Konečne sa dostávam k agregátu pod kapotou testovaného Koleosa. V ponuke figurujú len dva dvojlitrové naftové motory dCi o výkonoch 110kW a 127kW. My sme mali slabšiu verziu spriahnutú so šesťstupňovým manuálom. Jednotka postačuje na dynamické vozenie za celkom prijateľnú spotrebu, ktorá v našom prípade bola 8,3 l/100km po odjazdení 1000 km vo všetkých režimoch (mesto, mimo mesto, diaľnica, dynamická jazda, či jazda v teréne). Pokiaľ sa nikam neponáhľate, po okresných cestách si vystačíte so 6,5 l/100km, v meste však rátajte o tri litre viac.
Štvorvalec posluchovo neobťažuje uši posádky ani vo vyšších rýchlostiach. Dovnútra karosérie sa dostávajú len slabé aerodynamické zvuky. Aj keď sú SUV-čka prvotne stavané hlavne na jazdu po spevnených komunikáciách, chcel som vyskúšať pohon všetkých štyroch kolies dodávaného od Nissanu v teréne.
Systém možno manuálne nastaviť do troch režimov – 2WD, Auto a Lock. Prvý slúži na jazdu po suchom asfalte, druhý je vhodný v sychravom počasí, po prešmyknutí prednej nápravy aktivuje elektronika pohon aj zadnej nápravy. Tretí stupeň rozdelí permanentne pohon na obe nápravy a funguje až do rýchlosti 40km/h. Na vyskúšanie systému som si vybral najprv blatistú poľnú cestu s miernym stúpaním, po ktorom nasledovalo prudké klesanie. Oceňujem pomocníka udržujúceho stálu rýchlosť z kopca. Jednoducho zatlačíte príslušné tlačidlo na stredovom paneli, zaradíte jednotku a vypustíte spojku. Auto si samostatne pribrzďuje, vy len korigujete s volantom. Potom prišli na rad štrk, blato, vyjazdené koľaje a hlboké mláky. Koleos nástrahy zvládol s prehľadom, ba určite si trúfne aj na viac.
Na záver nášho prvého redakčného testu spomeniem kvalitný podvozok, na SUV trochu pritvrdený, no určite nie je nepohodlný. Myslím, že prvotina SUV Renault Koleos sa automobilke vydarila, určite má na tom zásluhu i kooperácia s Nissanom, ktorý má bohaté skúsenosti s pohonmi 4x4.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | vznetový/radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 110 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 320 / 2000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 182 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 10,4 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8,2 / 5,9 / 6,6 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 8,3 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4520 / 2120 /1710 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 450 / 1380 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1730 / 2300 |