Seat, Audi aj VW majú svojich zástupcov vo všetkých troch veľkostných kategóriách SUV. Ostala už len Škoda, ktorá má najnovší prírastok pomenovaný Kamiq. Vychádza z modelu Scala, ale je značne kratšia a vyššia, hoci šírka a rázvor náprav ostal zachovaný. Kamiq je predurčený pre zákazníkov, ktorí hľadajú kompaktné SUV do mesta. Svojim spracovaním, či výbavou bude isto hrozbou pre konkurenciu. Rozdať si to môže pokojne so Seat Arona, Hyundai Kona, či s Kiou Stonic. Na prvý test som si vybral model s netradičným agregátom pre tento segment. Než sa k nemu dostanem, prezrime si spolu exteriér a posaďme sa dovnútra.
Letmý pohľad na prednú masku vo mne nevzbudzoval pocit, že by Kamiq extrémne pripomínal väčších SUV súrodencov Škody. Vďačí zato hlavne oddeleným svetlometom. Navrchu svietia LED denné svetlá a až pod nimi sú tie hlavné. Zvláštne, že oddelené predné svetlomety už naša odborná ani laická verejnosť neodsúdila ako pri facelifte Škody Octavia. Bočné partie Kamiqu zvýrazňuje vyvýšená karoséria, či disky kolies a zadná časť sa najviac podobá na Scalu, s ktorou zdieľa technický základ. Toto malé české SUV si viete objednať v 12tich farebných odtieňoch s viacerými druhmi diskov od 16 palcov do 18 palcov. Nedá sa však urobiť dvojfarebná kombinácia, ktorá by viac zatraktívnila auto v meste.
Najväčšiu príbuznosť so Scalou nájdete vo vnútri vozidla a to pri pohľade na palubnú dosku, ktorá je úplne totožná. Škoda má k tomuto riešeniu jednoduché odôvodnenie. Rovnaká palubná doska znížila náklady na výrobu, no zároveň si automobilka mohla dovoliť použiť hodnotnejšie materiály. Koniec koncov, k spracovaniu, ergonómii ani vzhľadu nemám žiadne negatívne pripomienky. Testoval som pritom slabšiu výbavu, nie vrcholnú. Vodiča, respektíve vodičky poteší mierne vyšší posed za volantom. Nastaviť si ideálnu pozíciu nie je problém.
Hoci sa Kamiq skrátil o celých 120 mm oproti Scale, netreba sa báť stiesnených podmienok na zadnej lavici. Centimetre sa ubrali viac z previsov karosérie a batožinového priestoru, preto ostal zachovaný rázvor náprav a to znamená, že na zadných sedadlách ostáva stále dostatok miesta pre dve dospelé osoby. Uvezie aj tri, ale to už sa nebavíme o dôstojnom posede. Ubralo sa však z objemu kufra, ktorý ponúka „len“ rovných 400 litrov (Scala 467 l). Okrem miesta pre posádku musím, opäť, vyzdvihnúť Simply Clever riešenia v interiéri, ktoré robia z tohto auta ideálneho praktického spoločníka na cesty. Nájdete tu množstvo priehlbiniek, držiakov, vešiakov, káps, schránok a ďalších priestorov na odloženie všetkých druhov drobností. Veď je to predsa Škoda.
Paleta motorov v ponuke pokrýva benzín, diesel a pribudne aj CNG verzia. Ja som si na prvý test zvolil naftový agregát 1.6 TDI. Pýtate sa aký to malo význam? Nebudem tvrdiť, že môže byť vhodnejšou alternatívou do mesta ako benzínové trojvalce 1.0 TSI, či 1.5 TSI. Skrátka, v poslednej dobe som testoval samé TSI agregáty v Škode a tak nastal čas troška oprášiť dojmy z motora 1.6 TDI, ktorý som naposledy skúšal vo väčšom modeli Karoq. Zaujímalo ma odhlučnenie, dynamika a spotreba.
Štvorvalec sa prebúdzal k životu celkom tlmeným rapotom, ktorý nenarúšal pohodu v kabíne ani pri nezahriatom stave. Do desiatich minút sa dokáže zohriať aj pri nízkych ranných teplotách v polovičke jesene. Spolupráca s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou mu vyhovuje bez výhrad, hoci ja ako vodič som si musel, pár hodín, zvykať na spojku, ktorá zaberala veľmi tuho a vysoko. Prekvapili ma dlhé prevody, čo mohlo mať zlý vplyv na dynamiku, ale opak bol pravdou. Nafte sa darilo zrýchľovať celkom promptne už od 1500 ot./min. a ťah si motor držal do necelých 4000.
Sila v podobe 85 kW sa odvádza výhradne len na predné kolesá. V štandarde máte manuál, v opcii môže motoru robiť spoluprácu DSG automat so siedmimi stupňami. Vzhľadom na ľahkú karosériu auta a slušný krútiaci moment 250 Nm, dostupný už od 1500 ot./min., nebol problém predbiehať pomalšie autá na okresných cestách alebo udržiavať diaľničné maximum v dlhých stúpaniach. Toto všetko pozitívne zakončí dobrou správou spotreba. Na jednu nádrž som prešiel bez problémov 800 kilometrov, pričom palubný počítač vykazoval ešte pár desiatok kilometrov dojazd. Priemer sa ustálil na 5,6 litra na 100 km. Údaje by mohli byť aj nižšie, no s autom som sa najviac zdržiaval na diaľnici. Mimo mesta bude papať určite menej paliva.
Aj keď sa jedná o SUV, Škoda nepočíta s pohonom všetkých štyroch kolies do modelu Kamiq. Zato máte na výber dva druhy podvozka a to buď štandardný alebo športový, ktorý je posadený k vozovke o jeden centimeter bližšie. Nedáva mi zmysel investovať do športového podvozka v malom mestskom SUV. Ale to je na vás. Štandardne dodávaný podvozok podstúpil nutné vylepšenia oproti Scale, kvôli vyššej svetlej výške 188 mm. Tlmiče majú inak nastavené dorazy, čo sa v praxi osvedčilo komfortným tlmením nerovností a pritom sa podarilo eliminovať príliš veľké náklony. Kamiq je aj v zákrutách príkladne stabilný a zároveň ho nerozhádže ani poľná cesta.
No a napokon mi ostáva zhodnotiť riadenie a obratnosť auta v meste. Čo myslíte? Kamiq je dobrý i v týchto disciplínach. Podobne ako so Seat Arona, tak aj s Kamiqom sa budete mrštne preplietať ulicami miest. Riadenie je príjemné, nie tuhé a nie veľmi voľné. Skrátka, tak akurát. Na každodenné používanie.
Mohlo by sa zdať, že Kamiq až veľmi kopíruje Scalu, no nie je tomu úplne tak. Naproti nej má vyšší podvozok a odlišný dizajn. Taktiež menší kufor. Tieto dva modely sú si dostatočne odlišné nato, aby si vzájomne neohrozili svoju existenciu. Uvidí sa len, ktorý bude obľúbenejší.