Menu
  • Iba nafúknuté Rio?
    Iba nafúknuté Rio?
    • | Foto 
    • | Komentáre
    Novodobý trend oplastovaných SUV sa rozmnožuje čím ďalej viac vo všetkých rozmerových kategóriách. Uplatnenie, zdá sa, nachádza aj v B-segmente.

Kia Stonic 1.6 CRDi

Kórejské automobilky promptne reagujú na dopyt zákazníkov, čoho svedectvom je úplne nová Kia Stonic. Stojí na platforme malého Ria, po ktorom preberá dizajn okorenený o plastové doplnky, štýlové 17-palcové disky a dvojfarebné prevedenie karosérie. Najviac však zaváži svetlá výška 180 mm, teda o 40 mm viac, než má malý bráško. Testovaná verzia v bordovej metalíze patrila medzi tie menej nápadne varianty do akých sa Stonic dokáže obliecť, napriek tomu mu to svedčalo.

Kia Stonic 1.6 CRDi

Nad opisom interiéru netreba stráviť dlhý čas. Dominantný je aj tu centrálny dotykový displej vyčnievajúci nad úrovňou palubnej dosky. Pochváliť musím pekný trojramenný multifunkčný volant, ktorý sa veľmi dobre drží v rukách. Slovami chvály nebudem šetriť ani v prípade ovládania jednotlivých prvkov výbavy. Oceňujem totiž, že základné funkcie infotaimentu idú prestavovať tlačidlami, čím sa predchádza zbytočnému rozptyľovaniu v podobe vyhľadávania ikoniek na dotykovej obrazovke za jazdy.

Hoci, nie je interiér vizuálne odlišný od Ria, nejaké veci má navyše. Týka sa to bohatšej výbavy, ktorá vie, okrem iného, ponúknuť monitorovanie mŕtveho uhla, či pozornosti vodiča. Ten druhý systém mi prišiel trošku otravný, nakoľko ma vizuálnou a akustickou výstrahou posielal v krátkodobých časových intervaloch na kávu, počas jazdy po diaľnici. Kia zrejme uzavrela lukratívnu spoluprácu s motorestami (žart).

Kia Stonic 1.6 CRDi

Priestorovo tu je o niečo viac miesta na hlavu pre všetkých pasažierov a čo-to navyše zbalíte aj do kufra so základným objemom 332 litrov. Po sklopení sedadiel však prepravná kapacita výrazne vzrastie oproti Riu. Pomenej som bol spokojný s kvalitou sedačky vodiča. Nemá najlepšie tvary, čo sťažilo nájdenie ideálnej polohy.

Stonicu zrejme máloktorý Slovák dopraje pod kapotu testovaný naftový štvorvalec 1.6 CRDi, nakoľko sa úplne nehodí k charakteru auta, ktoré sa svojimi rozmermi radí skôr do mesta ako na dlhé vzdialenosti. Na druhej strane, agregát dôverne poznám z iných modelov značky a nemám mu čo podstatné vytknúť. S manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a predným náhonom sa nemohlo veľa pokaziť.

Kia Stonic 1.6 CRDi

Už za studena štartuje veľmi tichučko a do kabíny posiela iba minimum citeľných vibrácií. Oceníte tiež jeho dynamiku, pretože motor dosahuje výkon 81 kW a to spoločne s nízkou pohotovostnou hmotnosťou dovoľuje celkom svižné jazdenie nielen na okresných cestách, ale aj diaľnici. Dych mu dochádza pred dosiahnutím 4000 ot./min., ale samotné zrýchľovanie zvoľňuje až po prekročení rýchlosti 130 km/h. Čiže, je tu výkonnostná rezerva, čo poteší v prípade rýchleho a bezpečného predbiehania pomalších áut na krátkych rovinkových úsekoch ciest.

Víkendový výlet preukázal nízke konzumné nároky osvedčeného diesla. V číslach vyjadrené, 6,5 litra odoberie z nádrže diaľničné tempo v plnom obsadení a so zapnutou klimatizáciou. Okresné cesty stiahnu apetít o 1,2 litra a v meste sa drží šesťlitrovej hranice. Tieto hodnoty budú asi najbližšie k realite bežného šoféra, pretože s autom som robil krátke vzdialenosti po meste kvôli vybavovačkám a taktiež ho zobral na dlhú cestu za oddychom.

Kia Stonic 1.6 CRDi

Podvozok v kombinácii so 17-palcovými diskami nebola až taká tragédia ako som sprvu očakával. Je pravda, že tupé nárazy sa kde-tu do auta dostali, ale posádku to príliš neobťažovalo. Dôležité sú skôr dobré odozvy tlmičov od nárazu nerovnosti. Menšie jamy filtrovali na jednotku a tie väčšie zasa akusticky izolovali. Navyše, naladenie pruženia je veľmi dobrým kompromisom medzi komfortom na cestách a istotou v zákrutách. Stonic sa vie pekne v spleti zákrut prehýbať, až sa mi to páčilo.

Kedysi sme si automaticky spájali SUV s pohonom všetkých štyroch kolies. To bolo však v časoch, kedy boli predurčené iba na aktívne športové využitie v sťažených terénnych podmienkach. V dnešnej dobe zákazníci chcú takéto autá aj v meste, no s menšími rozmermi a oželejú náhon na všetky kolesá. Kia Stonic preto neponúka takúto možnosť, pretože rozmerovo aj zacielením skutočne málokedy vybehne na nespevnené cesty. A keď už aj áno, má aspoň 18 centimetrovú svetlú výšku. Viac ma mrzí fakt absencie automatickej prevodovky.

Kia Stonic 1.6 CRDi

Tradičná otázka na záver. Komu Stonic najlepšie sadne? Jednoduchá odpoveď. Kia Stonic je nadštandardnou opciou Kie Rio. Zákazník dostáva praktickejšie auto do mesta, na občasné výlety a možno trošku viac priestoru pre posádku. V základnom prevedení, so slabým motorom 1.2 D-CVVT, cenovo nestrieľa príliš vysoko, ale s testovaným agregátom 1.6 CRDi je to už na zváženie, či sa oplatí. V každom prípade, Stonic je veľmi dobre postavený a s konkurenciou si poradí.Cenník Kia Stonic

Technické údaje Kia Stonic

Fotogaléria

Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook