Neobťažujúci dizajn

Vectra C z roku 2005 pôsobila ako kompromis medzi kompromismi. Ničím Vás neiritovala, no pridaná hodnota bola pre ňu veľká neznáma. Predná maska bola dostatočne uhladená na to, aby neurazila, a zadný previs sedanu pôsobil ako marketingová snaha pripomenúť ľuďom, že vlastnia „niečo väčšie“. Realita však bola iná. Karoséria sedela na globálnej platforme GM Epsilon I, z ktorej vyšli aj Fiat Croma, Cadillac BLS či Saab 9-3. Výsledkom bola akási nadnárodná genetická výbava bez identity, akú by ste si mohli zapamätať.

Opel Vectra C – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Dizajn nepôsobil lacno, ale dráhé vyzerá inak. Bolo to niečo ako oblek z konfekcie, ktorý síce sedí, ale nikdy nebudete mať potrebu sa v ňom fotiť.
Opel Vectra C – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Motor, ktorý sa snažil... ale len do kopca

Pod kapotou základný motor 1.6 16V s výkonom 74 kW. Žiadne dynamické zázraky, skôr automobilový výraz „to stačí“. Tento motor zvládol bežnú premávku, dokázal predbehnúť traktor a niekedy aj Punto na diaľnici. Za predpokladu, že nešiel hore kopcom. Päťstupňový manuál fungoval spoľahlivo, aj keď dráhy boli dlhé ako pracovný týždeň a spätné radenie pripomínalo hádzanie kotvy.

Opel Vectra C – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Na druhej strane, motor nebol prehnane náročný na servis a jeho mechanická jednoduchosť znamenala, že prežil aj ľudí, ktorí považovali výmenu oleja za luxus. Takže áno, mohol byť nudný, no na krajnici by Vás stepovať nenechal.
Opel Vectra C – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Identita, ktorá sa rozplynula

Na pohľad to bol Opel. Ale v skutočnosti bratranec viacerých iných značiek. V dobe, keď GM zjednocovalo svoje modely naprieč kontinentmi, sa aj Vectra stala obeťou „medzinárodnej efektivity“. A tak ste mohli jazdiť v aute, ktoré malo európsky pôvod, americký manažment, švédsky vkus a talianske príbuzenstvo. Výsledok? Sedeli ste vo vozidle, ktoré si nevytvorilo vzťah ani s vami, ani so sebou samým.

Opel Vectra C – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Aby to nestačilo, v kultúrnom kontexte sa z Vectry stalo auto, ktoré malo byť symbolom pre ľudí, ktorí túžili po sedane, no nechceli zaň platiť prémiové peniaze. Často končila v rukách takých, ktorí na k nej síce nemali výčitky, ale ani vzťah.
Opel Vectra C – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Ticho, ktoré zostalo po stratégii

Opel Vectra C bola automobilovým ekvivalentom bielej techniky. Spoľahlivá, použiteľná, nezaujímavá. Lenže nie každé auto musí byť charizmatický herec. Niektoré sú tichí komparzisti, čo držia scénu pohromade.

Opel Vectra C – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Aj tak je pozoruhodné, že v krajine, kde bol každým druhým hatchback s predĺženým intervalom výmeny oleja na 50 000 km, dokázala Vectra prežiť relatívne dôstojne. Teda aspoň tie kusy, ktoré neskončili pri prerábkach na OPC look v garážach „šikovných“ chlapcov.
Opel Vectra C – Zdroj: Klasykygatunku.pl
A ak si niekto povie, že agregát 1.6 je slabý na auto tejto veľkosti, stačí pozrieť na konkrétny kus, ktorý je na predaj za 6 000 € s nájazdom len 53 000 km. Takýto exemplár už presahuje bežnú nostalgickú taxu a stáva sa výstavným kompromisom. Lebo niekedy Vám aj 74 kW odpustíme, keď pôsobia, že ich ešte nikto poriadne nevyužil.

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.