Opel Antara má technického dvojníka Chevrolet Captiva. Zatiaľ čo Captiva volí dynamický a ostrý dizajn, Antara sa vybrala uhladenou cestou, viac nenápadnou. Hodí sa pre konzervatívcov, ktorí uprednostňujú praktickosť pred extravaganciou. Hoci praktickosť sa vypláca, občas zatúžime po zviditeľnení. Kompaktné SUV vyrábané od roku 2007 nepôsobilo príťažlivo. Neoslnivé predajné výsledky nakoniec prinútili technikov aspoň jemne upraviť zovňajšok. Zmeny nastali ešte v polovici roka 2011, vidieť to pod lupou na prednej maske chladiča. Vážne, starší model s novým nerozoznáte okamžite! Zadná časť totiž ostala takmer identická, akurát svetlomety majú iné ryhy v krytoch. Aj tak však Antara nie je dizajnovo úplne odrovnaná, omladenie prospelo. Apropo, stále je to kus veľkého a ťažkého SUV.
V Antare som doposiaľ nikdy nesedel, interiér som poznal len z fotiek. Prvé dojmy neboli úplne prívetivé. Pár zmien nastalo oproti staršiemu modelu, ale základ ostal rovnaký, nepútavý. Na palubovke cítiť vek, ten sa ešte zvýrazní po naštartovaní a rozsvietení prístrojov do žltej farby. Na môj osobný vkus to pôsobilo takmer archaickým dojmom. Po dlhšej dobe cestovania som si starý interiér, odkazujúci príbuzenstvo na predošlú generáciu Astry, nevšímal. Sústredil som sa na prevádzku a dojem z jazdy. Tu badať hlavne pokoj. Sedí sa vysoko nad vozovkou, vodič má zreteľný prehľad o dianí na ceste cez dostatočne presklenú plochu okien. Sedačky primerane obopínajú telo cestujúcich a použitý materiál neutápa do vnútra sedadla, ako v mäkkom domácom kresle. To znamená, že aj po 700km jazdy s malými prestávkami, som sa necítil unavene, ani boľavo. Inštalovaná elektronická ručná brzda umožnila lepšie využitie odkladacích schránok medzi sedadlami. Používateľovi nechýba nič podstatné z ponúknutej výbavy, dokonca po preštudovaní cenníku budete prekvapení slušnou cenou za nadštandardnú výbavu. Ovládanie systémov na stredovej konzole trošku odporuje logike, ale ako sa vraví, na všetko sa dá zvyknúť.
Podvozok kompaktného SUV naladili na tvrdšie. Výsledkom je dobrá stabilita v zákrutách, nič v interiéri nevŕzga a dobre znáša výmole na cestách. Elektronicky pripájateľný pohon zadnej nápravy sa stará o čo najlepší záber aj na nespevnených, či zasnežených cestách. Skúšal som na bezpečnom úseku jazdiť vyššou rýchlosťou, ako by som si dovolil s osobným autom, a Antara nesklamala. Pri príznakoch prešmyknutia kolies, alebo šmyku sa správa dlho neutrálne, potom má sklony k nedotáčavosti. Nedotáčavosť sa jednoduchšie vyrovnáva ako pretáčavosť, stačí ubrať plyn a jemne korigovať smer. Avšak, ak sa chcete „vyjašiť“ na snehu a trocha zadriftovať, chce to dlhodobejší tréning, a aj vyššiu rýchlosť. V pomalej rýchlosti budete stále držať stopu, a elektronika bude krotiť zadnú nápravu na maximum. Z pohľadu zábavy to omrzí, ale dôležitejšie v praxi znamená, že máte dočinenia s bezpečným autom, ktoré dokáže napraviť niektoré chyby vodiča. Elektronicky pripájateľný zadný náhon s prenesením až 50% točivého momentu dopĺňa systém zjazdu z kopca a elektronická ručná brzda.
[adsense]
Najzásadnejšou zmenou Antary sa stala pohonná jednotka. Naftový štvorvalec o objeme 2,2 litra bol spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Ideálna kombinácia na dlhé cesty. Výkonovo stačí na bežné jazdenie, ale extrémny rozjazd nečakajte. Nad 3500 ot./min. stráca silu, svižná jazda Antare viac vyhovuje, ako šialené šantenie. Spotrebu potom možno udržať na prijateľných siedmych litroch. Popreháňanie v meste, a v serpentínach zdvihlo spotrebu na 9,4 l/100km. Konečná spotreba vyšla na 8,2 l/100km. Do 100km/h Antara jazdí úsporne, nad spomínanou hranicou vyženú litre z nádrže odporové sily ako aerodynamika, široké pneumatiky a zimné obdobie. V lete možno jazdiť za menej. Pohonná jednotka sa správa ako kultivované mačiatko. Agregát nepočuť pracovať pri ustálenej rýchlosti, počas zrýchľovania tlmene dáva o sebe vedieť. Na diaľnici sa ozýva zvýraznený hluk z odvaľovania pneumatík.
Na Opel Antaru nemám výhrady, som však mladý, a tak uprednostňujem dizajnovo zaujímavejšie vozy. Antara sa hodí pre staršiu generáciu zákazníkov, prípadne pre ľudí, ktorí si potrpia na nenápadnosti. Pravdou ostáva, že za cenu pod 20 000€ ťažko nájdete podobný dobrý voz.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | vznetový/radové |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 2231 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 120/3800 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 350/2000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M/6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 188 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 9,9 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8,2/5,2/6,3 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 8,2 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4675/1850/1725 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 420/1420 |
Objem nádrže (l): | 65 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | Podľa motora a výbavy: 1805-1967/467-538 |