Opel vyčkával s uvedením novej generácie Zafiry rovnako dlho ako v prípade hatchbacku nižšej strednej triedy Astry. Niet sa čo čudovať. Zafira priniesla pre zákazníkov z pohľadu vanov tej doby najsofistikovanejšie riešenia v oblasti flexibility interiéru. Konštruktéri dostali opäť neľahkú úlohu. Zostrojiť moderný multivan so športovým dizajnom a pokúsiť sa zaskočiť konkurenciu ďalšími nevšednými riešenia, ktoré uľahčia prevádzku vozidla a zlepšia komfort cestovania. Všetko začína vonkajškom. Kto by chcel v dnešnej dobe starý hranatý van? Veď by vás sused vysmial. Auto musí nejako vyzerať, preto Opel nešetril na fantázii pri stvorení novej Zafiry. Výsledok je vidno na fotkách.
Veľkú rolu zohráva predok karosérie. Všimnite si svetlomety spojené v súvislom prechode s hmlovými svetlami v nárazníkoch, ktoré oddeľuje čierny plast. Kryty svetlometov sú v kontraste s hmlovými, z bočného profilu sa to dá prirovnať k odrazu v zrkadle- Avšak, nielen svetlomety sú zaujímavé. Maska Zafiry odkazuje na elektrický automobil Opel Ampera. Krátka kapota motora strmo nadväzuje na obrovské čelné sklo, k tomu sa ešte v článku vrátim. Bok karosérie zvýrazňuje krivka nad prahmi. Opticky rozširuje zadnú časť vozidla a tak kolesá nepôsobia utopene v podbehoch. Zaujímavosťou sú bočné archaické smerovky, ktoré nie sú zakomponované do spätných zrkadiel, ale klasicky do predných blatníkov. Zadok napokon zakončuje vydarené dielo dizajnérov v podobe tmavého zadného skla, pod ktorým sídlia svetlomety s červeno-tmavými krytmi. Podľa úrovne výbavy možno Astru Tourer vybaviť nosičom pre dva bicykle. Mechanizmus je schovaný v nárazníku a otvoríte ho jedným potiahnutím príslušnej páčky na kraji batožinového priestoru.
Tak ako som spomenul, dizajnom to začína, vnútrajškom pokračuje. Palubná doska sa zdá byť na prvý pohľad totožná s Astrou. Malinké odchýlky si pozorné okno všimne. Zatiaľ čo navigačný panel v Astre nevyčnieva, ten v Zafire áno. Medzi klimatizačnou sústavou a ovládaním autorádia vzniklo väčšie oddelenie v podobe plastového výklenku. Čo sa však nezmenilo, sú malé tlačidlá. Nech sa Opel nehnevá, no opäť musím kritizovať malé neprehľadné ikony na tlačidlách. Možno by bolo vhodnejšie riešenie spraviť dotykový panel navigácie, čím by sa ušetrilo miesto pre veľa ovládacích prvkov multimediálneho systému. Ešteže v menu nájdete aj slovenský jazyk, ktorý výrazne pomáha orientáciu v pomerne zložitom systéme. Prístrojový štít s budíkmi a palubný počítač sú podobne ako v ostatných modeloch perfektne čitateľné za každých svetelných podmienok.
Ukážkovým príkladom pre ostatné automobily segmentu MPV je Zafira v prepracovanosti interiéru. Nielenže tu nájdete podľa výbavy neúrekom veľa odkladacích miest, ale aj samotná variácia sedadiel nepozná obdoby. Celkovo odvezie sedem osôb v troch radoch, no v prípade nevyužitia všetkých miest môže posádka cestovať pomerne veľkoryso, hlavne v prípade prvých dvoch radoch. Vodič a spolujazdec majú dostatok miesta v každom smere a ku komfortu prispieva vyhrievanie sedadiel, volantu a rozmerné čelné sklo, ktoré dopraje posádke bezkonkurenčný výhľad z vozidla a prevzdušňuje interiér vpúšťaním svetla dovnútra. V druhom rade sedia pasažieri každý na samostatnom sedadle. Ak nie je obsadené dá sa využiť ako rozmerná opierka respektíve stolík. V poslednom rade sa zmestia osoby menšieho vzrastu bez väčších problémov, vyššie postavy si neuložia pohodlne nohy, pretože priestor je skromnejší, než na v strednom rade. To, čo urobilo Zafiru predošlej generácie populárnu bolo unikátne skladanie sedadiel do podlahy, dovtedy si museli majitelia demontovať sedadlá pre maximálne využitie prepravnej kapacity.
[adsense]
Cesta k úspechu v predajnosti závisí taktiež od bezpečnosti, jazdných vlastností a ekológie. Zafira Tourer patrí do segmentu rodinných vozidiel, čiže sa ráta s častým prevážením malých detí a k tomu je bezpečnosť uspôsobená. Na každom sedadle sú kotevné body Isofix pre detské sedačky. V základnej výbave nájdete šesticu airbagov, pričom tie hlavové sa tiahnu pozdĺž celého interiéru. Samozrejmosťou ostáva v štandarde ABS a ESP Plus.
Poďme sa konečne povoziť. Zákazník má na výber množstvo motorov a prevodoviek, no v prevahe bude jednoznačnej naftový agregát. Dvojlitrový diesel v najvyššom výkonovom prevedení je možné kombinovať so šesťstupňovou automatickou prevodovkou, priplatíte si však 1600€. Oplatí sa? Otestoval som MPV-čko na tradičnej ceste BA – KE a zistil som pár nedostatkov, ale aj pozitív. V doplnkovej výbave Cosmo figuruje systém nastavenia dynamiky a odpruženia vozidla. To už dôverne poznám s Astry Tourer, preto len v krátkosti vypíšem, že sa jedná o nastavenie charakteristiky prevodovky, motora a tvrdosti tlmičov v troch režimoch. Nemyslite si však, že ide o závratné rozdiely medzi stupňami. Najviac cítiť rozdiel medzi Sport a Normal. Sport necháva vytáčať motor v automatickom režime viac, aj keď to situácia nevyžaduje. Normal naopak lenivo reaguje na plyn pri náhlom zošliapnutí plynového pedálu. Teraz si predstavte situáciu. Idete za kamiónom po okresnej ceste a čakáte na správny moment pre predbiehanie. Modul Sport drží motor v otáčkach stále, niekedy až na 3500, čo je zbytočné, pokiaľ vodič len udržuje rýchlosť. Predstavoval by som si radšej možnosť držať prevodovku pripravenú reagovať rýchlejšie po stlačení pedálu, kedy podradí podľa potreby. V režime Normal zasa reaguje s riadnym oneskorením. Noha na podlahe, takmer utečie sekunda, kým si zmyslí vyštartovať vpred. Túto reakciu má na svedomí nový trend v emisiách, ktorý často „škrtí“ výkonový potenciál agregátu.
Jazda na MPV prekvapí. Rozhodne sa nemusí hanbiť za naladenie podvozka, predsa len píšem o nemeckej kvalite. A Opel je známy s kvalitnými podvozkami. Váha vozidla sa prejavuje negatívne až pri kritických situáciách ako býva náhle vybočenie zo smeru jazdy. Vtedy reaguje obozretne a citlivo ESP Plus, ktoré je doplnené o rozjazd do kopca. Naše cestné komunikácie na niektorých odľahlejších kútoch Slovenska dávajú zabrať tvrdšie ladenému podvozku. Tuhosť karosérie bojuje s priečnymi výmoľami a neodpustí si poznámky v podobe občasného zavŕzgania komponentov v interiéri, hlavne v zadnej časti. V režime Sport stuhne aj riadenie. Vďaka nemu dostáva vodič lepšiu spätnú väzbu od vozovky.
Nakoniec som si nechal spotrebu. Zafira Tourer spĺňa očakávania. Málokedy sa hodnota prehupne nad 7,5 l/100km. Po vyše 1000km sme dosiahli celkový priemer 7,2 litra. Hladinu hluku v kabíne hodnotím na jednotku, celá posádka spala celú spiatočnú púť Slovenskom, dokonca aj pri predbiehaní, totiž vtedy motor razantne počuť. Po zvoľnení tempa však stíchne.
Zafira Tourer je vhodným adeptom do početnejšej rodiny. Doplnková výbava dodáva vozidlu vysokú mieru individualizácie. Pre vodičov s horším odhadom vo výhľade vzad sú pripravené pomôcť predné aj zadné parkovacie senzory, dokonca pre úplných zmätkárov asistuje aj parkovacia kamera.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | vznetový/radové |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1956 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 121/4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 350/1750-2500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A/6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 205 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 9,9 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8,0/4,9/6,0 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,2 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4658/1884/1685 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 710/1860 |
Objem nádrže (l): | 58 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | Podľa motora a výbavy: 1571-1773/579-692 |