Ako by som vyzeral, pred vami čitateľmi, keby som úvodný text recenzie faceliftovanej Škody Octavie nezačal práve prednými svetlometmi? Toľko sa o nich toho popísalo, že každý vyrobený kus musí minimálne štikútať. A pritom existuje jedno logické vysvetlenie, prečo uznávaný dizajnér Jozef Kabaň urobil takúto tesársku „chybu“ na bestselleri. Škoda potrebovala odlíšiť od seba modely Rapid, Octavia a Superb. S oddelenými svetlometmi sa to dosiahlo.
Českí a slovenskí prívrženci prijímajú s ťažkým srdcom výraznú zmenu na kapote a prirovnávajú to ku kontroverznému riešeniu. Pravda je však taká, že na ostatných trhoch sa svetlomety tak vášnivo nerozoberali a celkovo sa mnohým facelift páči. My toto auto berieme ako domáci produkt a pre naše konzervatívne myslenie to bol spočiatku šok. Aj ja som sprvu pozeral na novú Octaviu udivene, no reálne stretnutie moje zmysly dostalo do normálu. Svoje stanovisko k dizajnu a zmenám som si preveril rovno v dvoch verziách. V klasickej pracoval naftový dvojliter TDI a v modeli RS bolo benzínové TSI, tiež s objemom dva litre.
Svetlomety máme vysvetlené, poďme teraz trochu k exteriérovým faktom. Práve dvojoká Octavia môže mať prvýkrát full led predné svetlomety, ktoré v noci svietia bravúrne. Boli rozšírené nápravy o 30 mm, čo sa však len ťažko dá spozorovať voľným okom. Konvenčná Octavia v tmavej metalíze nevystrkuje rožky a chce splynúť s davom. Jej jediným skrášľovacím prvkom sa stali 18-palcové disky. Mne sa vlastne až tak nepáčili. Športový model RS je vizuálne dramatickejšie iný. Čierne disky, červené strmene bŕzd, športový nárazník vpredu, široké výfuky po každej strane nárazníka a krídlo na veku kufra jasne napovedajú, že budete mať dočinenie s rýchlym autom.
Ak ste sa báli, že rovnaký šok zo zmien zažijete v interiéri, mýlili ste sa. Nový faceliftovaný model prešiel iba optickou retušou tradičných ovládacích prvkov ako sú tie na palubnej doske. Príkladom za všetky zmeny je samotný multimediálny systém Columbus s 9,3-palcovou obrazovkou, prebratý zo Škody Kodiaq. Dotykové obrazovky nenávidím v automobiloch, takže som aspoň rád, keď majú dobrú odozvu, veľké ikony a nemrznú. Presne toto spĺňa inštalovaný systém v Octavii. Vadí mi iba absencia otočného tlačidla regulujúceho hlasitosť. To mohlo ostať.
Nakoľko je infotaiment jedna z najzásadnejších zmien vo facelifte Octavie, venujem mu pár riadkov navyše. Vie byť plne pripojený k internetu cez dátovú SIM kartu, vďaka čomu môže vytvoriť Hot Spot pre užívateľov v aute. Cez Škoda Connect potom poskytuje užitočné informácie o najbližších parkoviskách alebo vám ukáže čerpacie stanice aj spolu s cenami za palivo. Takže už vás nečaká žiadne hľadanie lacnej pumpy počas cestovania do Chorvátska.
Keďže som už načal to cestovanie, Octavia ostáva naďalej kráľovnou priestoru pre posádku a ich batožinu. V prípade liftbacku činí základ 590 litrov bez rezervnej dojazdovky. Keby ste si ju chceli pribaliť, zníži sa hodnota o 22 litrov. To je stále kráľovsky veľa. Pripomínam to hádam pri každom teste Octavie, ale opäť sa budem opakovať. Nezabudnite investovať do sieťového programu v kufri. Inak vám bude batožina pre dve osoby zbytočne cestovať po celej dĺžke. Na igelitové tašky z hypermarketov sa myslelo formou výsuvných plastových vešiakov.
Spomínané zmeny sa týkajú všetkých modelov, takže aj športovej verzie RS. Tá ponúka navyše prebraté riešenia po predchodcovi. Samozrejmosťou tak sú športové sedadlá s integrovanými opierkami hláv, naspodku zrezaný veniec volantu, kovové pedále, prešívanie červenou niťou a športový prístrojový panel. Nezabudlo sa ani na samotné prifarbenie športového zvuku motora cez reproduktory.
Testovaná naftová Škoda Octavia bola takým predjedlom pred vrcholným variantom RS. Preto začnem ňou a Jazdné vlastnosti dezertu (RS) budú nasledovať.
Pod kapotou sídlil 2.0 TDI o výkone 110 kW. Myslím, že ho netreba vôbec obšírne predstavovať, nakoľko ho dôverne pozná snáď každý. V kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou dosiahol krásnu kombinovanú spotrebu 5,3 litra na 100 km jazdy. Krútiaci moment 380 Nm už pri 1750 ot./min. spôsobuje, že netreba často podraďovať na dosiahnutie vyššej rýchlosti. Motor má sily na rozdávanie a celkom svižne akceleruje ešte aj za diaľničným limitom. Táto kombinácia bude vhodná na prekonávanie extrémnych porcií kilometrov, inak pokojne pouvažujte nad slabším agregátom.
Rozšírené nápravy mali zabezpečiť lepšiu stabilitu v zákrutách. Pravdou však je, že Octavia mala perfektný podvozok a jazdné vlastnosti pred samotným omladením. Tieto zmeny v podvozku som vôbec nevnímal a to mala ešte príplatkové adaptívne tlmiče. Vyššie som sa však zmienil, že 18-palcové kolesá sa mi nepáčili. Bolo to hlavne tým, že na nerovnostiach spôsobovali na zadnej náprave časté ozveny z nárazov.
Pre fanúšikov Škody Octavie RS mám dobrú správu. V prípade benzínového turbomotora 2.0 TSI sa stal základný výkon 230 koní. To je polepšenie o 10 koní oproti modelu pred faceliftom a zároveň dorovnanie edície RS 230. Avšak, prišiel o samosvorný diferenciál. Teraz bude dostupný až v najvýkonnejšom modeli RS 245. Ten nebol, v čase testu, k dispozícii na zapožičanie.
Testovaný biely liftback s krídlom na kufri som preveroval so šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Poviem vám, častokrát sa mi roztiahli kútiky úst do strán. Prevodovka sa k motoru nechová vôbec vľúdne. Zošliapnite plyn na podlahu a ona bude motor točiť až za hranicu šesťtisíc otáčok za minútu. Áno, do červeného pásma. Krásne reve (veľa robia zrejme reproduktory) a ochotne ťahá vpred.
Ak som sa zmienil o naftovom agregáte ako dynamickom, tak to, čo predvádzal benzínový turbomotor, bola rebélia. A spotreba len 7,4 l/100 km??? Parádička! Samozrejme, táto hodnota pochádza z krátkych rýchlych jázd po okreskách a dlhom cestovaní ustálenou rýchlosťou po diaľnici. Na okruhu alebo serpentínovom šantení si zapýta motor aj trojnásobok priemernej spotreby.
Naladenie podvozka Octavie RS sa mi páčilo viac ako v konvenčnej naftovej verzii. Od zadnej nápravy neprichádzali žiadne buchotavé zvuky od nárazov na nerovnostiach. To ma priviedlo k myšlienke, či sa napokon oplatí vôbec investovať do adaptívneho podvozka, keď ten konvenčný je lepšie zladený. Drahšie neznamená vždy lepšie. V zákrutách poslúcha riadenie na slovo a samosvor až tak nechýba.
V tejto recenzii ste sa mohli presvedčiť, že faceliftovaná Octavia nie je len o rozdelených svetlometoch. Ponúka toho oveľa viac. Je vyspelejšia v technológiách a jazdných vlastnostiach. Ostane naďalej bestsellerom na Slovensku.