Menu
  • Český medveď nesklamal
    Český medveď nesklamal
    • | Foto 
    • | Komentáre
    Dlho očakávanou novinkou z produkcie Českej automobilky bolo veľké SUV Škoda Kodiaq. Pri prvej príležitosti testu som siahol na slabšiu naftovú motorizáciu s prevodovkou DSG a náhonom 4x4.

Škoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4×4

Vyzerá to tak, že Česi nedávajú svojim novým modelom z rady SUV len tak, pre nič za nič, príbuzné mená so zvieratami. Pred rokmi odštartovali výrobu prvého automobilu, ktorý mal byť, vo svojej podstate, niečo ako SUV, ale keďže nikdy predtým nikto nič podobného nevidel, dostalo pomenovanie Yeti. Presne ako Snežný muž, o Škode Yeti sa hovorilo len toľko, že dokáže zvládať náročné podmienky. No, stavbou karosérie sa jednoznačne nedá prirovnávať k SUV. Je trochu hranatý, trochu nízky, trochu... doplňte si sami, čo ďalej. No a teraz je tu druhý model, ktorý preberá pomenovanie po veľkom medveďovi. Skutočne trefné! Škoda Kodiaq totiž pôsobí mohutne a neohrozene.

Škoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4

Neverili by ste, ale Kodiaq to na veľkosť iba hrá. V skutočnosti, do dĺžky nemeria ani päť metrov. Devízou tohto SUV je skôr výška a šírka, prípadne obutie kolies. Testovaný kúsok predstavoval ideálne stvárnenie po vzhľadovej stránke, ktoré budeme na cestách vídať asi najčastejšie. To mi vôbec neprekážalo, pretože daná sivo-modrá metalíza krásne ladila so striebornými, 19-palcovými diskami z ľahkej zliatiny.

Dominanciu na karosérii tvoria hrany. Sú všadeprítomné. Nevyhli sa im svetlomety, blatníky, nárazníky, akurát kolesá áno. Kým dvojoká faceliftovaná Octavia pôsobila na verejnosť kontroverzne, tak Kodiaq sa za svoj dizajn nikomu nemusel spovedať. Stvárnenie exteriéru mi nepríde ani zaujímavé a ani fádne. Pozerám skrátka na klasickú Škodu, ktorá sa nesnaží vzbudzovať veľký obdiv. Avšak, v našich zemepisných šírkach, Kodiaq mnohým očiam neušiel. To bude preto, lebo Škodu považujeme za domáce auto a na novinky z tejto produkcie hľadíme so zvýšeným záujmom. Aby som už ten dizajn zakončil, tak vo všeobecnosti som nedostal na Kodiaqa negatívne reakcie od známych.

Škoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4

Po vzore exteriéru sa uberá stvárnenie interiéru. Hranatý, vzdušný a maximálne prispôsobivý. Sadol som si do verzie s béžovými poťahmi, ktoré výborne vyzerali, ale po praktickej stránke krivkali z pohľadu udržania čistoty. Testovaný kúsok mal už niekoľko tisíc kilometrov za sebou a ja som takmer vedel z vodičovho sedadla rozoznať farbu nohavíc ostatných novinárov.

Veľakrát čítam na internete ako sú niektoré média rozčarované z tvrdých plastov palubnej dosky. Asi očakávajú, že automobilky vymenia plast za velúrové koberčeky. Kodiaq má tiež po interiéri množstvo plastu, niekde tvrdého, niekde mäkšieho. To mi však nikdy v aute neprekážalo, ak dobre vyzerali a boli kvalitne zapracované. Bohužiaľ, v Kodiaqu som natrafil na rukoväte dverí vodiča a spolujazdca, ktoré po každom uchopení o dušu vŕzgali. Verím, že to bolo kvôli drsnému zachádzaniu alebo predprodukčnému exempláru. Inak nemám voči spracovaniu žiadne iné výhrady.

Škoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4

Spoza volantu má vodič výborný prístup k všetkým ovládačom a zároveň nie je problém nastaviť si sedačku podľa vlastných preferencií. V stredovej konzole bol, v mojom prípade, najväčší a najdrahší príplatkový multimediálny systém Columbus s dotykovou obrazovkou o rozmeroch 8 palcov. Po oboch krajoch obrazovky sú štyri predvolené tlačidlá na jednoduchšie ovládanie menu. Na dotyky reaguje dobre a ikony sú dostatočne veľké. Klasické okrúhle ovládače ostali na hlasitosť a ladenie. Klimatizačná konzola je našťastie stále tradičná s tlačidlami.

Prakticky, Kodiaq nemá žiadne negatíva. Tu sa myslelo na odkladacie priestory vo dverách, v priehradkách, pred spolujazdcom, na strope a všade možne inde. Toľko vecí pri sebe ani nenosím, koľko mi Kodiaq ponúkal priestoru na odloženie. A sú tu tiež riešenia v duchu Simply Clever. Predný pár dverí môže byť vybavený dáždnikmi ako to kedysi zaviedla prvá generácia Superbu, hoci tam boli umiestnené v zadných dverách. Taktiež sú na všetkých štyroch dverách vysúvacie ochranné plasty, ktoré bránia odretiu krajov o druhé auto. Vodič nemusí zvyšovať hlas, keď chce niečo povedať posádke na ďalších radoch sedadiel, nakoľko Kodiaq disponuje mikrofónom, ktorý prenáša hlas do reproduktorov vzadu. A veľa, veľa ďalšieho.

Škoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4

Nikoho zrejme neprekvapí správa, že Škoda dodržala i v tomto novom SUV hlavnú devízu svojich modelov – priestrannosť a flexibilitu. Tak to len veľmi rýchlo prebehnem. Bez debaty, vpredu si nájde miesto každý. Na druhom rade sedadiel si cestujúci vedia nastaviť sklon operadla aj posuv samotného sedadla krojeného 60:40 v sedacej časti a 40:20:40 v operadlovej časti. Potom ostáva ešte batožinový priestor, kam si viete priobjednať ďalšie dve plnohodnoté sedačky. Ako býva pravidlom, zmestia sa sem osoby nižšieho vzrastu. Za tretím radom ostáva ešte kufor o objeme 270 litrov. Z praktického hľadiska sa mi páčil fakt, že Kodiaq vozí, napriek tomu, dojazdové koleso a vie uschovať vo falošnom dne krycie plató.

Z bohatej ponuky agregátov som od importu vyfasoval slabší naftový motor 2.0 TDI o výkone 110 kW. Hnané boli obe nápravy cez Haldex systém a sedemstupňovú, dvojspojkovú prevodovku DSG. Tieto papierové hodnoty sú slušný základ, ale postačí to na 1,8 tony ťažkého medveďa? Kodiaq je veľké SUV, ktoré bude väčšinu času tráviť na diaľniciach. K tomu sa prispôsobila samotná charakteristika štvorvalca. V nízkom spektre otáčok ho skoro nepočuť, no plynový pedál, po výraznejšom zošliapnutí, akosi neochotne posiela informáciu motoru, že vodič si želá zrýchliť.

Škoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4

Druhá stránka mince motora sa prejaví až v športovom móde prevodovky a manuálnom radení. Kodiaq náhle ožíva a zhruba do rýchlosti 120 km/h poctivo zrýchľuje. Následne sila naftového štvorvalca poľavuje a prichádza na lineárnejšie zrýchlenie, ktoré trvá do maximálnej rýchlosti 192 km/h. Na dosiahnutie tejto rýchlosti potrebujete dlhú rovinku, ideálne bezvetrie a nesmie byť zaťažené. Celková priemerná spotreba, vrátane dynamických jázd, skončila na hodnote 7,6 litra na 100 km/h.

V závislosti od výbavy a vašej peňaženky môžete doplniť podvozok o adaptívne tlmenie, ktoré mení svoju charakteristiku prestavením jazdných režimov. Testovaný Kodiaq ním disponoval a ja osobne zastávam názor, že ho nutne nepotrebujete v tomto aute. Rozdiely tlmenia sú skutočne malé a bežný vodič ich ani nerozozná. Hlasným a tupým nárazom od nerovností sa aj tak nevie vyhnúť. Plavné zážitky zažijete iba na diaľnici počas prejazdov cez mostné spoje.

Škoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4

No a ešte poďme, na chvíľu, do terénu. Veľký medveď má slušné predispozície prekonať nástrahy mierne náročného terénu vďaka vyspelému náhonu na všetky kolesá. Nechýba asistent zjazdu a výjazdu do kopca. A máte tu aj možnosť uzávierky diferenciálu prestavením na mód Off-Road. Limitom sú opäť pneumatiky a pomerne nízka svetlá výška 19 cm. Kríženie náprav, šmykľavý povrch alebo výjazd do strmého svahu pre Kodiaq nie veľký problém. No na riadne šantenie bez limitov zabudnite.

Rodinné, české SUV bude určite lídrom v predajoch na našom trhu. Veď zaujímavá je už začiatočná cena 21 490€ so základným motorom 1.4 TSI. A ja toto auto viem iba odporučiť. Je to ďalšia praktická, pekná a nevtieravá Škoda na trhu.

Cenník Škoda Kodiaq

Technické údaje Škoda Kodiaq

Fotogaléria

Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook