Autoškola nestačí
To si uvedomí hádam každý, kto práve dostane papiere. Sranda sa skončila (alebo skôr začala) tam, kde vám už nikto nemohol kecať do pedálov a ostatní vodiči si od vás prestali držať stometrové odstupy vďaka „výstražnému“ panelu AUTOŠKOLA. Pravdivejšie povedané – kto sa uspokojil len s formálnymi jazdami a nevystrájal za volantom kade-tade vo vlastnej réžii? Pamätám si ako len nevyhnutne inštruktor autoškoly dovolil parkovať, jazdiť po okresných cestách, či nebodaj vyskúšať krízové brzdenie. Počas vodičského výcviku najazdíte 500km, možno 700km. Za priemerného vodiča, resp. skúseného sa ráta človek, čo odjazdí minimálne 80 000km do troch rokov! Uznáte teda sami, že z autoškoly neodchádzate pripravení na rôzne nástrahy ciest.
A tak sme si nazbierali v autoškole skromné teoretické vedomosti z kurzov a popridávali „upgrady“ z vlastnej praxe. Mnohí si však už na rady inštruktorov spomenú len matne (ak vôbec) a aj tie už dávno nemusia zodpovedať pravde. Odmysliac si pohodlnosť a sústrediť sa na bezpečie – ste si istí, že viete, ako si správne nastaviť sedadlo? Ako držať volant? Odpoveď: „Dvoma rukami“ nestačí!
Osud bol priaznivý. Len či vydrží.
Ak po rokoch, a hlavne, po tisíckach a tisíckach kilometrov môžete povedať, že ste sa s nijakou krízovou situáciou nestretli – super. Ale dúfať, že to tak bude navždy, je extrémne slabá príprava. Mladí vodiči naberajú prax v rôznych donáškových službách, na dodávkach, prípadne na ocovej Felicii. Nie je to ich auto, môžu ho zhumpľovať, ale neuvedomujú si dôležitý fakt. Hranicu možnosti. Nepripravený, neoboznámený, plný elánu, silného ega sa mladík vyrúbe v prvej zákrute na navlhnutej ceste. Príčin, prečo k tomu dochádza tak často, nie je málo. Technicky nespôsobilé auto (slabý dezén, zlé nahustenie pneumatík, absencia asistenčných systémov, atď.), frajerina pred babou, alebo jednoducho nečakaná prekážka v ceste. To, a mnoho ďalších situácií vás stretne.
Jedna až tri sekundy síce sú zanedbateľným kúskom života, ale môžu vás, alebo kohokoľvek iného kvôli vám, vziať preč na celú večnosť.
Zopakujme si v krátkosti hlavné zásady preventívnej bezpečnosti jazdy:
Pásy – neslúžia na okrasu a bez ohľadu nato, na ktorom sedadle sedíte, pripútajte sa! V prípade nárazu vás chráni ako pred vymrštením z auta von, tak i pred airbagom. Ten totiž pri nezapásaní sa na predných sedadlách stráca význam. Len pre predstavu, rýchlosť nafúknutia vankúša dosahuje 280 km/h.
Voľne pohodené predmety v aute predstavujú riziko zranenia. Pri náraze do pevnej prekážky v rýchlosti 60 km/h znamená nárast hmotnosti pre neupevnený predmet 30 násobok. Obyčajný mobilný telefón môže byť nebezpečný.
Ruky na volante držíme v pozícii ručičiek na hodinách zobrazujúcich čas 3/4 na tri. Iný spôsob držania obmedzuje jeho maximálnu ovládateľnosť a aktivácia airbagu v tomto prípade vedie k zlomeniu kĺbov na rukách, a často i tváre.
Predvídanie! Pokrivkáva u každého vodiča. Často nevedno do čoho sa rútime, no zákon káže vždy prispôsobiť jazdu stavu vozovke. Je iné ako bude auto držať v zákrute na suchom povrchu a ako na mokrom. Taktiež k predvídaniu patrí napríklad schopnosť rozpoznať pravdepodobnosť vkročenia osoby na cestu. V obytných zónach, v školských objektoch, ale aj na autobusovej zastávke treba ubrať rýchlosť na čo najmenej rizikovú. Zatiaľ čo pre vodiča rozdiel 50km/h a 70km/h v modernom aute je nerozpoznateľný, pri krízovom brzdení pre chodca znamená 50 km/h nádej, že ho auto nezrazí, avšak 70 km/h budú preň fatálne následky.
Alkohol a omamné látky, či emócie do auta nepatria!!!
Opatrnosti nikdy nie je dosť
Hoci sa to nemá, keď sa už slovo nikdy použije, má na to svoj dôvod. Teda nestačí, nakoľko ste opatrný vy – hocikedy sa môže stať, že vás do krízovej situácie dostane neopatrnosť niekoho iného.
Reakčný čas sa predlžuje vekom, s tým nič nenarobíme, ale netreba vešať kľúče na kliniec – môže to byť ďalšia motivácia naučiť sa všetko potrebné na skrátenie brzdnej dráhy. Nepatríte náhodou aj vy medzi nežných brzdičov, ktorí svojou letmou snahou ani neaktivujú ABS?
Zime býva krutá!
A potom už ani brzdenie nepomôže. Horšie je, že nadávať tiež nestačí. Nie je núdza o takých, čo sa vyžívajú v rýchlostiach, z ktorých už nie sú zákrutu schopní vytancovať. Čo urobiť, keď sa vozovka automaticky neupraví podľa našich potrieb? Predné kolesá sa nedotáčajú a auto sa rozbehne po svojom, zdá sa, že ho zaujal hrubý kmeň stromu pri ceste. Čo urobiť? Brzda, spojka, nebodaj plyn? Nie je čas skúšať pedály, ani testovať, či možno-nemožno odskrutkovať volant. Presný návod, ako prekonať nedotáčavý šmyk alebo hodiny, je potrebné mať zautomatizovaný v krvi.
Existujú dva druhy šmyku.
Spomínaný nedotáčavý nastáva vtedy, keď vbehneme do zákruty vyššou rýchlosťou, než by bolo vhodné a po natočení volantu do zákruty vozidlo nereaguje. Auto sa šmýka rovno vpred.
Pretáčavý šmyk zvyčajne dostane vodič snažiaci sa vyhnúť prudko neočakávanej prekážke. Zadok auta vystrelí doboku a auto sa krúti na vozovke ako puk na ľade.
Možnosti na úspech. Veríte si?
Pravdepodobnosť zvládnutia krízovej situácie sa pohybuje okolo 5%. Odpovedáte: „Pcha, som nadupaný profesionálny jazdec!“? Okej, tak zhruba 16%. Stále si veríte? Skúste si to v praxi v školiacom stredisku Driving Academy. Skúška vyvedie vieru z omylu.
Driving Academy
Prvé profesionálne centrum bezpečnej jazdy na Slovensku poskytuje niekoľko druhov kurzov pre tých, ktorí chcú toto percento zvýšiť.
Škola bezpečnej jazdy (ŠBJ) STANDARD – pre všetkých vodičov, ktorí by sa zo svojich jázd radi vrátili domov v nepoškodenom stave.
ŠBJ PROFI – pre tých, čo absolvovali kurz STANDARD – trénovanie v extrémnejších podmienkach, pre istotu aj kurz prvej pomoci.
ŠBJ RACING – ten, kto sa cestami rúti ako pretekár, by aj ako pretekár mal svoje vozidlo ovládať. Kurz je určený pre absolventov kurzov STANDARD a PROFI, ktorí chcú zažiť ešte viac srandy.
Práve formou zábavy je škola šmyku orientovaná. Pravdupovediac, odpradávna všetci dobre vieme, že najviac sa naučíme, ak sa pri tom zabavíme.
Len málokto má teóriu rád, a predsa o nej kolujú reči, aká je obohacujúca a potrebná. Teória čakala aj nás na ŠBJ STANDARD. Ako sme spomínali, na autoškolu si pamätáme. Metódy výučby formou knižiek, nauč sa značky, križovatky a presné znenie zákona o premávke nám v praxi pomôžu len polovične. Nekonečné hodiny teórie založené len na vysvetľovaní pojmov v knihe nestačia. Neoboznámia vás ako sa správať na ceste v určitých podmienkach.
V Driving Academy sme sa najprv venovali tomu, ako sa za volant správne usadiť. Skôr či neskôr každý jeden z nás zistil, že poloha alebo spôsob, akým dosahuje na pedály, je absolútne zlá, ale to hádam nikoho neprekvapilo (pohodlnosť je silnejšia ako odporúčania). A predsa sa našlo niekoľko zaujímavých bodov, o ktorých nik z nás nevedel.
Na naše nadšenie, Mgr. Juraj Otta nám bol už o zapínaní pásov schopný vravieť tak pútavo a vtipne, že teoretická časť prebiehala dynamicky. Pri rozprávaní o šmykových situáciách, ktoré môžu nastať, a hlavne o tom, ako v nich reagovať a čo všetko si vyskúšame na cvičisku, bolo vidno záujem „študentov“ vnímať, reagovať a dostávali čoraz väčšiu chuť vyskúšať teóriu na vlastnej koži.
Mimochodom, nikto zo zúčastnených presne nevedel, čo urobiť, aby čo najefektívnejšie zminimalizoval dôsledky kolízie pri nedotáčavom alebo pri pretáčavom šmyku.
Po chvíľke voľna sme mohli konečne vybehnúť do terénu! Z parkoviska sme zamierili na cvičisko. Každý mal vysielačku, všetci sme boli napojení na inštruktora Juraja, ktorý nám dával potrebné pokyny.
Zaradili sme sa pred prvú časť výcviku – krízové brzdenie na klzkom povrchu. Autá stáli v zástupe a každé jedno čakalo, kedy naň príde rad rozbehnúť sa a s čo najkratšou brzdnou dráhou zastať. Najprv v cca 30km/h, potom do 70km/h. Neskôr krízové brzdenie obohatilo pokus vyhnúť sa prekážke, na dlhšej, na kratšej vzdialenosti. Vodiči sú motivovaní na kurze dosahovať lepšie výsledky vďaka vrodenému pudu súťaživosti. Nikto z nás nezaprie, že je mu celkom ľahostajná prehra. Hold, zúčastnené Kangoo a traja vodiči striedajúci sa po jednom šmyku nemalo veľa možností na úspech. Nebolo totiž vybavené ani systémom ABS.
Systém ABS pracuje za každých podmienok čo najúčinnejšie, avšak samozrejme za predpokladu, že brzdový pedál idete s úmyslom zošliapnúť pod podlahu. Zaručene sa vám to nikdy nepodarí. Preto v krátkosti, pojem „krízové brzdenie“, znamená z celej sily stláčať brzdový pedál a zároveň ľavou nohou spojku.
Sú odlišné spôsoby ako sa vyhnúť pri krízovom brzdení prekážke s vozidlom vybaveným ABS a vozidlom bez. Zatiaľ čo vyhýbací manéver u ABS spočíva v tom, že sa klasicky volantom snažíte vyhnúť prekážke, u vozidla bez ABS je o to ťažšie vystihnúť moment, kedy prestanete brzdiť, autu sa tak odľahčí predná náprava a následne myknete volantom.
Nasledoval slalom. Pre porovnanie rozdielu priľnavosti, kúsok po klzkom povrchu, kúsok po bežnom povrchu. Do vysielačiek sme neustále dostávali potrebné pokyny, poprípade upozornenia. Mohli sme sa prizerať, ako sa vedie kolegom, čo bolo buď vtipné, motivujúce alebo desivé. Juraj vždy konkrétnemu vozidlu poskytol spätnú väzbu, prípadne opatrnejšie dámy navádzal k rýchlejšiemu prejazdu, aby vôbec zistili, čo je šmyk a ako ho korigovať.
Druhý modul – klzký povrch dolu kopcom, zákruta, neskôr imitovanie prekážok v podobe striekajúcej vody. Rýchlosť bola stanovená u každého auta individuálne. Zatiaľ čo spomínanému Kangoo stačila rýchlosť 40 km/h na vyronenie studených kvapiek potu na čele vodiča, my sme sa do šmyku na požičanej Honde Civic Type-R od Slovakia Ringu dostali až nad 55km/h. Záleží teda na type vozidla, pohonu kôl, či obsadenosti vozidla. Juraj simuloval trať neskôr do akýchsi prekážok, ktoré predstavovali prúdy vody. Tým sa mal vodič logicky vyhnúť.
Na rad prišiel kruh, na ktorom sme si mali možnosť vyskúšať nedotáčavý šmyk. Najprv pravotočivo, potom ľavotočivo. Do nedotáčavého šmyku sa dostanete skôr ako do pretáčavého. Jediný spôsob, ako sa možno ocitnúť v tomto druhu šmyku, je neprimeraná nájazdová rýchlosť do zákruty. Auto má ísť prudko vpravo, ale ono si to šinie von do priekopy. Ako tomu predísť? Stačí ubrať plyn a nechať natočený volant v pôvodnom smere. Chce to prax a nervy, no ozaj to funguje. V horšom prípade je najvhodnejšie zvoliť formu krízového brzdenia. A pozor! Možno si vravíte, veď ESP ma zachráni. Videli sme na vlastné oči ako na okruhu dopadlo Subaru Outback s permanentným pohonom všetkých kolies a aktívnym stabilizačným systémom. Stačilo zvýšiť nepatrne o 5 km/h nájazdovú rýchlosť, a aj vodič tohto auta mal dočinenie s nedotáčavosťou. Takže, zhrnutie k nedotáčavému šmyku. Áno, vozidlá s pomocnými bezpečnostnými prvkami pomáhajú ustrážiť auto, ale ak si vy postavíte hlavu, nepomôže vám ani modlitba.
Posledný štvrtý modul bol spomedzi spomínaných najzaujímavejší. Odtrhová rampa – simulácia pretáčavého šmyku. Sú štyri stupne kalibrácie. Poviem vám - prvý stupeň s upozornením Juraja, do ktorej strany nás odhodí a ako sa máme zachovať - nikto nebol na prvý raz úspešný. Nájazdová rýchlosť na plošinu sa robí v rýchlosti 40 km/h, zdá sa málo? Daná simulácia má naučiť vodiča zvládnuť kontru volantom. Jediný spôsob ako vyrovnať neovládateľné auto je správne a rýchlo zareagovať. Kontra volantu znamená, včas vytočiť volant do opačného smeru šmyku, točenie volantom musí byť naozaj rýchle a keď dostávam vozidlo pod kontrolu, opäť ho vrátiť späť. Stačí, ak sa jedna z troch podmienok nedodrží, šmýkate sa stále. Tretí stupeň kalibrácie bol najvyšší, aký sme na module vyskúšali a taktiež bez upozornenia, kam auto ujde.
ŠBJ STANDART trvá 7 hodín (3 hod. prax + 1 hod. obed + 3 hod. jazdy). Cena za jeden kurz jazdy stojí 150€ a je to vhodný darček pre blízku osobu. Osobne si myslíme, že tento kurz by mal absolvovať minimálne vodič z povolania, ak nie každý.
Driving Academy poskytuje kurzy pre všetky druhy vozidiel, čiže osobné, nákladné aj motocykle.
V miestnosti, kde to všetko začalo, sme si ešte vždy naspeedovaní, pomenili dojmy, zrekapitulovali celý deň. Dostali sme absolventský certifikát. Určite to nebola pre nás posledná návšteva.