Rozhodnutie Haagu ukončilo niekoľkotýždňové napätie okolo jedného z najvplyvnejších dodávateľov základných elektronických súčiastok pre automobilový sektor. Vrátenie riadenia do rúk čínskeho Wingtechu síce okamžite stabilizovalo situáciu na trhu s čipmi, no zároveň otvorilo otázku, či je Európa pripravená niesť dôsledky tvrdšieho postupu voči štátnym vlastníkom technologických firiem z Číny.

Napätie po aktivácii zákona z čias studenej vojny
Holandská vláda vyvolala rozruch po tom, čo prvýkrát aktivovala Zákon o dostupnosti tovarov z roku 1952. Tento nástroj umožňuje štátu zasahovať do fungovania firiem, ak je ohrozená dostupnosť strategických výrobkov. Obavy sa týkali najmä presunu know how mimo Európy a rizika, že strategické kapacity by mohli postupne prejsť pod kontrolu čínskych štátnych štruktúr.

Zdroj: z2data.com

Nexperia patrí medzi kľúčových svetových producentov polovodičov pre automobilový priemysel a jej význam pre európske automobilky je zásadný. Kríza okamžite ukázala silnú závislosť od jedného dodávateľa.

Čínska reakcia a tlak na automobilky
Peking odpovedal rýchlo a obmedzil export čipov z čínskych závodov Nexperie, čím okamžite narušil dodávky do Európy. Automobilky, ktoré majú ešte v čerstvej pamäti nedostatok čipov z posledných rokov, začali pociťovať hroziace komplikácie prakticky okamžite.

Rastúci tlak napokon priviedol holandskú vládu k ústupu a k vráteniu riadenia Wingtechu. Oficiálne ide o krok smerujúci k upokojeniu vzťahov, no analytici to považujú za priznanie, že Európa nemá jednotný a dostatočne pevný postup voči rizikám spojeným s technologickou expanziou Číny.

Krátkodobý pokoj dlhé otázniky
Hoci automobilky môžu dočasne vydýchnuť, dlhodobé dopady zostávajú nejasné. Signál je jednoznačný ak Čína použije ekonomický tlak, Európa ustupuje. Bez pevnej a koordinovanej stratégie tak hrozí, že podobné situácie sa budú opakovať.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.