Jedna z najprestížnejších automobiliek sveta sa ocitla v hlbokej kríze. Porsche, značka synonyma pre luxus a výkon, musí čeliť realite moderného automobilového trhu, kde tradičné recepty na úspech už neplatia. Kombinácia slabého dopytu po elektrických vozidlách, obchodných vojen a silnej konkurencie núti nemeckú značku k radikálnym krokom.
Dramatický pokles predajov
Celosvetové predaje Porsche klesli v minulom roku o tri percentá, pričom pokles pokračoval aj v prvom polroku tohto roku s šesťpercentným prepadom. Situácia je najhoršia v Číne, kde predaje padli o 28 percent v roku 2024 a ďalších 28 percent do júna tohto roka. Miestne značky totiž ponúkajú lacnejšie a technologicky vyspelé elektrické vozidlá.
Tvrdé opatrenia a prepúšťanie
V reakcii na zhoršujúcu sa situáciu plánuje Porsche zrušiť 1 900 pracovných miest do roku 2029. Spoločnosť čelí nielen slabému dopytu v Číne, ale aj vyšším nákladom spôsobeným clami Trumpovej administratívy.
Elektrická budúcnosť pod otáznikom
Pôvodný cieľ dosiahnuť 80-percentný podiel elektrických vozidiel do roku 2030 bol oficiálne zrušený. Predaje modelu Taycan, prvého elektrického Porsche, spadli o 49 percent v roku 2024. Naopak, nový elektrický Macan zaznamenáva slušný štart.
Zmeny v portfóliu
Do konca roka Porsche ukončí výrobu súčasnej generácie modelov Boxster a Cayman, pričom elektrické náhrady prídu najskôr v roku 2026. V najbližších mesiacoch sa predstaví plne elektrická verzia Cayenne.
Severná Amerika zostáva najsilnejším trhom s desaťpercentným rastom v prvom polroku, avšak aj tu hrozia ďalšie zvýšenia cien až o 3,6 percenta. Porsche teraz zvažuje aj spaľovacie verzie modelov pôvodne plánovaných len ako elektrické, čo poukazuje na zásadný obrat v elektromobilnej stratégii značky.