Arabskí šejkovia si tankujú svoje pozlátené Bentley sto oktánovým benzínom za smiešnu sumu na liter (okolo 30 centov). V Amerike sa sťažujú obyvatelia, že sa rapídne zdvihli ceny palív, a oni chudáci musia kupovať viac úsporné automobily. Namiesto osemvalca si zaobstarajú šesťvalec. Hrôza! Avšak, ten najhorší scenár sa odohráva v Európe. Tu sú ceny palív výrazne drahšie, pretože nemáme žiadne ropné polia a ostatné kontinenty na našom veľkom hendikepe „ryžujú“. Ale MY sme povedali „Dosť“. Sme závislí na palive, ale to neznamená, že nemôžeme so šejkovcami a amíkmi vybabrať!

Čas na odplatu nastal, v Európe sa čoraz častejšie objavujú sériové automobily nezávislé na palive, alebo len čiastočne závislé. Jeden taký počin uskutočnil Opel, a veľmi vydarený. Ropní magnáti sa môžu triasť, ich zásoby raz dôjdu, potom budú odkázaní na hybridy a iné alternatívne poháňané vozidlá. A dúfam, že cena za jeden taký hybrid v danej krajine bude 10-násobná oproti Európe, nech aj oni pocítia tú nespravodlivosť. Nechal som sa uniesť, ponorme sa teraz do sériového elektromobilu Opel Ampera, ktorý sme si hneď z prezentácie prevzali na test.

Opel Ampera

Oplu Ampera predchádzalo niekoľko štúdií, pričom tá posledná bola predstavená na jar v Ženeve. Teraz máme v rukách sériovo vyrábaný model, ktorý si môže kúpiť hociktorý smrteľník na tomto svete. Musím však troška napadnúť Opel za mierny marketingový ťah. V prospektoch uvádzajú, že ide o čistý elektromobil, s tým však zásadne nesúhlasím, je to akýsi hybrid medzi hybridmi. Vysvetlím.

[adsense]

Za elektromobil považujem Mitsubishi Miev, alebo Peugeot Ion, pretože majú len elektromotor, a nie sú odkázané na fosílne palivá. Ampera si trocha dopomáha s motorom 1.4 ECOTEC. Mnohí z vás ju často prirovnávate k Toyote Prius, čo je však omyl. Prius má tiež benzínový motor, ale ten poháňa prednú nápravu. V Ampere zážihový motor slúži ako generátor pre dobíjanie batérií elektromotoru, teda v jednoduchosti povedané, nepoháňa auto vpred.

Batérie sú uložené v stredovom tuneli a pod zadnými sedadlami do písmena T. Ich hmotnosť je 198kg a umiestnenie znižuje ťažisko vozidla, čiže Ampera má dobré jazdné vlastnosti. Celá pohonná sústava sa sústreďuje pod prednú kapotu, kde nájdete konvenčný zážihový motor, pod ním sú dva elektromotory a planétová prevodovka. Od bežných prevodoviek sa líši bezstupňovými prevodmi. Ampera je nastavená na čo najoptimálnejšiu účinnosť pohonu, preto každý elektromotor pracuje podľa potreby. Jeden z nich slúži buď na pohon, alebo zastáva funkciu regenerátora batérií. Výkon elektrickej sústavy činí veľmi slušných 111kW, Ampera teda nie je žiadny leňochod. Keď prirátame k nemu ešte 63kW od štvorvalca 1.4 ECOTEC, dosiahnete výkon priemerného šesťvalca.

Opel Ampera

Možno sa pýtate na životnosť elektromobilu. Prognózy sú celkom optimistické, na samotné batérie dáva Opel záruku 8 rokov, a čo sa týka zážihového agregátu a elektromotorov, tie sú vyvíjané ďaleko na dlhšiu dobu užívania, než je schopný bežný užívateľ vozidla využiť. Utvrdzujú to najmä servisné intervaly, ktoré sú stavané na každých 30 000km, bezúdržbový motor s reťazou a sviečkami s intervalom výmeny až 160 000km.

Nepísal som ešte nič o dojazde a spotrebe paliva. Iba niečo napoviem, viac sa dočítate v bežnom novinárskom teste, ktorý sme hneď po prezentácii uskutočnili s Amperou. Výrobca píše o dojazde na rýdzo elektrický pohon medzi 40km až 80km a so spojením zážihového agregátu na jedno nabitie a vyplytvanie 33 litrovej nádrže približne 500km. Najviac ma pobavila spotreba. Vraj 1,2 litra/100km. Najprv som sa smial, ale neskôr mi doplo, ako na takú vychýrenú spotrebu majstri z Opla prišli. Keď vezmeme spotrebu bežného štvorvalca okolo 6 litrov na 100km a prirátame k tomu dojazd 80km na elektrinu, na benzín pôjdete len 20km, čo odpovedá približnej hodnote spotreby. Celé tajomstvo, potom treba dať vozidlo nabíjať, pretože zistíte, že bežne s Amperou budete jazdiť za ... to si nechám do testu.

A vlastne, sme na konci zoznámenia sa s Amperou. Podrobné postrehy a ovládanie auta, jeho chyby a prednosti nájde v testoch, v sekcii Opel na našom webe. Tak prajem príjemné čítanie podrobného, a prvého testu uskutočneného na Slovensku!

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.