Na scéne je od dnešného dňa tretia generácia Octavie, auto je pojem samo o sebe. Pozná ho úplný laik, zároveň čelí mnohým kritikám od odbornej verejnosti. Škoda si je toho plne vedomá, takže nenechala nič na náhodu. Minulá generácia odišla do múzea veľmi nóbl, trojka musí nadviazať na úspech predchodkyne.
Myslím si, že aspoň v našich a českých zemepisných šírkach si nájde bez problémov klientelu. Rozhodujúca pre túto triedu je cena. Nebudem napínať, tí ktorí nás sledovali na Facebooku už vedia, že základná motorizácia 1.2 TSI 63kW s päťstupňovou manuálnou prevodovkou začína na 13 990€ s DPH. Po nazretí do cenníka ma tešia určité detaily výbavy. Konečne sa nájde v sérii výstup na USB, k tomu dostane ešte rádio BLUES so štyrmi reproduktormi. Nič pre labužníkov zvuku, ale za 606€ od úrovne Ambition dostanete Sound System Canton s desiatimi reprobedňami.
Nezvyknem písať dlho o výbave, stačí sa preklikať na oficiálne stránky Škody, ale nemôžem na ochutnávku opomenúť bezpečnostné prvky. Octavia nie je len tak obyčajná limuzína s bohatou výbavou, ale zároveň v Mladej Boleslavy dbali na asistenčné systémy. Idem pekne po porade cenníka. Za 44€ tu je asistent rozpoznania únavy vodiča, nasleduje proaktívna ochrana cestujúcich na predných sedadlách za 169€, ďalej voľba jazdného profilu (112€) s asistentom kontroly jazdy v jazdnom pruhu (od 489€). Octavia dokáže dokonca sama zaparkovať, pokiaľ do robota investujete 979€. A takto by som mohol pokračovať, normálne mám pocit, že čítam doplnkovú výbavu prémiového vozidla. Keby som chcel, hravo preletím hranicu jedného milióna v starej mene na príplatkoch.
V reakcii na FB ste sa poniektorí sťažovali na fádny dizajn. Ťažko tvrdiť jedno, alebo ono, čas ukáže, no v skutočnosti Octavii naživo ergonomický kabát sluší. Šéfdizajnér Jozef Kabáň predstavil na krátkej prezentačke hlavné prvky exteriéru. Maska chladiča kráča v šľapajách Rapidu, a budú ho nasledovať i ďalšie modely. Taktiež vidno snahu o dokonalosť v detailoch. Na Octavii neuvidíte vzadu „trčať“ výfuk. Kabáň vylučuje príbuzenstvo so Seatom, či Audi.
[adsense]
Počas krátkych testovacích jázd som okúsil hneď tri motorizácie a mám vybratých kandidátov do redakčného testu. Rád by som si nechal tieto riadky dovtedy voľné, no o dezert vás nepripravím. Pod moje ruky vpadla prvá motorizácia 1.6 TDi s päťkvaltom. Je to základ nafty, a začína na cifre 17 630€, čo už nie je slabá pálka. Zato však zákazník dostane neskutočne odhlučnený moderný agregát, ktorého spotreba v kombinovanom cykle podľa výrobcu dosahuje hodnotu len 3,8 l/100km. K tomu zatiaľ poviem iba „Ha-Ha-Ha“.
Nasledoval model 2.0 TDI so šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Na tomto type som videl ako precízne môže vyzerať Octavia, ak máte voľných 31 000€. Prevodovka zamatovo radí, auto slušne akceleruje a vodič vníma jazdu ako pohodičku.
Do tretice som si zvolil model 1.8 TSI. Kedysi som jazdil Octaviu druhej generácie s týmto motorom. Páčil sa mi jeho neskutočný chtíč za vysokými otáčkami. Všetko sa to prenieslo v inovovanom stave do aktuálnej generácie. Zároveň však prichádza voľba prevodovky. Buď si zvolíte 6 st. manuál, alebo investujete do 7 st. automatiky DSG. Ja som jazdil na automate a verte mi, bude to žúžo na suchých cestách, preto verím, že sa mi podarí zarezervovať zatiaľ vrcholnú motorizáciu do redakčného testu.
Možno vás napadla myšlienka, či sa nebude predávať popri trojke aj dvojka pod označením Tour. Hold, nie! Druhú generáciu Octavie teraz zastupuje Škoda Rapid. Viac skúseností prinesieme čoskoro.