Škoda v posledných mesiacoch zaznamenáva rozmach v modelových radoch. Tento rok uviedla na trh najmenší mestský automobil Citigo, a neubehol ani polrok a už sa do predaja dostáva kompaktný sedan Rapid. Ďalší úplne nový model, nie len nejaká odvodenina z Fabie. Škoda práve s Rapidom predstavuje nový dizajnový jazyk značky.
Plány automobilky sú opäť veľmi optimistické, popravde niet sa čomu čudovať. Na Slovensku Škoda patrí dlhé roky na prvú priečku v predaji. Rapid sa má stať dokonca najpredávanejším modelom. To už znie veľmi odvážne. V každom prípade, Rapid má čím zaujať zákazníka. V duchu sloganu „Simpy Clever“ sa nesie celok automobilu.
Zovňajšok symbolizuje nová predná maska s ostrými hranami, troška konzervatívnymi. Zboku má Rapid pripomínať kupé a vzadu zvýrazňujú veľké veko batožinového priestoru typické svetlomety v tvare C. Celkovo máte možnosť vyberať z trinástich odtieňov farby, medzi ktorými nechýba ani populárna zelená Rally metalíza.
Kompaktné rozmery vozidla (dĺžka 4,48 m, šírka 1,71 m, výška 1,46 m) vytvorili vnútri automobilu veľkorysý rodinný priestor pre posádku i batožinu. Nad hlavou a v oblasti kolien patrí priestor medzi najväčšie v triede, aj objem kufra 550 litrov len tak ľahko neprekoná konkurenčný sedan. Rapid prišiel s niekoľkými praktickými inováciami, aby boli cestovanie a údržba pohodlnejšie. Tak napríklad pod sedadlom vodiča je držiak pre reflexnú vestu. V mrazivých ránach oceníte škrabku integrovanú do veka nádrže, čistotu v interiéri zaistí odpadkový kôs vo výplní dverí a v kufri môže byť inštalovaný podlahový kryt z jednej strany kobercový a z druhej gumový (+44€).
[adsense]
V neposlednom rade Škoda dbá na bezpečnosť, a teda poskytuje v každej verzii Rapidu štandard v aktívnej, či pasívnej bezpečnosti. Presnejšie povedané obsahuje ESP, 6 airbagov a úchyty isofix. V závislosti od stupňa výbavy (Active, Ambition a Elegance) dostanete holý základ, alebo slušne vybavený model. Prečo tvrdím pri stupni Active holý základ? Ide naozaj o klasický štandard v dnešnej dobe, ale chýba mi tu klimatizácia (+ 1290€), hmlové svetlomety (+217€), či zadná lakťová opierka (+175€). Taký Renault Fluence má všetky tieto prvky aj s hore uvedenými v sérii v každej verzii.
Na našom trhu sa spočiatku dá kombinovať Rapid s piatimi motorizáciami, z toho štyri sú benzínové. Základ tvorí trojvalec 1.2 MPi 55kW s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Škoda očakáva, že najpredávanejšou motorizáciou sa stane 1.2 TSI (63kW a 77kW), silnejšia spriahnutá so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Sedemstupňový automat DSG sa zatiaľ kombinuje len s 1.4 TSI, ale budúci rok ju dostane aj naftová verzia 1.6 TDi 77kW.
Rapid sa pre EÚ vyrába v Mladej Boleslavi, taktiež bude dostupný od roku 2013 v Číne. Najviac vás asi zaujíma cena. Tá je momentálne s uvádzacím bonusom 11 111€ za 1.2 MPi. My sme si už Rapida rezervovali na decembrový test, kde sa s ním podrobnejšie oboznámime.