Zvykli sme si, že chceme mať v jednom aute všetko naraz. Tak vznikol segment crossover/SUV. Mazda CX-3 sa zrodila práve takto. Ako základ podvozkovej platformy poslúžila Mazda2, ku ktorej by ste však dizajn CX-3 len ťažko prirovnávali. Veľkostne a aj vzhľadom viac zasahuje do modelu CX-5, od ktorého si prebrala stály náhon na štyri kolesá AWD. No a testovaný agregát 2.0 Skyactiv-G s meničovou automatickou šesťstupňovou prevodovkou preberá od Mazdy3 alebo Mazdy6. Takže, mestský crossover je všehodžús. Je dobré mať všetko v jednom?
V mojich očiach je jasným lákadlom nádherná tmavočervená metalíza, ktorá sa hodí na všetky modely značky. Keď som videl CX-3 v inej farbe, klesol jej temperament aspoň o polovicu. Čo sa týka kriviek a veľkosti vozidla, tak pôsobí veľmi robustne, aj keď rozmery auta sú pomerne minimalistické. Facelift sa dotkol iba prednej masky chladiča, ktorá má teraz dvojité lišty a hlavné svetlomety dostali novú grafiku zobrazenia, hoci ich tvar sa nezmenil. Potešia plnohodnotné LED svetlomety vo vyšších stupňoch výbavy. To, že máte dočinenia s aktívnejším vozidlom naznačuje svetlá výška 160 mm a oplastované lemy blatníkov, či podbehov.
Kompaktné rozmery karosérie sa prejavujú po nasadnutí do interiéru. Neprišiel mi príliš vzdušný, hoci posed oproti Mazde2 bol výraznejšie vyšší. Azda jediným odlišným znakom palubnej dosky CX-3 od menšieho modelu je prístrojový panel. Teda, aj ten je rovnaký, avšak kým „dvojka“ má perfektný veľký analógový rýchlomer, tak CX-3 má na tomto mieste veľký otáčkomer a veľmi malý digitálny tachometer. Nie je to šťastné riešenie, často som tak nevedomky prekračoval rýchlosť. Fixne osadený Head-up displej troška tento handicap potláča, ale ak radi sedíte vyššie, tak na údaje neuvidíte.
Stredová konzola a odkladacie priestory sú totožné s „dvojkou“, takže som mal opäť patálie s odložením svojho smartfónu. Nezmestil sa do stredovej štrbiny pod klimatizačným panelom. Vo dverách behal hore-dole a inde zasa nebol na dohľad. Medzi sedadlami sa nachádza robustná lakťová opierka. Do jej útrob vložíte aj litrovú PET fľašu a všetky ostatné drobnosti, vrátane smartfónu.
Spomenul som vyšší posed za volantom, ale nesmiem opomenúť aj dôkladné uvedenie do deja. Máloktorý crossover ma tak krásne obopol do sedadiel, ponúkol ideálny priemer trojramenného volantu s hrubým vencom a zároveň dával pocit výnimočnosti oproti iným spolujazdcom v kabíne. Zato dávam Mazde CX-3 veľké plus, pretože ani po niekoľkých hodinách jazdy som z nej nevysadol dolámaný. Na zadnej lavici je skromnejšie miesto na sedenie pre dospelé osoby, ale poteší ich pri dlhších trasách hrubá výklopná lakťová opierka s držiakmi na nápoje. Do kufra s dvojitým dnom a bez rezervného kolesa o celkovom objeme 350 litrov, zabalíte nejakú tú batožinu na víkend. Zázraky však nečakajte.
Väčšina konkurenčných crossoverov sa musí uspokojiť s benzínovými trojvalcami, down-sizingom, turbami a kompresormi. Ak si chcete v Mazde CX-3 dopriať zážihový agregát, dostávate pod kapotu rovno dvojlitrový atmosférický štvorvalec. Vlastne, je to jediná možnosť pod kapotu z benzínu a tvorí aj základ ponuky. Dodáva sa v dvoch výkonových verziách, pričom ja som testoval silnejší agregát o výkone 110 kW. Silnejší motor je dostupný len s pohonom všetkých kolies. V opcii je automatická šesťstupňová prevodovka. Priaznivci nafty môžu siahnuť po 1.8 Skyactiv-D s 85 kW. Ale prečo by to robili, keď...?
Keď dvojliter je úplne logická voľba. Konzervatívni nadšenci jasajú, greenpeace sa plieskajú do čela. Alebo nie? Pravda je taká, že benzínové motory od Mazdy neboli nikdy nejako obzvlášť náročné na odber paliva z nádrže. Radšej ešte raz, pred zverejnením dosiahnutej priemernej spotreby, zdôrazním fakty. Výkon 110 kW, stály pohon všetkých kolies, automatická prevodovka a hmotnosť okolo 1400 kg. Priemer spotreby sa pri tejto konfigurácii zastavil na rovných ôsmich litroch paliva. Auto som využíval prevažne v meste a občas vybehol na diaľnicu. Nato, čo ponúka, to nie je zlá hodnota. Poďme k pocitom.
Pri atmosférach u Mazdy platí, že sa začínajú prebúdzať až niekde od stredných otáčok. Výnimku predviedla nedávno testovaná Mazda6 s motorom 2.5 Skyactiv-G, ktorá lineárne ťahala od spodku. U CX-3 som bol mierne sklamaný. Taktiež bola v nízkom spektre otáčok hluchá a automatická prevodovka tak často podraďovala motor pri mestských jazdách do vyšších otáčok. Podraďovanie sprevádzal zvýšený akustický a hrubý zvuk motora. Menej prívetivý ako by som očakával. A to napriek tomu, že marketingové materiály Mazdy tvrdia, že popracovali na odhlučnení hrubším sklom na piatych dverách, prídavnými izolačnými materiálmi medzi motorom a kabínou, či účinnejšími tesneniami vo dverách.
Pohoda na palube zavládne iba počas ustálenej rýchlosti, aj keď počas udržiavania diaľničného rýchlostného limitu opäť trocha vrndží motor. Viac som si užíval výborné naladenie podvozka a riadenia. S CX-3 si to môžete šibať okreskami suverénne a bez zaváhania. Tlmiče sú naladené tuhšie, ale na ostrých nerovnostiach sa snažia poctivo filtrovať nárazy s dôrazom na pohodlie posádky. Automatická prevodovka si vyslúži uznanie pre pokojnejšie povahy a tým viac dynamicky založeným šoférom odporúčam objednať toto auto s manuálnou prevodovkou.
Áno, áno. Nezabúdam ani na pohon všetkých štyroch kolies. Určite ste už videli niekoľko videotestov, kde CX-3 zdolala kríženie náprav. Aké prekvapenie... ale nie, vážne! Opäť zdôrazňujem fakty o tomto aute. Má svetlú výšku len 160 mm, nedisponuje žiadnou uzávierkou diferenciálu ani nejakým systémom „Allgrip“. V tomto aute je AWD nastavené tak, aby poskytlo maximálnu oporu pri zlých adhéznych podmienkach ako sú sneh, poľadovica alebo hustý dážď. Zvládne prejsť zablatenou cestou, nebojí sa nejakého toho rozumného prekríženia náprav, ale nie je to offroad.
Mazda CX-3 je auto, ktoré ponúka nadštandardné veci oproti konkurencii a to za celkom rozumné peniaze. Dovolí vám vychutnávať si veľký atmosférický motor, môže hrabať na všetky štyri kolesá, dodáva sa aj s automatickou prevodovkou a nezabúda na 21. storočie. To znamená, že disponuje množstvom prvkov výbavy, pričom veľa z nich tvoria už základ. Oproti konkurencii je zvýhodnená technickou voliteľnosťou. Na druhej strane, crossovery chcete mať v meste nevšedné. V tomto smere stráca body. CX-3 vsádza na atraktívny dizajn preberajúci z iných modelov značky a krásnu červenú metalízu. Nedostanete ju však v žiadnej pastelovej dvojfarebnej kombinácii.