Týmto projektom chcel Durand ovplyvniť vývoj motoristického športu a poskytnúť platformu pre preteky, kde mohli automobilky testovať svoje nové autá a zlepšovať ich výkony, jazdné vlastnosti, či bezpečnosť. Okruh sa pôvodne vytvoril s cieľom usporiadať 24-hodinové preteky, čo sa aj dodnes zachovalo, hoci sa tu uskutočňujú rôzne ďalšie typy pretekov ako napríklad World Endurance Championship (WEC).

Profil okruhu a jeho charakteristiky

Okruh Le Mans je známy svojim unikátnym profilom, ktorý kombinuje uzavreté a verejné cesty. Tento hybridný dizajn umožňuje pretekárom a autám prekonávať svoje limity. Dĺžka okruhu je približne 13,6 km, no pri jeho vzniku to bolo až 17,26 km.

Prvé preteky Le Mans 1923 (zdroj: Wikipedia)
V súčasnosti obsahuje 38 zákrut a medzi najznámejšie časti okruhu patrí rovinka Mulsanne Straight, ktorá je známa tým, že sa tu dosahujú vysoké rýchlosti. Historicky najvyššia zaznamenaná rýchlosť na tejto rovinke bola dosiahnutá špeciálom Peuget 905 a bolo to neuveriteľných 405 km/h. Na okruhu tiež zaujmú technické pasáže ako Indianapolis a Arnage, kde musia byť pretekári veľmi precízni v prejazdoch.

Tento profil sa vyvinul z pôvodných ciest, ktoré sa používali na prvé preteky, a postupne sa prispôsobovali moderným technológiám a bezpečnostným požiadavkám. V priebehu rokov sa na okruhu uskutočnilo množstvo vylepšení, vrátane zmien asfaltu, rozšírenia bezpečnostných bariér a modernizácie pit stopov.

Evolúcia okruhu v posledných desaťročiach

V posledných desaťročiach prešiel okruh Le Mans výraznou transformáciou. Počas 70. a 80. rokov sa preteky stali stále populárnejšími a prilákali množstvo divákov. Avšak na okruh sa zniesla i vlna kritiky kvôli bezpečnosti. Prišlo tu k mnohým tragickým nehodám, čo si vyžadovalo veľa úprav pravidiel s ohľadom na bezpečnosť.

Profil trate Le Mans (zdroj: CC BY-SA 3.0)
V 90. rokoch sa okruh začal modernizovať, aby vyhovoval súčasnému motoristickému športu. Boli zavedené nové technológie, ako napríklad telemetria a pokročilé systémy riadenia, čo napomáhalo získať cenné údaje o výkonnosti ich vozidiel. Zároveň sa zintenzívnilo úsilie o ochranu životného prostredia, pričom sa zavádzali nové palivá a ekologické technológie.

V 21. storočí sa okruh Le Mans stal aj centrom inovácií. Umožnilo sa tu experimentovať s hybridnými a elektrickými vozidlami, čo postupne vedie k postaveniu ako lídra v oblasti automobilového vývoja. Preteky Le Mans sú dnes nielen testom rýchlosti, ale aj technológií a udržateľnosti.

Okruh Le Mans, s bohatou históriou a unikátnym profilom, sa stal ikonou motoristického športu. Jeho zakladateľ Pierre Automobile mal víziu, ktorá sa naplnila. Z Le Mans sa stal legendárny pretekársky okruh.

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.