Opätovné stretnutie s malým MPV Hyundai ix20 mi oživilo spomienky spred troch rokov, kedy som ho ako novinku prevetral na strastiplnej ceste do Dánska. Toto auto sa teší veľkej obľube na Slovensku, no s pribúdajúcimi rokmi a nekončiacou sa predajnou vojnou konkurencie, pomaličky starne. Otestovali sme si model s motorom 1.6 MPi doplnený o LPG systém spaľovania.
Hyundai zatiaľ na ix20 neupravil fasádu, veď ani po troch rokoch neurazí. Dizajn sa vydaril už spočiatku, kedy zaviedol dizajnový trend značky, a doposiaľ ešte aj na novších modeloch môžeme vidieť podobné prvky ako napríklad šesťuholníkovú masku chladiča.
Interiér sa tiež vydaril, dominuje mu modré podsvietenie, samozrejme s regulovateľnou svietivosťou. Jedinou badateľnou zmenou v interiéri je ukazovateľ stavu nádrže LPG umiestnený naľavo pod volantom. Môžete si sami zvoliť, či auto bude spaľovať benzín alebo plyn.
Batožinový priestor vezie so sebou pod dvojitým dnom nádrž na LPG. Miesto pre rezervné dojazdové koleso tu však naďalej ostáva, čo veľmi chválim, hoci v tomto type auta by lepiaca sada stačila, pretože Hyundai ix20 jazdí na 16 palcových diskoch s pomerne hrubými profilovými pneumatikami, ktoré znesú viac ako nízkoprofilovky na vybitých cestách. V každom prípade si môže pripísať plusový bod.
Továrenskú prestavbu LPG automobilka Hyundai dodáva do modelov ix20 s oboma benzínovými motormi 1.4 MPi a 1.6 MPi. Dokonca import na Slovensku vám umožnňuje za rovnakú sumu 1500€ dodať LPG do všetkých troch úrovní výbav, pričom servisné intervaly sa nemenia.
My sme si týždeň zajazdili na silnejšom agregáte a náramne nás motorizácia na LPG uspokojovala s výsledkami testu. Motor už za studena štartuje často v plynovom režime. Výkon 91 kW plne postačuje na vykompenzovanie subjektívne slabšieho záťahu na plyn, ozaj necítite výkonnostný deficit.
Malé MPV s najsilnejším motorom jazdí v skutku živo, akurát si trošku viac zahrá vyššie tóny v stredných otáčkach, než by bolo nutné. Od zhruba 3000 ot./min. sa hluk postupne zvyšuje, najviac vás bude otravovať na okresných cestách, kedy je ešte aerodynamika tichšia ako práca motora. V meste naopak nebude agregát otravovať uši, pretože sprevodovanie je nastavené tak, že v plynulom tempe jazdy dokáže jazdiť aj na šiestom prevodovom stupni od cca. 55 km/h. A na diaľnici sa do popredia dostáva hlavne aerodynamika, prípadne odvaľovanie od zimných pneumatík.
Konzumné nároky v jednotlivých režimoch jazdy sa pohybujú v rozmedzí od šesť do sedem litrov naturalu mimomesta respektíve na diaľnici. Na plyn sa ťažko odhaduje spotreba, nakoľko palubný počítač neukazuje žiadne hodnoty, v každom prípade na jednu nádrž sa mi podarilo prejsť 400 km. Aká je však kapacita nádrže Hyundai neuvádza.
Radi by ste vedeli, či je lepší naftiak alebo benzín s LPG? Ak budete jazdiť permanentne na LPG, potom rozhodne ušetríte euráče. A z hľadiska dynamiky sa skrátka 1.4 CRDi na benzínový motor 1.6 MPi vôbec nechytá. Rozhodujúcim faktorom teda ostáva cena. Pokiaľ by ste zvažovali 1.4 CRDi vs. našu motorizáciu, je tu rozdiel len 700€, a oproti 1.6 CRDi je už LPG rozhodne cenovo výhodnejšie.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové + LPG |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1591 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 91 / 6300 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 156 / 4200 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 184 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 10,9 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 7,4 / 5,7 / 6,4 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,6 (benzín) |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4100 / 1765 / 1600 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 440 / 1486 |
Objem nádrže (l): | 48 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1260 / 450 |