Veru tak, uplynul nejaký čas od Dieselgate. Z každej strany sa valí jedna správa za druhou od rôznych automobiliek ako sa pripravujú na novú legislatívu merania spotreby paliva a emisií vozidiel. Kvôli finančnej náročnosti vývoja by boli mnohé budúce naftové agregáty predražené a nepredajné. Preto výrobcovia čoraz častejšie avizujú, že sa sústreďujú na hybridy, benzínové turbomotory a elektromobily. Sú tu však ešte Japonci, ktorí to nevzdali a hoci im o niečo dlhšie trvalo predstaviť motor, pripravený plniť nadchádzajúce normy, neprišiel neskoro.
Vlastne, do nového Civica sa dostal len o necelý rok neskôr. Iba pred niekoľkými dňami sa predstavil svetu na medzinárodnej prezentácii a už je dostupný na Slovensku. Ja som mal jedinečnú možnosť vyskúšať si ho na domácej pôde ako prvý. Zaujímalo ma ako si povedie medzi dostupnými benzínmi Hondy Civic, ktoré už prešli mojimi rukami v minulom roku a vyslúžili si veľmi pozitívne hodnotenie. Či už išlo o základný trojvalec alebo výkonnejší štvorvalec.
Ako to už býva zvykom pri testoch Hondy, mal som od nového motora vysoké očakávania. Reálne totiž platí, aspoň podľa môjho názoru, že čo vypustí Honda na trh, to je špička medzi konkurenciou. Naftový agregát 1.6 i-DTEC, ktorý sa stáva jedinou naftovou voľbou pod kapotou Civica, nie je neznámy. Má za sebou celkom slušnú históriu, ktorú odštartoval v deviatej generácii. Je však kompletne prepracovaný, aby spĺňal novú metódu celosvetového harmonizovaného postupu merania WLTP. To v skratke znamená, že spotreba a emisie sa testujú aj v reálnych jazdných podmienkach, nielen v laboratóriách.
V predchádzajúcich recenziách som neraz spomínal jeho kultivovaný prejav, veľmi slušnú dynamiku a samozrejme extrémne nízku spotrebu. V novom Civicu disponuje štvorvalec rovnakým výkonom 88 kW, krútiacim momentom 300 Nm dostupným od 2000 ot./min. a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 10,4 s, pričom zrýchľovanie sa zastaví na rýchlosti 201 km/h. Pre vyznávačov ekológie a úspornej jazdy je podstatnou správou udávaná spotreba paliva podľa spomínaného cyklu. V kombinovanom režime dosahuje 3,7 litra na 100 km jazdy. Aká však bola realita v zimnom období?
Testoval som verziu hatchback v bielej perleťovej metalíze so slušnou výbavou. Prebudenie štyroch piestov za studena sprevádza tichší, ale stále tradičný zvuk naftového agregátu. Jednou z podstatných zmien, pre zdokonalenie tejto jednotky, bolo dodatočne pridané odlievané rebrovanie bloku valcov, čo zvýšilo konštrukčnú tuhosť a riadenie hluku, tvrdosti chodu i vibrácií. Motor Civica bol skutočne tichučký vo všetkých režimoch jazdy. Vadil mi skôr vyšší hluk z odvaľovania pneumatík, hlavne na diaľnici to viac a viac otravovalo uši.
Zo záťahu, dynamiky a svižnej jazdy som neostal sklamaný. Tých 88 kW veľmi ochotne tlačí Civic vpred, Dynamika je porovnateľná s trojvalcovým turbomotorom. Rozdiel je iba v spotrebe. Kým benzín si pýtal zhruba sedem litrov paliva, diesel potiahol z nádrže o dva litre menej. Pod päť litrov jazdiť viete, ale nie dlho a nie po diaľnici za držania maximálneho povoleného limitu. V takom prípade rátajte, že palubný počítač ukáže 6,1 litra na 100 km. Motor bol ešte málo zabehnutý, Civic jazdil na zimných pneumatikách a teplota vzduchu málokedy presiahla 5 stupňov nad nulou.
Športovú jazdu okresnými cestami limituje len samotný výkon motora. Z pohľadu podvozka, hmotnosti karosérie a riadenia sa nič zásadné nemení. Agregát je ľahučký, podvozok famózny a riadenie stále ostré. Prejazdy zákrutami sú čistá radosť, ktorú ocení každý adrenalínovo zameraný vodič.
Keď sa ma na konci testu opýtal kamarát, ktorý motor by som uprednostnil, či 1.0 Turbo alebo 1.6 i-DTEC, nedostal jednoznačnú odpoveď. Platí tu stále rovnaké pravidlo. Záleží na voľbe zákazníka, nie na mne. Oba agregáty sú si v dynamike vyrovnané, cenový rozdiel 1500€ v prospech benzínu vyrovná diesel spotrebou paliva po niekoľkých desať tisícoch kilometrov a kultivovanosť je objektívne tiež vyrovnaná.
Kamarát však chcel jednoznačnú odpoveď. Po jeho naliehaní som odpovedal, že tento biely testovaný hatchback radšej, ako ten červený predtým. Ostal zarazený, pretože neveril, že by mohla hrať rolu farba. Nie! Nebolo to kvôli farbe, ale absencii strešného okna. Potvrdilo sa mi, že Civic má skutočne oveľa viac miesta na hlavu, keď si strešné okno odpustíte z príplatkovej výbavy. :)