Často sa pri písaní o Dacii upriamim na tvrdenie „Vhodné auto pre podnikanie“, no dáte mi za pravdu, že i v praxi to tak funguje. Logan sa uplatňuje ako taxi, Duster používajú často lesníci a Dokker Van testovaný dávnejšie je vhodný model pre živnostníka, čo si vezie potrebné náradie priamo v úložnom priestore alebo je použiteľný ako kuriérska dodávka do mesta.
[adsense]
No Dacia vyrába modely tiež do rodiny. Máme tu Logan MCV, Lodgy alebo Sandero. Všetky stavané hlavne s dôrazom na úžitkovú hodnotu, hoci s lacným stvárnením. To je vykúpenie pre sociálne slabšie rodiny na Slovensku. Dostanú nové auto za „babku“ so štandardnou výbavou a veľkým priestorom. Dokker Stepway je ďalším podobným modelom do takejto rodiny.
Na rovnakej podvozkovej platforme ako úžitkový variant Dokker Van postavili Rumuni celkom pohľadný presklený minivan s piatimi sedadlami a 800 litrovým kufrom v základnom formáte. Dizajnovo Dokker Stepway nie je žiadna alchymistická veda, ale navzdory tomu v krásnej modrej metalíze a oplastovaní bokov karosérie nepôsobí až príliš fádne.
Kabína sa skladá tradične z tvrdých, zato ľahko umývateľných plastov. Dacia sa na nič nehrá, čiže nesnaží sa nalákať na pohľad alebo hmat, tu je vždy dôležitý iný faktor – účelovosť. V tomto prípade je takmer priebojník v triede. Nelichoťme až príliš, vyjadrenie „takmer priebojník“ súvisí s absenciou pozdĺžneho nastavenia volantu, veľmi zlým riešením nastavenia výšky sedadla alebo umiestnením tlačidla klaksónu na ľavej páčke pod volantom.
V iných ohľadoch Dokker podobne ako všetky ostatné modely rumunskej automobilky poskytuje vodičovi prehľadné pracovisko s veľkými tlačidlami a ovládačmi. Postupne sa Dacia učí robiť aj praktické odkladacie priestory, tie nájdete minimálne na vrchu palubnej dosky alebo v stredovej konzole prístrojového panelu. Do dverí zatiaľ revolúcia nedorazila, sem horko-ťažko vtesnáte 0,5 litrovú PET fľašu.
Z hľadiska výbavy nie je veľa možností pre individualizáciu, dostanete sem za príplatok vyhrievané sedačky, tempomat, dotykovú navigáciu alebo manuálnu klímu. Na druhej strane, čo by viac potreboval skromný majiteľ tohto auta? V 80% prípadoch za jazdy často iné veci nepoužívame a v Dokkeri sú v najvyššom stupni výbavy dokonca štandard.
Veľa času nestrávim ani dlhým opisom priestoru pre posádku a ich batožinu. Dokker bol už v prvopočiatku navrhnutý tak, aby spĺňal túto požiadavku nadpriemerne. Sedíte v presklenej minidodávke s dostatkom miesta ako pre nohy, tak ramená i hlavu. To platí pre všetkých piatich cestujúcich.
Do kufra naložíte náklad s celkovým objemom 800 litrov, na sklápanie sedadiel asi moc často nepríde, v každom prípade potom vrastá kapacita až na 3300 litrov. Podstatnejšia a zároveň nepotešujúca správa je, že sedačky do podlahy nesklopíte a tiež normálne nevymontujete. Skrátka, akési obmedzenie na prepravu tu je. Toto auto rozhodne nevie slúžiť aj ako dodávka, čo prevezie paletu a zároveň aj ako minibus s piatimi sedačkami.
No a ideme sa voziť. Paleta motorov pre Daciu Dokker Stepway obsahuje celkovo štyri motorizácie, čo je pre tento druh MPV aj dosť. Základ tvorí benzín 1.6 16V 60kW, nasleduje najvýkonnejší motor 1.2 TCe 85 kW a potom sú tu dva naftové motory, oba 1.5 dCi, avšak vo výkonoch 55 kW a 66 kW, všetky kombinované iba s päťstupňovým manuálom.
Úprimne, neviem si predstaviť prácu slabšieho naftového agregátu (55 kW) v bežnej premávke, nakoľko nami testovaná silnejšia 66 kilowattová odroda nemala veľa sily na rozdávanie. Rozumejte, že za sprievodu drsnejšieho prejavu tohto štvorvalca nastupovala sila lineárne od 1800 ot./min. a končila už po dosiahnutí 3500 ot./min. Pretekára som nečakal, no v zaťaženom stave toto auto nemá veľa ambícií byť v premávke dostatočne svižné na bezpečné predbiehanie.
Nič to, s tým sa dá žiť, skromný človek nemusí byť na čele kolóny. Viac ocení skvelé pruženie, u Dacii je totiž všeobecne známe, že tieto autá filtrujú nerovnosti na cestách lepšie ako stroje, ktoré plátajú tieto diery. Treba však rátať s vyšším ťažiskom Dokkeru, čo sa mierne podpisuje na stabilite. Nie, že by som mal záujem vrhať sa strmhlav do zákrut, no potešila by väčšia istota.
Dokker sa výrazne nakláňa a jeho riadenie rozhodne nepatrí k tým presným, čo dávajú vedieť o celom dianí z cesty. Zakončujem to brzdami, majú ostrý nástup, vydržia dákych päť zdĺhavejších brzdných situácií, no po šiestom výraznom brzdení z kopcovitých ciest už vädne účinok bŕzd.
[adsense]
Napriek niektorým negatívnym faktorom, nemôžem hodnotiť Dokker ako zlé vozidlo. Bolo postavené pre jednoduchú, prostú klientelu. Nehľadáte krásavca na štyroch kolesách? Nehľadáte mimoriadne komfortného premianta? Chcete, aby z týchto oblastí spĺňalo vaše nové auto slušný základ? Dokker bude potom správna voľba!
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 8 |
Zdvihový objem (cm3) | 1461 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 66 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 200 / 1750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 5 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 162 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 13,9 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,2 / 4,1 / 4,5 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,1 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4363 / 1751 / 1814 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 800 / 3000 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1280 / 574 |