BMW: Skutočná radosť z jazdy

Motto bavorskej automobilky znie ,,Radosť z jazdy‘‘ a keď sa opýtate fanúšika značky, ktorá generácia trojkového BMW je najlepšia, zvyčajne vám odpovie: ,,Tá minulá.‘‘ Boli časy, keď ,,turbo‘‘ bolo škaredé slovo a automatická prevodovka nebola v modeli M5 k dispozícii ani za príplatok. Práve preto sú modely M3 E46 a M5 E39 mnohými považované za vrchol divízie M a skôr či neskôr sa stanú cenenými klasikami.

BMW M3 CLS E46 - zdroj foto

BMW M5 E39 - zdroj foto

Lamborghini a Ferrari: Tak surové, ako len treba. Tak moderné, ako to len ide.

Nepochybujeme o tom, že previezť sa klasickým Ferrari zo 60. rokov musí byť nefalšovaný šoférsky zážitok. Bol by však hriech dopriať mu peklo na okruhu alebo aspoň poriadne ostrú jazdu v serpentínach. Či už vzhľadom na jeho kúpnu cenu, vek alebo počet vyrobených kusov. Avšak Ferrari a Lamborghini z prelomu tisícročia ešte neboli priveľmi zasiahnuté modernými technológiami kaziacimi pôžitok z jazdy a pritom už patrili pod koncerny. Vďaka tomu stúpla ich spoľahlivosť aj kvalita mechanického spracovania. Lamborghini Diablo VT 6.0 je rovnako surové, ako modely z 80. rokov, no udrží krok aj so súčasnými autami.

Lamborghini Diablo VT 6.0 - zdroj foto

Čakali by ste v luxusnom grand toureri automatickú prevodovku? Omyl! Ferrari 550 Maranello má pod kapotou plnotučný dvanásťvalec spriahnutý so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a otvorenou kulisou radenia. Lamborghini Gallardo a Ferrari 360 sú zase pomerne dostupné ,,víkendovky‘‘ v porovnaní s novými superšportmi. Obe sa vyrábali s manuálnou prevodovkou a otvorenou kulisou radenia.

Ferrari 550 Maranello - zdroj foto

Najväčší motor v osobnom aute

Vraví sa, že objem ničím nenahradíš. Američania vzali tento výrok za slovo a preto do modelu Dodge Viper namontovali desaťvalec s objemom 8,4 L. Na prelome tisícročia bol objem tohto motora len o deci nižší a dostal sa aj pod kapotu Dodge RAM SRT-10. Šialené? Záleží, ako sa to vezme... Pokiaľ ste chceli desaťvalcovú ,,zadokolku s manuálom‘‘, bolo v skutočnosti až o tretinu lacnejšie kúpiť si ju v takomto balení.

Dodge RAM SRT-10 - zdroj foto

Klasický roadster podľa moderného receptu

Honda je známa ako výrobca motocyklov, ktoré excelujú ako na Dakare, tak aj na okruhu. Akoby si jej inžinieri neuvedomili, že nevyvíjajú novú generáciu Hondy CBR, ale auto a preto má model S2000 obmedzovač až pri 9 000 ot/min.

Honda S2000 - zdroj foto 

BMW Z8 stálo ako nové 129 000 $ a dnes sa nepredáva za menej, než 200 000 $. Stalo sa dizajnovou ikonou, dôkazom čoho je, že nechýbalo ani v garáži Steva Jobsa. Entuziastov potešil 4,9 L osemvalec z M5 E39 a 6-stupňová manuálna prevodovka.

BMW Z8 - zdroj foto

Mazda MX-5 druhej generácie je svojím spôsobom len rozsiahly facelift prvej generácie. Dostala použiteľnejší kufor, aerodynamickejšiu karosériu, no ponechala si svoju mechanickosť. Hydraulický posilňovač riadenia, lankom ovládaný plyn a radiaca páka priamo v prevodovke stelesňujú dokonalé prepojenie vodiča a stroja, ktoré sa neskôr stalo mottom automobilky (Jinba-Ittai).

Mazda MX-5 - zdroj foto

Éra Ferdinanda Piёcha vo VW Group

Písal sa rok 1993 a Volkswagen Group bol len krôčik od krachu. Za jeho kormidlo nastúpil vnuk zakladateľa Porsche, ktorý VW Group z problémov nielen vytiahol, ale dokonca z neho urobil jedného z najmocnejších hráčov automobilového priemyslu. Koncern odkúpil automobilku Lamborghini, vďaka čomu si Audi postavilo vlastný superšport, Audi R8, a motor 5,0 L V10 z Lamborghini Gallardo sa dostal aj pod kapotu rodinného kombi Audi RS6.

Audi R8 - zdroj foto

,,Nedokázal som nájsť športiak mojich snov, tak som si ho postavil.‘‘ tak zneli slová Ferdinanda Porsche, ktorý dal svetu športovú ikonu Porsche 911. Jeho vnuk mal podobný problém s luxusnou limuzínou. Rozhodol sa preto postaviť plnohodnotného konkurenta Mercedesu triedy S či BMW radu 7 v podobe Volkswagenu Phaeton. Nechýbal mu šesťlitrový motor W12 ani výduchy klimatizácie umiestnené tak, aby nefúkali do tváre pasažierov, na čo si Piёch obzvlášť potrpel.

Volkswagen Phaeton - zdroj foto

Päťlitrový desaťvalec nechýbal ani pod kapotou Touaregu – tento krát bol poháňaný naftou a dokázal utiahnuť aj Boeing 747.

Volkswagen Touareg - zdroj foto

Ferdinand Piёch sľúbil, že privedú na svet auto, ktoré bude mať výkon 1 000 koní, maximálnu rýchlosť 400 km/h a bude s ním možné komfortne cestovať. ,,Absolútny nezmysel‘‘ tvrdili konkurenti. ,,Nemožné‘‘ vraveli konštruktéri. Napriek odporu inžinierov a zákonom fyziky prišilo Bugatti Veyron v roku 2005 na trh. Osemlitrový šestnásťvalec usporiadaný v tvare písmena W bol osadený štvoricou turbodúchadiel a produkoval 1 001 koní. Verzia Super Sport s 1 201 koňami sa vďaka maximálnej rýchlosti 431.072 km/h dokonca dostala do Guinnessovej knihy rekordov. Dizajn má na svedomí Slovák z Oravy, Jozef Kabaň.

Bugatti Veyron - zdroj foto

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.