V celosvetovom vnímaní je Elantra veľmi obľúbeným vozidlom, čo dokazuje desať miliónov predaných kusov s týmto menom. Slovensko je však malá krajina, ktorá spadá presne do profilu tradičných hodnôt a požiadaviek obyčajného automobilového Európana. Kým v Ázii dominujú sedany a MPV, v Amerike SUV a Pick-Upy, tak v Európe hlavne hatchbacky, či crossoveri. Aj preto bola donedávna Elantra na Slovensku trochu v tieni oproti modelom i30.

Keď sa predstavila v piatej generácii, dostala iba jeden motor, jeden stupeň výbavy a skoro žiadnu možnosť individualizácie. Facelift otestovaný pred dvoma rokmi bol na tom o niečo lepšie, nakoľko sa výbava rozšírila do troch stupňov, čím sa znížila nadobúdacia cena. Stále však chýbal naftový agregát. A práve toto sa konečne zmenilo pri predstavení nástupkyne, pričom pribudla tiež perfektná dvojspojková automatická prevodovka 7DCT!

Hyundai Elantra 1.6 CRDi 7DCT

Zaoblená silueta karosérie ostáva stále v duchu predchodkyne, avšak tvarovanie jednotlivých častí karosérie, a to hlavne na prednej maske, urobili z tohto sedana vyzretého elegána s nádychom dynamiky. Hoci je Elantra o dosť menšia ako model i40, aktuálnym zovňajškom mi pripadá oveľa prepracovanejšia a dôstojnejšia. To môže hrať do karát firmám vo voľbe manažérskych áut do vozidlového parku. Jedným dychom však dodávam, že i40 s terajším dizajnom je na scéne celé roky, zatiaľ čo Elantra prišla úplne nová.

Exteriér sa nesie v duchu európskeho štýlu, no interiér v niektorých oblastiach stále odkazuje na kórejské korene. A viete čo? Mne ako Európanovi mi vôbec nevadí stvárnenie jednoduchého a kvalitného interiéru. Jeho modré podsvietenie chválim rovnako ako v ostatných modeloch. A že tu nie sú módne výstrelky, a lá obrovský dotykový displej od Renaultu s množstvom neprehľadných funkcií, beriem skôr ako výhodu.

Hyundai Elantra 1.6 CRDi 7DCT

Za volantom som sa cítil po prvom usadení útulne a nič mi neprekážalo ani z pohľadu intuitívneho ovládania. Prístrojový štít prebrala Elantra z ostatných modelov a tak je pekne prehľadný, nič zásadné mu nechýba. Stredový panel bol v tomto prípade s malou dotykovou obrazovkou, ktorá mala jednoduché menu. Z predchodkyne si však ponechala slabú citlivosť na dotyk. Výborným pomocníkom pri parkovaní býva v dnešnej dobe parkovacia kamera, tá v Elantre je na dobrej úrovni počas dňa, no v tme je prakticky nepoužiteľná.

Nedá mi nespomenúť množstvo prvkov nadštandardnej výbavy, ktoré robia z Elantry ozaj zaujímavú voľbu, nielen do rodiny. K tým najlepším patria xenónové svetlomety, štvorica vyhrievaných sedadiel spolu s volantom, celý rad bezpečnostných prvkov, slušná audioaparatúra a spomínaná parkovacia kamera. Za takto vybavený sedan by sa skutočne nemusel hanbiť úspešný manažér.

Hyundai Elantra 1.6 CRDi 7DCT

Kórejský sedan narástol v každom smere o zanedbateľné milimetre, takže v interiéri ani v batožinovom priestore sa neodohrali veľké zmeny. Štyri dospelé osoby sa sem usadia pohodlne bez sťažovania sa na nedostatok priestoru pre nohy a hlavu. V kufri paradoxne ubudlo pár litrov priestoru, no Elantra si so sebou vždy vezie rezervné dojazdové koleso miesto lepiacej sady. Navyše, zadné operadlá sedadiel možno sklápať pre prípadný prevoz dlhších predmetov.

V úvode som spomínal, že Elantra je v súčasnosti dobre pripravená pre požiadavky zákazníkov. Motorová paleta síce nie je tak hojná ako v Škode Rapid, či Renault Mégane GranCoupé, no rozhodne priláka nových zákazníkov vyznávajúcich naftové agregáty. Pod kapotu Elantry sa dodáva dobre známy štvorvalec 1.6 CRDi kombinovateľný so šesťstupňovým manuálom alebo dvojspojkovým automatom, čo bol aj náš prípad. Atmosférický benzín 1.6i naďalej ostáva v ponuke taktiež s dvoma prevodovkami, hoci tu je v opcii klasický automat.

Hyundai Elantra 1.6 CRDi 7DCT

Aby som nechodil zbytočne okolo horúcej kaši, vrelo odporúčam investovať 1850€ do prevodovky s produkčným označením 7DCT. Zažil som ju v modeli Tucson s benzínovým turbomotorom, kde mi pokazila celú radosť z jazdy. V Elantre s naftovým motorom sa však chová úplne inak. Mimoriadne dobre, predvídavo a jemne radí stupne podľa potreby. Nie sú tu žiadne výrazné oneskorenia a jazda sa tak stáva skutočným zážitkom. Vy len riadite a o ostatné sa postará prevodovka. Ak príde na svižnejšie jazdenie, vďaka krútiacemu momentu 300 Nm dostupných od 1750 ot./min.  je Elantra celkom živá.

Po prevodovke ma milo prekvapil taktiež podvozok. Ten sa mi páčil aj v predchádzajúcej generácii, tu však cítiť pokrok v oblasti odhlučnenia od nárazov a taktiež zlepšenie reakcií na riadenie. Pozor! Elantra je čistokrvný sedan a nemá ambície byť športové víkendové náradie. To znamená, že daný opis sa vzťahuje na svižnú jazdu okreskami, nie pretekanie cez serpentíny a naháňanie sekúnd pre lepší čas na okruhu. Elektronika takéto šantenie okamžite zarazí.

Hyundai Elantra 1.6 CRDi 7DCT

Vieme už všetci veľmi dobre, že laboratórne udávané testy spotreby v technických tabuľkách často nie sú realitou. Mne sa podarilo jazdiť na úrovni šiestich litrov nafty so striedaním diaľnic, mesta a okresných ciest. Ustálenejšia jazda si vypýtala z nádrže 5,5 l/100 km. O liter menšiu spotrebu zajazdíte iba hrou na ekojazdu.

Pokiaľ hľadáte univerzálny sedan do rodiny, na podnikanie a v podobnom výkonovom pásme ako je motor 1.6 CRDi, potom by Elantra nemala chýbať v zozname adeptov! Toto auto nemá zásadnú chybu, s ktorou by ste sa museli zmieriť.

Cenník Hyundai Elantra

Technické údaje Hyundai Elantra

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.