Meno “Superb” dnes poznáme ako synonymum komfortu a prestíže v rámci modernej produkcie Škody. No história tohto mena siaha až do 30. rokov minulého storočia, keď Škoda predstavila model Superb OHV – luxusnú limuzínu s veľkým motorom, reprezentatívnym vzhľadom a nečakanou technologickou vyspelosťou. Tento článok ponúka kompletný pohľad na jeden z najvýznamnejších modelov predvojnového československého automobilizmu.
Zrod legendy v neľahkých časoch
V roku 1934 vstúpila Škoda do sveta veľkých áut predstavením modelu Superb. Pôvodne išlo o označenie výbavového stupňa pre typ 640, no v roku 1936 sa z názvu Superb stáva samostatný model – Superb OHV. Skonštruovaný v čase hospodárskej krízy, slúžil najmä štátnej správe, armáde a vyššej vrstve obyvateľstva, čo z neho robí významný spoločenský symbol predvojnovej éry.
OHV ako symbol pokroku
Označenie OHV (Overhead Valve) odkazovalo na modernú konštrukciu motora s ventilmi v hlave valcov, čo znamenalo vyšší výkon a lepšiu efektivitu oproti predchádzajúcim motorom so spodovými ventilmi. Superb OHV mal pod kapotou najskôr šesťvalcový radový motor s objemom 2 492 cm³ a výkonom 55 koní, neskôr pribudli aj silnejšie verzie s výkonom až 96 koní a objemom do 3 991 cm³. Pre vtedajšie pomery išlo o vysokovýkonné pohonné jednotky.
Luxus, ktorý si pamätali celé generácie
Karosérie vznikali vo viacerých variantoch – sedan, limuzína, kabriolet aj špeciálne vojenské verzie. Vnútorné vybavenie bolo na úrovni luxusných áut západoeurópskej konkurencie – drevené obklady, pohodlné sedačky, veľký priestor na nohy a detailne prepracovaný prístrojový panel. Superb OHV bol symbolom štýlu a spoločenského postavenia.
Do vojny aj po nej
Počas 2. svetovej vojny slúžil Superb OHV predovšetkým v armádnych verziách – často ako velitelské vozidlo. Po vojne bola výroba obmedzená a zameraná najmä na potreby štátneho aparátu. V roku 1949 sa výroba definitívne skončila, a Škoda sa na dlhé desaťročia odklonila od výroby veľkých reprezentatívnych vozidiel.