Berme to tak, že nie každý sa zaujímal o športovú tuctovku Fabiu. Predsa len ten náš typ nepatrí medzi najvyhľadávanejšie kúsky do garáže bežného spotrebiteľa. Vlastne sa musí trocha klepnúť po peňaženke, a prehltnúť v pokoji posmešné barové narážky na jeho silného tátoša, aby si kúpil verziu s označením RS.

Výkon 180 koní pod kapotou, cena ďaleko za 20 000€, špičková sedemstupňová DSG prevodovka, to všetko sa stiahne do tmavého tieňa, pretože na kapote sa blysne znak známej automobilky vedúcej v našich zemepisných šírkach prvú priečku predajnosti. Hoci, je naozaj Fabia na Slovensku bestseller a bude i ďalšie roky, priazeň si delí v pomere 50:50 a to je háčik, ktorý nemusí vystáť budúci majiteľ najvýkonnejšej verzie RS. Nebolo by mi jedno, keby sa mi priatelia stále posmievali, že je to vždy len obyčajná škodovka! Ako teda vystáť tieto reči, resp. ako donútiť zavrieť sánky ostatným?

Česi navrhli Fabiu podľa meradiel európskych trendov, zdieľa prvky z koncernu VW, čiže až tak česká nie je, a rozhodne nezaostáva v kvalite. I keď je rozpoznateľná z trojkilometrovej diaľky, neznamená, že nie je pekná. Najväčší hendikep, s ktorým sa nedá bojovať je viditeľnosť na uliciach. Automobilka by však išla sama proti sebe, keby sa snažila zredukovať početnosť svojich vozidiel na cestách. Vlastne je to pýcha, nie hanba.

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Športová verzia RS zvádza klientelu osvedčenými nemeckými riešeniami. Burcuje konkurenciu nielen v cene, ale hlavne v jazdných vlastnostiach a prekvapivo v spotrebe. Absolvoval som s ňou viac než 1000km na našich cestách a musím priznať, že každý kilometer jazdy bol príjemný, ba pár stoviek kilometrov priam hotová paráda! Majiteľ dostáva v najvýkonnejšej verzii niekoľko možností ako si vlastný model individualizovať. Nami testovaný model v žltej športovej farbe a čiernych diskoch kričal z diaľky, ale viem si predstaviť ešte vnímavejšiu farbu, ktorú má Škoda pre model RS v ponuke. Zelená bledá metalíza je dokonalá, aspoň pre moje oči.

[adsense]

Oproti klasickej verzii sa líši výraznými spojlermi na prednom nárazníku a zadnom veku batožinového priestoru. Výborne si dizajnéri poradili tiež so zadným nárazníkom, do ktorého zakomponovali difúzor zvýraznený farebnou kombináciou laku karosérie a diskov. Skoro by som zabudol na strechu vozidla, tiež v čiernom prevedení. Kde sa podľa mňa majstri z dielne sekli, sú strmene bŕzd nafarbené dočervena. Vlastním staršie Fiat Punto Sporting v presne rovnakom farebnom prevedení, až na strmene, ktoré som si nastriekal dožlta, a vďaka testovanej Fabii RS som sa ubezpečil, že to bolo správne rozhodnutie. Tiež som najprv uvažoval nad červenou, ale tri farby na exteriéri sa už bijú, opäť však podotýkam, že to je len môj názor. Niekomu sa to takto páči viac. Koľko ľudí, toľko chutí.

Ťažko tvrdiť nakoľko sa dá odlíšiť interiér RS oproti iným verziám. Tento rok prebehla našimi garážovými dverami limitovaná edícia Fabia Monte Carlo ponúkajúca ozaj slušný pocit z interiéru. Volant, budíky, pedále, či palubná doska sa na seba v mnohom podobajú. A predsa má RS mierne navrch, nie však ešte v kvalitnejšom spracovaní (tam nie je čo zlepšovať), ale v troch menej nápadných maličkostiach. Za volantom sa po oboch bočných koncoch venca vynímajú páčky +/-, pod ním chýba spojkový pedál a manuálnu prevodovku nahrádza páka automatu DSG. Sedadlám nevenujem väčšiu pozornosť, sú veľmi dobre stavané aj pre nekonfekčné typy postáv, ale chýba im vizuálne vyhranie. Zaslúžili by si možno o niečo tvrdšie prevedenie, no nie sú nepohodlné. Po porcii 500km jazdy som sa troška cítil utopene, chrbát navzdory tomu nebolel. Priestor a úžitkové vlastnosti ostali v RS zachované.

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Dostávam sa pod kapotu. Terajšia generácia Fabie RS nemá spoločné zázemie v spaľovaní pohonných hmôt. V dobe, kedy uzrela svetlo sveta prvá Fabia RS sa stala hlavným ťahúňom nafta. Dieslové agregáty zažívali rozkvet a benzínové mierne vo vývoji upadli. Dnes sa opäť dostáva do čela benzín, avšak upravený na ekologické požiadavky. Využívanie downsizingu a dopovanie turbodúchadlom posunulo zážihové motory opäť na popredné priečky športových automobilov.

Niet sa čomu čudovať, naftiak nikdy nebude tak rýdzo hrať v 4500ot./min. ako to dokáže 1.4 TSI vo Fabii RS. Fakt som bol zaskočený dôsledným skrytím maloobjemového motora použitím vyspelého naladenia zvuku výfukového potrubia. Štvorvalec netreba nejako zvlášť popisovať z technického hľadiska, len pripomeniem, že je to vlastne odnož z väčšieho 2.0 TSI agregátu, avšak menší brat je ohľaduplnejší v spotrebe.

Nízka váha motora, turbo a objem „len“ 1,4 litra výborne sedia Fabii RS. Zatiaľ čo v starej „erese“ sa musela popasovať predná náprava s ťažkým motorom 1,9 TDi, v tej súčasnej generácii oveľa viac sedia zákruty a pneumatiky nevyrývajú stopy do asfaltu pod silným zaťažením. Stavba karosérie klamne navodzuje dojem vysokého ťažiska vozidla, čo býva v rozpore s dobrou stabilitou v kritických momentoch. Skúste si s Fabiou RS pár ostrých vyhýbacích manévrov a zamietnete všetky predsudky o zlej stabilite.

V koncerne VW poznajú pojem precíznosť, preto netreba pochybovať o ostatných komponentoch podvozka, je síce trocha tvrdší, než v bežnej Fabii, ale tuhosť a schopnosť absorbovať väčšinu výtlkov na cestách si zaslúži uznanie. Aby som stále len nechválil a nezaškatuľkovali ste ma do skupiny stúpencov Škody, na niečo technici pozabudli. Fabia RS sa radí medzi takmer prémiové hot-hatche, preto by som uvítal v príplatkových cenníkoch nejaké elektronické nastavenie riadenia a komfortu pruženia. Napríklad Hyudai i30 disponuje troma režimami tuhosti riadenia, a to nie je člen z drahých radov. Navrhujem malý nápad pre ďalšiu generáciu.

Vrátim sa ešte k pohonnej jednotke. Napínať vás rozhodne nemám v pláne. Motor je geniálny, veľmi živý a zvláda ozaj extrémne podmienky. So sedemstupňovou prevodovkou DSG krásne spolupracuje. Mód pre športovú charakteristiku nastavenia automatu je takmer nepotrebný, už v „D“ režime pohotovo reaguje na povely plynu. V „esku“ vlastne len podrží vysoké otáčky a čaká, kedy sa začne zrýchľovať. Presne týmto ma prevodovka vo Fabii RS dostala. Pamätám sa na test Oplu Zafira s automatom, tiež obsahoval Sport režim, ale nebol presne podľa môjho gusta, pretože držal otáčky privysoko. DSG vo Fabii RS má na výber o jeden stupeň viac a presne vie ako dávkovať silu. Využíva otáčkové pásmo, kde motor začína rapídne zaťahovať vpred. Áno, v podstate sa dá povedať, že dynamiku cítiť už od 1500ot./min., ale ja mám na mysli ozajstné vtiahnutie do operadiel, a to sa deje v 3500ot./min.

pozrite si TU najnovšie ponuky predaja nových a zánovných vozidiel značky škoda 

Poslednou devízou testovanej škodovky je spotreba. Buď sa palubný počítač riadne sekol, alebo údaj 6,7 litra/100km myslel vážne. Neviem, mne to vo výpočtoch sedelo. Divil som sa, pretože s RS-kou som zaobchádzal dosť drsne na okresných cestách, kedy som chcel pokoriť prvenstvo Avie v kolóne.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový/Radové
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (cm3) 1390
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 132 / 6200
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 250 / 2000 - 4500
Prevodovka typ/počet stupňov: A/7
Maximálna rýchlosť (km/h): 224
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 7,3
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 7,7 / 5,2 / 6,2
Spotreba počas testu (l/100km): 6,7
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4029 / 1642 / 1498
Batožinový priestor - min./max. (l): 315 / 1180
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1243 / 575

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.