Politika automobilky je dlhodobo postavená v kompromise ceny a úžitkovej hodnoty. Hoci je Yeti prvý pokus pre Škodovku v danom segmente, nemusí sa báť o existenciu. Na Slovensku, ale aj v iných krajinách ťaží Škoda predovšetkým zo silného strategického boja, a to v načasovaní. Ak iné automobilky dávajú takmer identickú podobu karosérie, Škoda naopak odlišuje modely celkom razantne. Yeti teda nie je poskladaný s menších a väčších súrodencov značky, má svoj vlastný výraz v podobne dvoch „kukadiel“, hranatého zovňajšku a jemne dynamického postavenia. Apropo, keďže je Yeti u nás celkom známy, netreba sa dlho rozplývať nad dizajnom. Poďme rovno nasadnúť.
Prvá Škoda v našej redakcii si získala výborné hodnotenie z hľadiska komfortu sedenia a dostatku miesta pre cestujúcich, či batožinu (v prípade obsadenia krajných sedadiel). Za volantom sedí vodič mierne vyššie ako v obyčajnom osobnom automobile, čo sa kladne prejavuje vo výhľade na vozovku. Horšie to je pri odbočovaní, kedy môžu prekážať pomerne masívne Á-stĺpiky. Jednoduchý hranatý dizajn exteriéru prepožičiava automobilu nepochybne vynikajúce prednosti v oblasti využitia priestoru. Či sedíte vpredu, či vzadu, rozhodne nechýbajú centimetre pre nohy alebo hlavu. Tri mohutnejšie osoby na zadnej lavici budú sedieť stiesnenejšie. Škoda totiž hrubého stredného tunelu, ktorý odoberá osobe sediacej v strede lavice miesto pre nohy.
S batožinou na dovolenku sa nemusíte uskromňovať. Kubický tvar kufra dokáže pohltiť cestovné kabele toho najrozmanitejšieho rozmeru. Pokiaľ nepotrebujete využiť celé miesto, môžete využiť plastový oblúk na pravej strane kufra, alebo sieťovinu, ktorá zamedzí pohybu predmetov počas jazdy.
[adsense]
O kvalitu spracovania a použitie materiálov nemusíte mať obavy. Mne sa akurát nepáčilo obšitie venca volantu nejakou špeciálnou šmykľavou gumou. Jednoruké točenie pri parkovacom manévri sa nemusí vyplatiť, ozaj sa riadne šmýka. Tu platí staré pravidlo „Oboma rukami, pán vodič!“.
Výbava zahŕňa všetky dôležité prvky, či už komfortné alebo bezpečnostné, teda tempomat, klimatizáciu, 6 airbagov a pod. Autorádio je doplnené o dotykovú obrazovku, ktorá má veľmi slušné rozlíšenie. Prehráva samozrejme CD, MP3, ale je možné využiť saj SD slot. Avšak, ak uprednostňujete radšej klasický USB vstup, musíte si dokúpiť príslušný kábel, aby bol kompatibilný s koncovkou, čo je trošku zbytočne komplikované. Medzi budíkmi v panely sídli rovnaký palubný počítač ako majú všetky vozidlá z produkcie VW.
Škoda ponúka pre model Yeti bohatú paletu pohonných agregátov, prevodoviek a náhon na jednu alebo obe nápravy. Pod kapotou našej testovanej verzie sídlil 1,4 TSI motor, ktorý poháňal prednú nápravu. Takže len polovičné SUV, zato však dynamické. Osvedčený preplňovaný agregát pracuje najlepšie od 2000 ot./min. a jeho sila končí po prekročení 5000 ot./min. Samozrejme, ak ho necháte revať dlhšie, obmedzovač sa ozve až po prekročení hodnoty 6200. Tam však len zbytočne zavíja a razantne mu dochádzajú sily. Krútiaci moment dostupný v stredných otáčkach dokáže riadne zacvičiť s váhou vozidla. Nie je problém predbehnúť niekoľko áut za sebou ani pri plnom obsadení. Svojou akustikou neruší posádku, zrýchľovanie sa uskutočňuje za sprievodu drsného a hlbokého kvílenia. Stačí však ustáliť rýchlosť, zaradiť najvyšší stupeň a na diaľnici si pradie ako baránok. So spotrebou to je u turbomotoroch rôzne. Záleží ako narábate s výkonom. Buď budete jazdiť pod šesť litrov (okresné komunikácie, ustálená rýchlosť 100km/h), alebo palubný počítač atakuje hranicu desať litrov, ak sa rozhodnete jazdiť dynamicky. Na SUV to nie je zlá hodnota, avšak uvítal by som nižší apetít pri 130km/h, kedy si pýta 9 litrov. Otáčky motora nie sú hlavnou chybou vyššej spotreby, skôr ide o tvar karosérie a široké pneumatiky. Fyzikálne vlastnosti proste neoklamete.
Silnému motoru treba skonštruovať odolný podvozok. Ten v Škode Yeti má atletické ambície. Vyhýbací manéver, rýchla jazda cez zákruty, či jazda po nespevnenej komunikácii nevyvedie podvozok z miery. Absorbuje väčšinu výmoľov a prípadné kritické situácie vláda stabilizačný systém. Nedostáva sa však často k práci, napriek vyššej stavby karosérie sa Yeti chová podobne ako hatchback. Ťažisko posunuli čo najnižšie. Vidno, že nielenže je vysoká kabína, ale aj dostatočne široký podvozok. I keď je poháňaná len jedna náprava, vyššia svetlá výška poskytuje slušnú prejazdnosť v suchom teréne. Vyjazdené koľaje alebo vysoké obrubníky prejde bez problém, či zaváhania.
pozrite si TU najnovšie ponuky predaja nových a zánovných vozidiel značky škoda
Snežný muž z Česka si právom zasluhuje dobré predajné výsledky. V podstate ponúka to najlepšie v danej triede. Ak si to pospájate s priaznivou cenou, máte ideálny voz SUV pre aktívnu rodinu cestujúcu do hôr.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | zážihový/radové |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1390 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 90/5000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 200/1500 - 4000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M/6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 185 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 10,5 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8,9/5,9/6,8 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,9 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4223/1793/1691 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 405-510/1580-1760 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1375/620 |