Po premiére na Slovensku nadišiel čas otestovať miniautomobil v praxi na celý týždeň. Škoda nám prichystala novinku odetú do žltého vyzývavého kabáta. Ide o absolútne nový model v portfóliu automobilky. Názvom demonštruje zaradenie do džungle veľkomiest, kde sa bude cítiť vďaka útlym rozmerom ako ryba vo vode.

Citigo vychádza koncepčne z trojičiek VW Up! a Seat Mii. Všetky sa vyrábajú v troj aj päťdverovom prevedení. Náš testovací exemplár mal troje dvere. Na miniautomobil pôsobí Citigo vyváženým dojmom. Poznám veľa mini áut, no Citigo sa mi páči hlavne v snahe nezužovať obrysy karosérie do príliš vychudnutého spektra. Táto dizajnová koncepcia nezvraští čelo zákazníkovi, ktorý hľadá pekné a zároveň, ako tak chlapské vozidlo do mesta. Citigo skutočne budí dojem dospelého šviháka. To preto, lebo do šírky meria približne rovnako ako do výšky. Kolesá nie sú utopené v podbehoch a nemajú bicyklový rozmer. I keď sa koncepčne Citigo zhoduje so Seatom Mii a VW Up!, každý model dostal inú prednú masku, čím sa dá ľahko odlíšiť od ostatných dvoch a zákazník má dôvod nevyberať si náhodne, ale podľa sympatií a toho, ktorá automobilka je mu bližšia. Vznikne tak zdravá rivalita medzi modelmi. Kvalita rovnaká, no vzhľad odlišný.

Citigo spadá do tej najmenšej kategórie vozidiel, avšak už dávno neplatí pravidlo z minulosti „ak máš málo, musíš sa uspokojiť s málom“. Interiér môže byť uspôsobený podľa želaní zákazníka. Základná výbava síce neponúka ktovie aký luxus, no v príplatkovej výbave figurujú také položky, ako City Safe Drive, ktorý dokáže do rýchlosti 30km/h predísť hroziacej kolízii a samo auto zastaví. Náš typ bol však z opačnej strany cenníkovej ponuky, mohli sme teda zisťovať, čo dostane zákazník v základe.

Skoda Citigo 1.0 MPi 44kW

Cez rozmerné bočné dvere nie je problém nasadnúť na predné sedadlá, horšie to je s prechádzaním cez úzky vchod na zadnú lavicu, pričom sedadlá nemajú pamäť. Vodič si musí po každý raz nastaviť správnu vzdialenosť od volantu manuálne. Berme hlavne pozitíva sedenia. Operadlo má spojenú hlavovú opierku dokopy, čo sa môže zdať byť nepraktické pre chrbticu, ale opak je pravdou. Po Citigu som presadol o týždeň neskôr do Peugeotu 107 a rozdiely v sedení boli markantné. Najväčší rozdiel sa prejavuje v dlhšej jazde. Zatiaľ čo v 107 som neusedel polhodinu bez toho, aby som nezastavil a nenarovnal sa, v Citigu sa dá vydržať dlhá trasa. Hlavová opierka správne prechádza do operadla chrbtice a vodič má možnosť pohodlne si oprieť v kolmej pozícii sedenia temeno hlavy. Riešenie zakomponovať opierky do operadla dovolilo konštruktérom nainštalovať novú generáciu bočných airbagov Head-thorax, ktoré chránia nielen hrudník, ale aj hlavu predných pasažierov. Stropné airbagy zdá sa, vyšli z módy. Na zadnej lavici treba počítať s menším priestorom pre nohy pasažierov, a na hlavu pre dlháňov (viac ako 180cm) tiež neostáva moc miesta. Bavíme sa tu o miniautomobile, nie o limuzíne. Čo sa týka batožinového priestoru, máte možnosť posúdiť sami z fotiek, či vám na nákupy bude stačiť. V prípade potreby sa dajú zložiť zadné sedadlá temer do roviny.

impa_banner_1_825x350px

Za lacný peniaz dostanete slušný obrys palubnej dosky osvietený dozelena. Funkčnosť bola nadradená nad extravaganciou, preto nemožno očakávať nejaké zvlnené línie a hravosť tvarov jednotlivých ovládačov. Citigo proste nezaprie príbuzenstvo s koncernom VW, ktorý dbá na elegantnú ergonómiu. Chcete hravejší vzhľad palubnej dosky? Zamierte si to k Francúzom. Citigo poteší veľkými a prehľadnými ovládačmi. V praktickosti pokrivkáva akurát v analógových budíkoch. Tie dva po stranách sú ledva vidieť pod lupou, zatiaľ čo rýchlomer bije do očí. Povedané metaforicky, samozrejme, nie je to až tak katastrofálne. Pokojne sa mohol rýchlomer zmenšiť a bol by vidieť v každej polohe nastavenia volantu. Totiž, pokiaľ máte volant nižšie, veniec rýchlomeru ho prekrýva. Prvé teplejšie dni prezradili ďalšiu slabosť v ovládaní prvkov. Predsa sa pozabudlo trocha na praktickosť pri sťahovaní elektricky ovládaných okien. Vodič má tlačidlo len na svoje ľavé bočné okno v držadle dverí. Druhú stranu otvorí len, ak sa nahne cez celú šírku kabíny k bočným dverám. Akrobaciám sa nevyhnete ani pri nastavovaní bočných spätných zrkadiel. Už sa ani nepamätám, kedy som naposledy sedel v aute s manuálnym ovládaním spätných zrkadiel. V dnešnej dobe by to mohol byť štandard každého vozidla.

Prejdime rýchlo pod kapotu. Pre najmenší model si automobilka prichystala úplne nové trojvalcové motory MPi so skromným obsahom jedného litra. Testovali sme slabší variant 44kW, k dispozícii je ešte výkonnejší variant a to 55kW. S “ pidiautom“ ako je Škoda Citigo si dokáže poradiť aj základný motor 1.0 MPi  44kW. Jeho najväčšou devízou je nenáročnosť v niekoľkých kategóriách merania. V prvom rade sa jedná hlavne o nízku hmotnosť, ktorá nezaťažuje príliš prednú nápravu a teda je lepšie rozložená hmotnosť karosérie, čo oceníte hlavne v stabilite. Citigo sa pohybuje svižne medzi husto obývanými ulicami miest. Agregát ťahá z nádrže asi toľko benzínu ako jeden výkonnejší cestný skúter, číslami vyjadrené – 4,7 l/100km v kombinovanom režime (nevynechali sme ani diaľnice). Je však pravda, že som väčšinou jazdil v aute sám. Hrôzu naháňajúci nízky objem dopraje štipku dynamickosti. V meste nebudete rozhodne brzdou premávky, avšak na diaľnici vám patrí pravý pruh, aby bolo jasné! Nad 130km/h príde na lámanie chleba z pohľadu aerodynamiky aj stability. Neodporúčam držať volant jednou rukou, pretože stačia jeden/dva kamióny oproti vám, a v mieste stretu odpor vzduchu s nízkou hmotnosťou auta zakolíše.

Skoda Citigo 1.0 MPi 44kW

Pozitívne som bol prekvapený z podvozka. Na malé auto je to niečo nepredstaviteľné. Kam sa hrabe Fiat 500 s hravým, no tvrdým podvozkom? Kam sa hrabe Peugeot 107 s tvrdým a nestabilným podvozkom? Citigo je pán! Nielenže dobre drží stopu v zákrute a nebál som sa s ním na výjazde oprieť do zákruty, on aj bravúrne žehlí nerovnosti. Stará známa cesta zo Sládkovičova do Senca preverila dostatočne moju dedukciu. Tlmiče filtrujú nerovnosti a do kabíny sa dostávajú ozaj tlmené a nerušivé zvuky. Na jednotku chválim aj tuhosť karosérie, vo vozidle nič nevŕzgalo, akurát zozadu sa občas ozval malý kryt batožinového priestoru, ktorý mal slabé plastové úchytky.

pozrite si TU najnovšie ponuky predaja nových a zánovných vozidiel značky škoda 

Škoda dbá o zákazníkov, preto sa im snaží vyjsť v ústrety ako to je len možné. Citigo je prvým vozidlom automobilky, ktorým sa zaviazala napĺňať  výrobný program a uvádzať každý polrok jednu novinku.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov zážihový/radové
Počet valcov/ventilov 3/6
Zdvihový objem (cm3) 999
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 44/5000 -6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 95/3000 - 4300
Prevodovka typ/počet stupňov: M/5
Maximálna rýchlosť (km/h): 160
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 14,4
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,6/3,9/4,5
Spotreba počas testu (l/100km): 4,7
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 3563/1641/1478
Batožinový priestor - min./max. (l): 251/951
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 854/361

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.