Tentokrát sa mi do rúk dostala Škoda Scala odetá do výrazného červeného laku so silnejším benzínovým agregátom a automatickou prevodovkou. Naše prvé stretnutie sa skončilo veľmi dobre, nakoľko zanechala vo mne pozitívne dojmy. Preto som jej dovolil dať si so mnou druhé rande. Bude to rýchla jazda, pretože to podstatné sme si zodpovedali už v predošlej recenzii, tu sa povenujem iba drobným odlišnostiam, motoru a prevodovke.

Prvé detaily, ktoré stoja za spomenutie, sa odhaľujú pri prvom pohľade na exteriér. Z minulého testu vieme, že Scala už v štandarde svieti plnými LED svetlometmi. Taktiež uznáte aj sami, že pri pohľade na ňu viete vyčítať sympatické črty a že je podstatne širšia ako predošlý Rapid. V prípade testovaného kúska obohatili dizajn čierne doplnky karosérie ako spätné zrkadlá, zadný spojler alebo čiastočne čierne veko kufra auta. Spolu s červeným lakom mu dodali športový nádych. Bez povšimnutia sa nezaobídu ani čierne 18-palcové disky tvarované tak, aby prispievali k nižšiemu odporu vzduchu. Inak sú aj pekné.

Interiér si zhrnieme tiež len do jedného odstavca, pretože daný exemplár nevynikal nijak zvlášť vo výbave od predošlého testovacieho vozidla. V podstate som sa sústredil hlavne na predné športové sedačky s integrovanými opierkami. Sedelo sa v nich perfektne, no aj v tých základných som nemal výhrady k pohodliu. Panoramatická strecha nad hlavou spríjemňuje jazdu v noci a cez letný horúci deň poteší fakt, že sklo je výrazne tónované. Nemal som pocit, že by bolo auto enormne rozhorúčené oproti vozidlu bez panoramatickej strechy.

Z povinnosti k vám čitateľom predsa len zopakujem niektoré hlavné črty interiéru. Scala stojí na podvozkovej platforme MQB A0, ktorú používajú napríklad Seat Ibiza alebo Audi A1. Sú to o triedu nižšie autá, ale Česi túto platformu natiahli na maximálne možné rozmery, čím docielili ohromný vnútorný priestor pre posádku a ich batožinu. Vzadu sa sedí kráľovsky, na danú triedu. Kufor odvezie viac, než potrebujete zabaliť na týždňovú dovolenku a odkladacie priestory tiež nepoľavujú v počte a v praktickosti. Škoda Scala je v tomto ohľade plne plniť funkciu rodinného auta. Prejdime k motorizácii.

V súčasnosti si toho moc do motorového priestoru nenavyberáte, ak chcete auto za rozumnú cenu. Čo sa týka Scaly, je na tom lepšie. Dokáže vyjsť v ústrety hejterom trojvalcových motorov a to ponukou štvorvalcového agregátu 1.5 TSI. Produkuje výkon 110 kW a posiela ho cez sedemstupňovú DSG prevodovku na predné kolesá. V štandarde je k dispozícii aj šesťstupňový manuál, ale kombinácie s automatickou prevodovkou sa v tomto prípade netreba báť.

Kedysi dávnejšie som testoval Audi Q3, predtým aj Škodu Karoq. Obe SUV mali prevodovku DSG a motor 1.5 TSI. Kým v Audi som bol z reakcií vyslovene sklamaný, pretože sa neochotne rozbiehala vpred, pri Karoqu vôbec nie. V Škode Scala si prevodovka s motorom opäť rozumejú. Ba, čo viac! Scala je od Karoqu ľahšia, takže motor vykázal aj lepšie dynamické parametre. V mestskom režime si postačí s prácou dvoch valcov, zvyšné dva odpája kvôli šetreniu paliva. Otáčky málokedy presiahnu 1500 ot./min.

Za mestom som objavil v tejto Scale viacero nových pozitív. Okrem toho, že si to rada rozdá s kolónou pomalších áut, tak dokáže meniť charakteristiku pruženia. V normálnom režime je priaznivejšia k posádke a v športovom zasa o niečo viac stuhne, aby sa mohla lepšie oprieť do zákrut. Keď som si na svojom obvyklom testovacom okruhu prepínal medzi režimami, nejaké tie rozdiely boli badateľné. Ak som však potreboval v normálnom režime náhle šikovne prejsť spleťou zákrut, tak Scala bola stabilná a presvedčivá aj bez športového módu.

Ďalšou úspešne zdolanou disciplínou sa stal dosiahnutý priemer spotreby paliva. Pri nasledovnej informácii otvoria šampus, na znak víťazstva, vyznávači objemných motorov a hejteri trojvalcov. Scala mi totiž spapala rovnaké množstvo paliva (5,4 litra na 100 km) ako tá s motorom 1.0 TSI. Na obranu k trojvalcu môžem napísať len toľko, že bol s manuálnou prevodovkou. Mnoho ľudí sa spája s názorom, že s manuálom dosiahneš lepšiu spotrebu ako s automatom. Nemusí to byť vždy pravda. Obzvlášť pri DSG automatoch. Majú o jeden stupeň viac, motor disponuje technológiou vypínania valcov a taktiež je obohatený o funkciu „plachtenia“ pri ubratí plynu. Ja by som pred konečným verdiktom ešte vyskúšal 1.0 TSI s DSG.

V každom prípade, Škoda Scala nesklamala ani na druhýkrát. Spomedzi konkurencie patrí medzi to najlepšie, čo môže náročný zákazník dostať, pričom sa nemusí cenovka vyšplhať do obrovských sú. Alebo aj môže, záleží od nárokov. Testovaný kúsok, za takmer 25 tisíc eur, zaujme skôr toho náročného a bonitnejšieho majiteľa.

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.