Ešte predtým, než sa Octavia stala synonymom moderného českého sedanu, bola to elegantná, robustná a technicky vyspelá Škoda pre každodenný život. Vyrábaná od roku 1959 do 1971, predstavovala vrchol predného vývoja AZNP na báze rámovej konštrukcie. Jej meno, technika aj charakter z nej spravili jednu z najvýznamnejších kapitol československej automobilovej histórie.
Ako vznikla Octavia: názov, ktorý znamenal viac
Model Octavia vznikol ako nástupca populárnej Škody 440 Spartak. Jej názov – odvodený od latinského „octavus“ (ôsma) – naznačoval, že ide o ôsmy typ vozidla vyrábaného v Mladej Boleslavi po druhej svetovej vojne. No nešlo len o číslo. Octavia priniesla viaceré technické novinky, vrátane vylepšeného zavesenia prednej nápravy a podstatne modernejšieho dizajnu karosérie.
Dizajn a karoséria: konzervatívna elegancia, ktorá nestarla
Octavia sa na rozdiel od Spartaka pýšila zaoblenejšími tvarmi a elegantnejšou maskou chladiča. K dispozícii bola vo verzii sedan aj kombi (Octavia Combi, od roku 1961), pričom kombi sa stalo mimoriadne populárnym najmä v zahraničí.
Karoséria bola jednoduchá, ale robustná. Klasický rámový podvozok a oceľové plechy znamenali, že Octavia znesie aj drsnejšie cesty – čo ju predurčovalo na vývoz do náročnejších trhov.
Motory, ktoré nezradili
Základ tvoril štvorvalcový motor OHV s objemom 1,1 litra (1089 cm³), neskôr doplnený silnejšou 1,2-litrovou verziou (1221 cm³). Výkon sa pohyboval medzi 40–47 konskými silami, čo umožňovalo cestovnú rýchlosť okolo 100 km/h.
Prevodovka bola štvorstupňová manuálna, riadená pákou na stĺpiku riadenia – obľúbené riešenie vtedajších rokov. Spotreba okolo 8 litrov bola prijateľná, najmä vzhľadom na jednoduchosť údržby a spoľahlivosť motora.
Octavia Combi – pracant, ktorý si získal svet
Octavia Combi (od roku 1961) bola skutočným zlatým klincom produkcie. Praktická karoséria, sklápateľné zadné sedadlá a obrovský batožinový priestor z nej robili obľúbené vozidlo v domácnostiach aj v službách.
Combi bola exportovaná do krajín ako NSR, Švédsko, Holandsko či Rakúsko. Získala si reputáciu spoľahlivého, praktického a cenovo dostupného auta.
Export a úspech za hranicami železnej opony
Octavia patrila medzi najúspešnejšie exportné modely AZNP. Cestovala do krajín západnej Európy, ale aj do Egypta, Indie či Kanady. V mnohých krajinách konkurovala vtedajším modelom značiek ako Renault, Opel či Fiat – niekedy s úspechom, inokedy aspoň s rešpektom.
Západ si ju obľúbil najmä pre jej robustnosť a spoľahlivý štart v každom počasí. Vďaka jednoduchosti konštrukcie a dostupnosti dielov sa udržala v prevádzke ešte celé desaťročia.
Koniec jednej éry a začiatok inej
Výroba Octavie sedan skončila v roku 1964, keď ju, podobne ako Feliciu, nahradila modernejšia Škoda 1000 MB so samonosnou karosériou a motorom vzadu. Octavia Combi sa však udržala až do roku 1971 – čo len potvrdilo jej praktickosť a obľúbenosť.
Celkovo sa vyrobilo vyše 360 000 kusov (vrátane kombi), čo z nej robí jeden z najvýznamnejších modelov predrevolučnej éry AZNP.