Dizajnovo a technicky vychádza z väčšieho brata, no jeho kabát je ušitý tesnejšie. Česká novinka láka zákazníka dynamickými líniami, výbornou využiteľnosťou a bohatou ponukou motorov a pohonu. Na prvý test sa mi ušla verzia s prepĺňaným štvorvalcom 1.5 TSI, ktorá bola spriahnutá so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovku DSG. Daný testovaný agregát si odbil premiéru v mojich rukách prvýkrát. Nakoľko dôverne poznám techniku a filozofiu Škody, dopredu som sa tešil na ďalší pozitívny test. Mohlo ma vôbec niečo prekvapiť?
Povedzme si zopár faktov, aby ste vedeli kam Karoqa radiť. Nie je to priamy nástupca Škody Yeti, pretože do dĺžky ju predbieha o celých 16 cm a taktiež sa zvolila, v podstate, tradičná stavba karosérie. Karoq veľkostne spadá pod konkurenčné modely ako Suzuki Vitara a Hyundai Tuscon, no zároveň je sesterským modelom Seatu Ateca. Tá je však viac temperamentne ladená ako sa na španielske modely patrí.
Karoq sa opticky veľmi podobá na Kodiaqa, čo nie je náhoda. Preberá jeho dynamické ostré línie a množstvo prvkov z výbavy. Nielen oko laika hľadá, pri letmom pohľade, zásadné rozdiely medzi dvoma českými SUV. Sám mávam problém rozlíšiť od seba tieto autá na cestách. Až keď ich postavíte vedľa seba a skúmate podrobnejšie, rozdiely sa ukazujú. Samozrejme, prvý je najzásadnejší – veľkosť. Karoq pojme do seba maximálne 5 osôb a kompaktnejšou stavbou karosérie nebudí veľký rozruch na cestách ako Kodiaq.
Koncepcia interiéru opäť odkazuje na väčšieho brata, čo jednak zaručuje kvalitu, no na druhej strane, opticky sa veľmi nelíši. Karoq teda nezaostáva v ponuke priestoru pre všetkých cestujúcich, vrátane ich batožiny za zadnými operadlami sedadiel. Za flexibilitu a praktické odkladacie priestory môžem s čistým svedomím Karoqa hodnotiť statusom najlepšieho hráča v segmente. Nezabudlo sa ani na tradičné riešenia Simply Clever ako škrabka vo viečku nádrže, či držiaky na tablety integrované v hlavových opierkach predných sedadiel.
V starších modeloch značky sa tempomat ovládal zvlášť páčkou pod volantom na pravej strane, ktorá nepatrila k najintuitívnejším riešeniam. Bohužiaľ, Karoq ako jeden z mála aktuálnych modelov tento prvok zdedil. To je asi jediná zaznamenaná výčitka k inak perfektne stvárnenému interiéru. Vo výbave nájdete všetky možnosti ako v Kodiaqu, vrátane radarového tempomatu, či multimediálneho systému Columbus.
Vyzerá to tak, že vo svete môžeme priradiť sínusoidu ku všetkému, aj k obľúbenosti výberu typu spaľovacieho agregátu pod kapotou auta v SUV. Ešte niekoľko rokov dozadu pracovali automobilky na vývoji moderných naftových agregátov, pretože bol po nich neuveriteľný dopyt. Po prepuknutí celosvetovej kauze Dieselgate, zrazu, naftovým motorom nadobro odzvonilo. Benzínové motory sú opäť in a tomu sa podriaďuje aj ponuka. Preto môžete v novej Škode Karoq natrafiť, okrem iného, aj na nový štvorvalcový turbomotor 1.5 TSI, ktorý sa stal predmetom prvého testu v našej redakcii.
Motory TSI sú dlhé roky veľmi populárne. Vyslúžili si množstvo pochvál aj v mojich starších recenziách. Zvyknú mať výborný záťah po stlačení plynového pedálu, vedia jazdiť za skromnejší odber paliva, keď si odpustíte dynamiku a v neposlednom rade neotravujú uši posádky ani pri dlhých trasách vyššou rýchlosťou. Predlohou nového agregátu 1.5 TSI sa stal starší motor 1.4 TSI. Zvýšil sa výkon, vyvŕtal o deci vyšší objem a to všetko tak, aby boli dodržané emisné štandardy. Bol som zvedavý, či sa táto novinka pod kapotou Karoqa osvedčí ako tá najlepšia voľba.
Bezkľúčové naštartovanie motora za studena odfajklo prvé plus, nakoľko sa neozývajú žiadne vibrácie a ani hrubý chod. Voličom sedemstupňovej prevodovky DSG radím do tradičného módu „Drive“. Karoq radí hladko približne na úrovni 1500 ot./min. a svižne dosahuje mestskú rýchlosť. V interiéri počuť iba odvaľovanie pneumatík. Kým nestlačíte pedál hlbšie ako si situácia vyžaduje, prevodovka motor drží v takomto tichom režime stále.
Za mestom sa, pri predbiehaní, dostáva k slovu dynamika. Tu narážam na maličké sklamanie. Čakal som ochotnejšie stláčanie chrbtice do operadla, no na bežné, až svižné predbiehanie sila motora s výkonom 110 kW postačuje. Páčilo sa mi tiež, že prenos sily na prednú nápravu v daždi prichádzal rovnomerne a neťahalo tak volantom do strán. Štvorvalec veľmi rád atakuje hornú hranicu otáčok, pričom posluchovo nenarúša pohodu posádky na palube. Treba si však uvedomiť, že dlhšie dynamické jazdy vypýtajú z palivovej nádrže aj 9 litrov benzínu.
Zhruba po 700 kilometroch jazdy v kombinovanom štýle sa apetít ustálil na hodnote 7,4 litra na 100 km. Auto som však využíval, prevažne, na diaľnici a okresných cestách. Záleží od potreby, citlivosti pravej nohy a bankového účtu nového majiteľa ako bude vedieť skresať spotrebu. Mne sa podarilo podliezť päťlitrovú hranicu 30 kilometrovou jazdou po diaľnici D1 rýchlosťou 100 km/h.
Vráťme sa ešte k porovnávaniu s väčším bratom Kodiaqom. Ako sa dalo predpokladať, kompaktnejšie rozmery a nižšia pohotovostná hmotnosť Karoqa sa postarali o lepšiu ovládateľnosť na cestách pri vyšších rýchlostiach v zákrutách. S menším Čechom som sa cítil pri náklonoch istejšie. Väčším prekvapením však bola tuhosť karosérie a tlmenie nerovností. Karoq je aj v tomto prípade na vyššej úrovni.
Nevýhody daného modelu s touto motorizáciou? Žiaľ, štvorvalec 1.5 TSI nemáte možnosť kombinovať s pohonom všetkých kolies. Je pravda, že väčšina zákazníkov volí SUV s predným náhonom, napriek tomu sa Karoq vzdal zbytočne o určitú skupinu ľudí, no tí zasa môžu siahnuť po naftovom variante. Táto česká novinka je pre automobilku veľmi dôležitá a rozhodne bude o ňu veľký záujem. Škoda vyplnila dieru vo svojom portfóliu kvalitným modelom.