Väčšina vodičov považuje tisíc kilometrov na nádrž za veľmi slušný výkon. Marczyk však posunul hranice ešte ďalej. Na svojej ceste z Poľska do Disneylandu a späť dosiahol priemernú spotrebu iba 2,61 litra na sto kilometrov. Výsledok nie je dielom extrémnych podmienok ani špeciálnej techniky, ale dôsledného prístupu a poznania auta.
Profesionál s ľahkou nohou
Marczyk, známy z tratí európskeho šampionátu ERC, tvrdí, že kľúčom k nízkej spotrebe je plynulosť a predvídavosť. Brzdenie na poslednú chvíľu a prudké zrýchlenia sú podľa neho najväčšími nepriateľmi úspory. Dôležitý je tiež správny tlak v pneumatikách, pokojná jazda a využívanie režimu Eco.
Úpravy a taktika
Superb nebol špeciálne upravený, no Marczyk využil niekoľko drobností v prospech efektivity. Podvozok znížil o 15 milimetrov pre lepšiu aerodynamiku a použil pneumatiky s nízkym valivým odporom. Nie nové, ale mierne ojazdené, pretože podľa neho ponúkajú nižší odpor.
Jazda s rozumom a plánom
Marczyk využil sprievodné vozidlo, ktoré mu vopred hlásilo profil cesty. Tak mohol využiť každé klesanie a minimalizovať zbytočné brzdenie. Aj pri nízkych nočných teplotách okolo jedného stupňa dosiahol výnimočný výsledok.
Efektivita ako životný štýl
Marczyk verí, že sa dá ísť ešte ďalej. Jeho skúsenosť potvrdzuje, že nízka spotreba nie je o zázrakoch, ale o trpezlivosti, disciplíne a porozumení technike.
Patrik Herich

