Zrodenie legendy: Socialistické Porsche
V polovici 70. rokov sa vedenie AZNP (Automobilové závody, národní podnik) rozhodlo vytvoriť vozidlo, ktoré by dokázalo reprezentovať značku Škoda na medzinárodnej rallye scéne. Výsledkom bola Škoda 130 RS – automobil, ktorý svojou koncepciou aj schopnosťami pripomínal vtedajšie Porsche 911.
130 RS vychádzala z civilnej Škody 110 R Coupé, no technicky išlo o iný svet. Vývojári sa sústredili na zníženie hmotnosti, zlepšenie jazdných vlastností a maximálnu spoľahlivosť – a podarilo sa im to na výbornú.
Ľahká ako pierko, tvrdá ako kameň
Aby 130 RS obstála v konkurencii Fordov Escort, Alpine Renaultov či BMW, musela byť extrémne ľahká. Inžinieri použili hliníkovú strechu, kapoty aj dvere, zatiaľ čo blatníky boli zo sklolaminátu. Výsledná hmotnosť bola len okolo 720 kg!
O pohon sa staral štvorvalcový motor s objemom 1,3 litra a výkonom až 130 koní vo vrcholnej verzii. Zadný náhon, skvelé rozloženie hmotnosti a geniálne podvozkové riešenia robili zo 130 RS ideálny stroj na technické trate.
Európske víťazstvá: Nečakaný šampión
Najväčšie úspechy prišli v druhej polovici 70. rokov. V roku 1977 Škoda 130 RS zvíťazila v triede do 1 300 cm³ na legendárnej Rallye Monte Carlo, čo bol obrovský šok pre celý automobilový svet.
V tom istom roku získala Škoda titul európskeho šampióna v značkovom šampionáte okruhov (ETCC – European Touring Car Championship). Auto postavilo na hlavu predsudky o „zaostalosti“ východného bloku. Československí jazdci a inžinieri ukázali, že aj bez veľkého rozpočtu sa dá postaviť víťaz.
Odkaz, ktorý žije dodnes
Výroba prebiehala v rokoch 1975 až 1980, pričom bolo postavených len približne 200 kusov. Dnes ide o mimoriadne cenené zberateľské vozidlá, ktorých hodnota neustále stúpa.
Fanúšikovia motorizmu si 130 RS dodnes pripomínajú na historických rallye, okruhových súťažiach či špecializovaných výstavách. Jej sláva sa dokonca odráža aj v súčasných dizajnových konceptoch značky – napríklad Škoda Vision RS nesie vizuálne odkazy práve na 130 RS.