Európsky automobilový priemysel čelí vážnej kríze, ktorá by mohla v nasledujúcich rokoch výrazne zmeniť trh s malými vozidlami. S alarmujúcim varovaním prichádzajú najvyšší predstavitelia dvoch významných európskych koncernov - John Elkann zo Stellantisu (vľavo) a Luca de Meo z Renaultu (vpravo).

Trh v úpadku už päť rokov

V spoločnom rozhovore pre francúzsky denník Le Figaro šéfovia upozorňujú, že ak Európska únia neuvoľní prísne regulácie aspoň pre segment malých automobilov, hrozí postupný kolaps časti európskeho autopriemyslu. Podľa ich vyjadrení je európsky trh už päť rokov v úpadku, pričom v roku 2024 sa predalo len 15 miliónov nových vozidiel, čo predstavuje o 3 milióny menej než v predpandemickom roku 2019.

"Pri súčasnom tempe by sa trh mohol v priebehu desiatich rokov zmenšiť až o polovicu," varuje de Meo. Hlavným problémom sú podľa neho príliš prísne predpisy, ktoré nútia výrobcov produkovať stále zložitejšie, ťažšie a drahšie vozidlá, čo najviac postihuje práve segment malých áut.

Továreň Stellantisu - Zdroj: Stellantis

Výzva na diferencovanú reguláciu

Elkann aj de Meo vyzývajú Brusel na zavedenie diferencovanej regulácie pre malé vozidlá. "Existuje príliš mnoho paušálnych pravidiel určených pre väčšie a drahšie autá, čo znamená, že prakticky nie je možné vyrábať tie menšie so ziskom," vysvetľuje riaditeľ Renaultu.

Situácia je obzvlášť kritická pre krajiny južnej Európy, konkrétne Francúzsko, Taliansko a Španielsko, ktoré sú tradičnými producentmi malých áut. Renault a Stellantis, ktoré majú v Európe približne 30-percentný podiel na trhu, vyzývajú tieto krajiny, aby viedli spoločné úsilie pri rokovaní s Európskou komisiou.

Továreň Renaultu v Sandouiville - Zdroj: Renault

Hrozba zatvárania tovární

Na rozdiel od nemeckých prémiových značiek, ktoré sa viac zameriavajú na export mimo Európy, franko-talianske koncerny podnikajú predovšetkým v segmente cenovo dostupných vozidiel.

"Ak sa táto trajektória nezmení, budeme musieť v najbližších troch rokoch urobiť veľmi bolestivé rozhodnutia ohľadom našich výrobných základní," varuje Elkann, naznačujúc možné zatváranie tovární a prepúšťanie zamestnancov.

Osud dostupných malých vozidiel tak zostáva v rukách európskych regulátorov, od ktorých automobilky žiadajú rýchlu reakciu na kritickú situáciu na trhu.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.