Medzi motoristami vládne menší chaos vo vedomostiach o autách na pohon všetkých štyroch kolies. Laik v tom má jasno! Vyšší podvozok, robustná karoséria, plasty po bokoch auta a nejaké kolečko v kabíne, ktorým dokáže aktivovať pohon štyroch kolies. Má „džípa“, ale je prekvapený, prečo mu nedokáže vyliezť pomerne jednoduchý kopec s blatistým povrchom. V sérii článkov si vysvetlíme niekoľko podstatných rozdielov medzi segmentmi áut, ktoré majú pohon na všetky štyri kolesá.
[adsense]
Vzali sme to pekne od toho najvyššieho levelu, stálica medzi Off-Road autami s bohatou históriou v teréne – Mitsubishi Pajero. Samozrejme, že existujú ďalšie ikony ako Jeep Wrangler, ale toto je jedno z mála vozidiel, ktoré si aj dnes dokáže držať status pravého Off-Roadu, napriek tomu, že sa musel mierne aklimatizovať na cesty. Wrangler je ozaj skôr do terénu ako na cesty. Takže, kedy mám Off-Road a kedy SUV?
To, či je auto skutočne vhodné do náročných podmienok v lese, horách alebo „bahenných kúpeľov“ rozhoduje niekoľko zásadných faktorov, ktoré musí pravý Off-Road zvládnuť. Vieme ich rozdeliť zhruba do piatich častí:
1. Brodenie
Táto disciplína je asi takým prvým jasným náznakom, že s vozidlom si môžem dovoliť viac, než s bežným autom, nakoľko nasávanie vzduchu má umiestnené v motorovom priestore dostatočne vysoko nato, aby mohlo zdolať hlbokú mláku, potok alebo dokonca rieku. Zvyčajne ide aspoň o 50 cm, naše testované Pajero dokáže prejsť hĺbkou až 70 cm.
2. Manévrovacia schopnosť
Platí, čím je auto kratšie a širšie, tým lepšie prejde náročným terénom. Darmo môžete mať kopu asistenčných a podporných systémov, pokiaľ je raz vaše terénne vozidlo dlhé a úzke, v teréne nájde svoj limit dosť rýchlo. Keď je dostatočne široké, dokáže udržať stabilitu v náklonoch, keď krátke, ľahko sa s ním otočíte takpovediac na päte, čo oceníte v úzkych cestičkách.
Mitsubishi Pajero sa vyrába v dvoch karosárskych verziách. Nami testovaný exemplár bol v dlhšom prevedení, vďaka čomu prevezie až sedem osôb, na druhej strane v teréne stráca body pri manévrovaní. Pokiaľ má jazdiť viac na nespevnených cestách, určite odporúčam zadovážiť si Pajero s kratším rázvorom.
3. Svetlá výška
Udáva sa zvyčajne ako minimálna výška od zeme po diferenciál. Čím má auto vyššiu svetlú výšku, tým neskôr bude šúchať „bruchom“ o zem. Prejdete tak istejšie vyjazdené hlboké koľaje bez toho, aby ste zadreli spodkom auta o povrch nespevnenej cesty.
Svetlá výška je častokrát udávaná pri SUV vozidlách alebo Crossoveroch. Ono, tu však plní troška inú rolu ako v Off-Road autách. Vodičovi zabezpečuje istejší výjazd na obrubník, lepší prejazd nespevnenou cestou k chate a pod. Off-Road však potrebuje dobrú svetlú výšku na zdolávanie prudkých kopcov s hlbokými jamami, či výjazdmi na kamene.
Minimum je aspoň 18 cm, maximum je neobmedzené. Pajero si musí vystačiť s 21 cm, čo postačuje na zdolanie stredne náročného terénu, ktorý sme okrem iného skúšali i v priestoroch Slovakia Ringu na Off-Road dráhe.
4. Nájazdové uhly a kríženie náprav
Nájazdové uhly delíme na predný, zadný a prechodový. Tie prvé dva uhly dosiahneme krátkymi prevismi náprav, no prechodový je z pohľadu terénu asi najpodstatnejší a záleží od dĺžky rázvoru náprav. Čím sú uhly väčšie, tým viac môže vychádzať auto kolmo na kopec i zdolávať jeho horizont.
Spolu s nájazdovými uhlami je dôležité tiež kríženie náprav. Pokiaľ vám totiž kolesá nekrížia, visia vo vzduchu, nemajú trakciu a tak je potom autu nanič mať dobré nájazdové uhly alebo svetlú výšku. Možnosť kríženia náprav dokáže zvýšiť odpojenie stabilizátorov, čo je v prípade vozidiel s nezávislým zavesením úplná rarita.
[adsense]
Pajero má predný nájazdový uhol neuveriteľne veľký, až 34,5°, vedel som s ním tak predkom prejsť ozaj strmý svah, kde doslova pozeráte cez čelné okno do neba. Osvedčený štvorvalcový motor 3.2 DI-D mu dodáva silu vytiahnuť so sebou 2,4 tony na kolesách. Rovnako tiež celkom dobre kríži nápravy, avšak rozhodne nie až tak dramaticky ako Wrangler.
5. Trakcia
Najpodstatnejší rozdiel medzi Off-Road a SUV vozmi je trakčná výbava. Tu sa jasne vie, kedy máte auto hlavne na podporu jazdných vlastností na CESTE a kedy aj v TERÉNE.
SUV a Crossover max. uzávierka diferenciálu
Väčšina vozidiel so 4x4 disponuje s elektronickým alebo manuálnym pripojením druhej nápravy. Za ideálnych podmienok jazdí auto v prospech spotreby paliva pomocou jednej nápravy. Keď príde k prekĺznutiu poháňaného kolesa, elektronika pošle časť sily na druhú nápravu s cieľom dosiahnuť lepšiu trakciu a teda istejšiu stabilitu na klzkej vozovke alebo snehu.
Týmto pripájateľným systémom pomocou stredového diferenciálu sú vybavené vozidlá na lepšiu trakciu na ceste, nie do terénu. V nadštandarde v kategóriách Crossover a SUV sú tiež uzávierky stredového diferenciálu. Tu môžeme hovoriť už o ako takej terénnej schopnosti auta. Na obe nápravy sa prenáša fixne krútiaci moment v pomere 50:50, používa sa vtedy, keď potrebujete s vozidlom prejsť náročnejšiu cestu s blatom alebo snehom.
Ale pozor! Hovoríme o lepšej trakcii na klzkej poľnej ceste, väčšinou rovnej a maximálne s dákymi jamami! Pokiaľ bude mať auto obuté bežné pneumatiky, bude vám uzávierka stredového diferenciálu v hlbokom blate alebo prudšom kopci na nič.
Off-Road min. uzávierka diferenciálu
Hoci si niektoré Off-Roady môžeme klasifikovať na túto úroveň už splnením vyššie spomínaných štyroch kritérií, pravé auto do terénu väčšinou disponuje navyše uzávierkami predného a zadného diferenciálu, odpojením stabilizátorov náprav a redukčným prevodom. Ani naše testované Mitsubishi Pajero nemalo všetky, ich činnosť si lepšie vysvetlíme v ďalšom vydaní článku, teraz iba krátko o možnostiach Pajera.
Posuvom druhej páky prevodovky vedľa voliča automatickej prevodovky do posledného stupňa 4LLc aktivujete redukciu prevodu. To znamená, že nižší prevodový pomer maximalizuje silu motora v dolnom pásme otáčok, čo umožňuje zdolať prudký kopec a taktiež krotí riadené prudké zjazdy z kopca. Motor tak brzdí auto, keď náhodou odídu klasické brzdy, zistíte ako veľmi užitočná dokáže byť redukcia. Mimo toho sa dá použiť v hlbokom blate, piesku a snehu na ceste.
Skutočne náročné podmienky má na starosti uzávierka zadného diferenciálu. Tá je v Pajeru jediná elektronicky ovládaná tlačidlom. Vďaka nej máte šancu dostať sa zo šlamastiky aj za predpokladu, keď jedno zo zadných kolies stráca adhéziu, pretože to druhé sa bude stále pohybovať, čo zabezpečí, že neuviaznete.
[adsense]
Vysvetlili sme si teda základné predpoklady automobilu do terénu. Mitsubishi Pajero je jedným z mála, ktoré prežívajú tento segment. V ďalšej časti si povieme čo-to o správnej jazde v ťažkom teréne.