V nemeckom závode Saarlouis zišiel z linky posledný exemplár modelu Focus. Záverečná biela päťdverová verzia symbolicky ukončila výrobu auta, ktoré ovplyvnilo celý segment kompaktných hatchbackov. Rozhodnutie o ukončení výroby však zapadá do širšej stratégie automobilky, ktorá už predtým stiahla z ponuky modely Fiesta, Mondeo či Ka a presúva svoje investície do lukratívnejších kategórií.
Koniec Focusu po 27 rokoch
Focus debutoval v roku 1998 a rýchlo si získal pozíciu jedného z najlepšie hodnotených modelov vo svojej triede. Po takmer troch desaťročiach sa jeho cesta končí. Posledný kus bol vyrobený minulý piatok a potvrdil koniec éry, ktorá formovala európsky trh s kompaktnými autami.
Tento krok je súčasťou širšieho ústupu značky od klasických automobilov, keďže Fiesta zmizla z ponuky v roku 2023, Mondeo v roku 2022 a Ka ešte skôr, v roku 2020.
Ekonomické dôvody rozhodnutia
Automobilka už dlhšie deklarovala, že tradičné osobné autá nedokážu priniesť dostatočný zisk. Hoci Focus či Fiesta zostávali obľúbené, marže boli nízke a neumožňovali pokračovanie vývoja.
Tento strategický presun sa však podpísal pod výrazný pokles trhového podielu. Ford v Európe klesol z 7.2 percenta v roku 2015 na približne 3.3 percenta v roku 2025.
Klasické autá sú stále populárne
Napriek odklonu Fordu od tradičných modelov európski zákazníci o ne neprejavujú menší záujem. Medzi najpredávanejšie autá roka patria Dacia Sandero, Volkswagen Golf či Renault Clio. V prvej desiatke sa držia aj Peugeot 208, Skoda Octavia a Toyota Yaris, čo ukazuje, že segment kompaktných modelov má stále silné postavenie.
Čo čaká Ford v Európe
Podľa informácií z nemeckých médií sa pripravujú nové modely, no prvým má byť crossover veľkostne blízky Focusu. Zatiaľ nie je jasné, ako sa zaradí vedľa modelu Kuga. Isté však je, že priamu náhradu za klasický hatchback automobilka neplánuje, čo ešte prehĺbi zmenu smerovania jej európskej ponuky.
Patrik Herich

