Práve preto je potrebné, aby bola kvalitná, neopotrebovaná a najmä vhodne zvolená. Ako si teda správne vyberať pneumatiky?

Pneumatiky musia odzrkadľovať podmienky uvedené v technickom preukaze

Všetky podstatné informácie, ktoré k výberu pneumatík potrebujete, nájdete v technickom preukaze daného vozidla v kolónke „Rozmer a druh pneumatík na náprave“. Ak ste doň nazreli, našli ste tam záznam v tvare 000/00 R00 00X, pričom 0 znamená ľubovoľné číslo a X písmeno. Jednotlivé úseky záznamu skrývajú charakteristiky pneumatík, ktoré sú pre vaše auto vhodné. V prípade, že na kolesách nie sú obuté gumy zodpovedajúce údajom z technického preukazu, okrem v preukaze uvedených výnimiek, policajti pri cestnej kontrole môžu vozidlo označiť za nespôsobilé jazdy. A to je spolu s vašou bezpečnosťou a šetrným prístupom k automobilu hlavným dôvodom, prečo sa uvedených informácií pri kúpe pneumatík treba držať.

[adsense]

Nižšie si na príklade 225/50 R17 99V podrobne rozoberieme, čo jednotlivé úseky záznamu v technickom preukaze znamenajú.

225 – šírka pneumatiky uvedená v milimetroch

50 – profilové číslo

Tento údaj vyjadruje percentuálny podiel výšky bočnice pneumatiky k jej šírke. Nie je to výška pneumatiky, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Tú v tomto prípade môžeme vypočítať ako 50% zo šírky 225 mm, čo je 112,5 mm. Vo všeobecnosti platí, že čím je profilové číslo nižšie, tým viac šofér v aute cíti nedokonalosti vozovky a znižuje sa jeho komfort. To však môžeme hovoriť až o pneumatikách s profilovým číslom nižším ako 30.

R17 – radiálny priemer

Radiálny priemer určuje vnútorný priemer pneumatiky vyjadrený v palcoch. Pri kúpe pneumatík na konkrétny typ diskov musí byť ich vnútorný priemer totožný s radiálnym priemerom gúm.

94 – index nosnosti

Index nosnosti popisuje, aké maximálne zaťaženie v kg dokáže pneumatika uniesť. Konkrétne číslo 94 predstavuje zaťaženie 775 kg. Pamätajte, že index nosnosti kupovaných pneumatík musí byť vždy rovný alebo vyšší ako index v technickom preukaze.

H – index rýchlosti

Posledný uvedený parameter charakterizuje maximálnu rýchlosť, na ktorú je pneumatika stavaná. Index H znamená konkrétne 210 km/h. Okrem neho sú veľmi často využívané pneumatiky s indexmi S (180 km/h), T (190 km/h), V (240 km/h) či W (270 km/h).

[adsense]

Preferujte asymetrický dezén pneumatík

Okrem základných charakteristík pneumatík je pri ich výbere vhodné zamerať sa aj na dezén. Vo všeobecnosti rozlišujeme dva typy dezénov – symetrický a asymetrický. V prípade symetrického dezénu majú drážky rovnaké postavenie na vnútornej aj vonkajšej časti pneumatiky. Dnes sú však odporúčané skôr pneumatiky s asymetrickým dezénom, ktoré zlepšujú jazdné vlastnosti. Masívnejšia vonkajšia časť sa podieľa na dokonalejších prenosoch síl, preto napríklad auto s pneumatikami s asymetrickým dezénom lepšie sedí na ceste, a to aj v zákrutách. Vnútorná plocha zabezpečuje odvod vody z pneumatiky, čím je umožnený pevnejší kontakt s vozovkou a je znížená brzdná dráha.

Ak si so správnym výberom pneumatík pre vaše vozidlo neviete dať rady, ochotne vám pomôžeme. Stačí nám len navštíviť pneueshop.sk. Sme tu pre vás.

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.