Čínske ministerstvo verejnej bezpečnosti spolu s národným úradom pre normalizáciu predstavilo návrh rozsiahlej normy upravujúcej bezpečnosť motorových vozidiel. Dokument sa zameriava na viaceré rizikové oblasti a medzi najdiskutovanejšie novinky patrí zavedenie povinného obmedzenia zrýchlenia po každom naštartovaní. V základnom režime by vozidlo nemalo akcelerovať z nuly na sto rýchlejšie než za päť sekúnd.

Prečo chce Peking spomaliť autá
Podľa regulátorov rastie počet nehôd, pri ktorých vodiči nezvládli prudké zrýchlenie v nízkych rýchlostiach. Najviac prípadov evidujú pri výjazdoch z parkovísk a križovatiek. Elektromobily s okamžitým nástupom krútiaceho momentu reagujú rýchlejšie než mnohí vodiči očakávajú, najmä ak sú zvyknutí na menej výkonné vozidlá.

Zdroj: Euro NCAP

Navrhované obmedzenie má vytvoriť krátky čas na uvedomenie si dostupnej dynamiky a zabrániť neúmyselným prudkým rozjazdom.

Ako bude obmedzenie fungovať
Z pohľadu výrobcov pôjde o softvérovú úpravu, ktorá v predvolenom režime obmedzí výkon a tempo nárastu krútiaceho momentu. Po manuálnej voľbe športového alebo výkonového režimu sa vodič dostane k plnej dynamike a auto môže zrýchliť aj pod hranicou troch sekúnd. Norma teda neobmedzuje technický potenciál športových modelov, iba ich štandardné správanie krátko po spustení.

Širší balík bezpečnostných opatrení
Súčasťou návrhu sú aj ďalšie kroky zamerané na zvýšenie aktívnej a pasívnej bezpečnosti. Riešia nechcené stlačenie akcelerátora, núdzové odpojenie energie po kolízii, varovanie pred prehriatím batérie či požiadavku na únikové okná s minimálne päťminútovým únikovým časom. Počíta sa aj s povinným školením vodičov v oblasti moderných asistenčných systémov.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.