Ešte sme si poriadne nezvykli na ekologické opatrenia amputovaním valcov v motoroch a degradáciou objemu na úroveň jednostopových vozidiel a prichádza opäť revolúcia. Renault Trafic v novej generácii namontoval pod kapotu dvakrát preplňovaný naftový štvorvalec 1.6 dCi naladený na 103 kW. Vety typu „Objem nenahradíš“, tak absolútne ignoruje. Nevadí, v najbližších riadkoch sa dozviete, či to bol správny krok.

Viete čo? Vykašlime sa na dizajn, interiér a kvalitu spracovania. Predsa len toto auto viac zaujme firmy ako fyzickú osobu, preto pôjdem do zaujímavých úvah z hľadiska úspory nákladov na údržbu. Možno sa zasmejete, ale downsizing v stredne veľkej dodávke má lepší potenciál ako v bežnom osobnom aute. Prečo?

Renault Trafic Passenger 1.6 dCi L1H1P1

Vždy ide o peniaze. Pri správnom výbere poisťovne, použití auta do prevádzky a nastavení odpisov po dobu záruky dodávky môže Trafic ušetriť nemalé euráče na zákonnom a havarijnom poistení. Navyše, s nízkoobjemovým turbomotorom dokážete pri  rýchlostiach do 110 km/h jazdiť za šesť litrov a pritom odvezie rovnako veľa nákladu, či osôb ako motor s väčším objemom.

[adsense]

Firmu nebude zaujímať životnosť agregátu, po piatich rokoch to auto pôjde do predaja alebo na vrakovisko. A keďže testujeme nové vozidlo, bude ma zaujímať hlavne jeho úžitková hodnota, výbava, funkčnosť, podvozok a výkon. Nad spoľahlivosťou si lámať hlavu nebudem, Renault poskytuje na tento model garanciu až päť rokov.

Renault Trafic Passenger 1.6 dCi L1H1P1

Do redakcie k nám prišiel osemmiestny variant Trafic Passanger. Stojí na rázvore 3,10 m. Zvonka zaujme iba prednou maskou, inak je karoséria typicky „krabicoidná“, začo ho nehaním, nakoľko tento malý minibus musí plniť na sto percent úžitkové povinnosti. Tie napokon najlepšie splní práve z kubického tvaru. Dizajn tu hrá skrátka poslednú rolu, avšak Trafic nezaostáva za konkurenciou, predná maska je krásne prepracovaná, novodobá a keď už chcete, aby dobre vyzeralo, stačí si vybrať peknú metalízu, napríklad tú našu hnedú.

Kabína je rozdelená na tri rady sedadiel (2:3:3), pričom prístup na prvý rad tradične zabezpečujú klasické dvere pre vodiča a spolujazdca. Na druhý rad sa dostanete cez výsuvné bočné dvere na pravej strane, a na posledné tri miesta pasažieri prejdú po sklopení krajného sedadla v druhom rade. Každý pasažier sedí na rovnakom sedadle s nastaviteľným sklonom operadla a za príplatok 200€ môžu mať samostatnú lakťovú opierku.

Renault Trafic Passenger 1.6 dCi L1H1P1

Batožinový priestor sprístupňujú krídlové dvere otvárateľné do 180 stupňového uhla. Treba spomenúť mimoriadne nízku nakladaciu hranu a tiež objem 1000 litrov v základnom stave. Určite uspokojí prepravné nároky ôsmich cestujúcich.

Predstavili sme si niekoľko faktov o priestore pre posádku, pred jazdou je ešte vhodné zhodnotiť komfort na palube. Ide sa pekne od miesta vodiča. Celé pracovisko sa krúti práve okolo neho. Sedí vysoko nad vozovkou, má výborný výhľad vpred a dianie vzadu premietajú v obraze rozmerné vonkajšie spätné zrkadlá. S týmto skriňovým vozidlom zaparkujete k obrubníku oveľa lepšie ako s osobným autom, navyše pri parkovaní pomáhali parkovacie senzory vzadu, ktoré sú za príplatok 400€.

Renault Trafic Passenger 1.6 dCi L1H1P1

Určite odporúčam investovať dokopy 1200€ za prídavné kúrenie a posilnenú klimatizačnú sústavu. Predsa len Trafic disponuje vzdušnou kabínou a základná klimatizácia vpredu by nemusela stačiť. Myslite na prevážajúcich klientov. Keď im bude teplo v zime, alebo príjemne v lete, radi sa nechajú zviezť aj nabudúce a vaše tržby porastú.

Multimediálny systém Media Nav s pokrytím celej Európy pracuje perfektne. Jeho ovládanie je intuitívne, v menu sa krásne prehľadne orientuje a LCD displej dobre reaguje na dotykové povely. Nie som spokojný akurát s audiosústavou. Štyri 15W repráky viac chrastia ako hrajú, nejde ani tak o počúvanie hudby nahlas, no dopravné informácie, či hlasové pokyny navigácie nepočuť poriadne pri diaľničných rýchlostiach.

[adsense]

Naftový štvorvalec 1.6 dCi je jediná pohonná jednotka, ktorá figuruje v ponuke pre Trafic Passanger, avšak ponúka celkom až štyri výkony a to 66 kW, 85 kW, 88 kW a 103 kW. Posledný z menovaných s prívlastkom Energy poháňal náš testovací exemplár. Vydali sme sa s ním do rakúskych álp preveriť jeho spotrebu a výkon v plnom obsadení.

Renault Trafic Passenger 1.6 dCi L1H1P1

V nezaťaženom stave váži Trafic takmer dve tony, to už samé o sebe napovedá, že po prípadnom zaťažení 8 cestujúcimi a batožinou dostáva motor 1.6 dCi riadne zabrať. Do nižších výkonových variantov by som sa nepúšťal, pokiaľ máte v zámere jazdiť dlhé trasy po diaľnici. Kultivovanosť malého naftiaku nenadchne pri zrýchľovaní, no pri ustálených rýchlostiach sa z motorového priestoru ozýva iba tlmený hluk.

Motor síce nevystrkuje príliš rožky, avšak nenechá sa zahanbiť ani pri diaľničných stúpaniach, pomáha mu v tom veľký krútiaci moment 340 Nm, ktorý vrcholí pri 1500 ot./min. Ako som vyššie spomínal, malý motor s dvoma turbami má predispozície jazdiť lacnejšie, to je pravda.

Relatívne nízku spotrebu 8,2 litra udržíte v plnom obsadení, na zimných pneumatikách so zapnutou klimatizáciou a tachometrovej rýchlosti  140 km/h. O dva litre klesne apetít, ak ustálite rýchlosť na 120 km/h. Po okresných cestách určite podleziete aj šesť litrov. Toto sú namerané hodnoty so siedmimi cestujúcimi, plus vodič. Inak, táto dodávka môže vyvinúť až 181 km/h, ozaj pozoruhodné na Renault!

Renault Trafic Passenger 1.6 dCi L1H1P1

Alpské kľukaté cestičky v okolí Salzburgu dokonalo preverili podvozok Traficu. Zistili som, že v zákrutách sa viac nakláňa vodič zo strany na stranu skrz menej kvalitné bočné vedenie sedadla, než samotná karoséria. Isto tu nikto nebude hľadať športový podvozok, poteší Vás však lepšia istota v prehnane nabehnutej zákrute. Stabilizačný systém pracuje ozaj prevenčne a rýchlo, hoci necitlivo. Riadenie má troška vôľu, ale dá sa zvyknúť.

Osobne som si pochvaľoval opäť systém Extended Grip, ktorý prerozdeľuje silu krútiaceho momentu  zvlášť na ľavé a zvlášť na pravé koleso prednej nápravy v závislosti od toho, ktoré má lepší styk s vozovkou. Neverili by ste aký prudký kopec dokáže vyjsť Trafic s prehľadom práve vďaka tomuto inteligentného systému trakcie.

[adsense]

Suma sumárum. Trafic urobil na mňa aj posádku veľký dojem. Vodičovi sa bude páčiť nenáročné manévrovanie, posádke zasa priestor a úctyhodný komfort pri cestovaní. Firmy určite potešia ušetrené peniaze za naftu, poistku a v podstate aj servis, nakoľko toto auto má nielen vysoké kilometrové intervaly, ale aj 5 ročnú garanciu.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1598
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 103 / 3500
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 340 / 1500
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 181
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 10,8
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 7,2 / 5,8 / 6,2
Spotreba počas testu (l/100km): 7,3
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4999 / 1956 / 1971
Batožinový priestor - min./max. (l): 1000 / 4700
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1976 / 824

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.