Viac ako tri roky sa u nás predáva dizajnovo veľmi pekný sedan strednej triedy. Volá sa Talisman a má ho na svedomí francúzska automobilka Renault, ktorá sa nedala rozladiť ani predajným neúspechom modelu Latitude. Začiatkom roka 2016 som si ho poriadne preveril na dlhej ceste do Ženevy. Keďže sa odvtedy výzorom nezmenil, viac pozornosti budem venovať motorizácii a prevodovke. Avšak, predsa len si krátko predstavme o čom tento automobil je.
Naozaj dá zabrať, kým napočítate aspoň päť konkurentov pre Talismana. V tomto ramene rieky pláva takmer sám, pretože výrobcovia sa viac sústredili na iné segmenty. Sedany vytláčajú štvordverové kupé, liftbacky alebo takzvané „gran turisma“. Lenže ak chcem manažérske, reprezentatívne auto, budem sa pozerať hlavne po sedane. A tu Talisman nachádza dôležité uplatnenie. Svojím vzhľadom rozhodne zaujme na prvý pohľad. Vo svojej podstate je hlavne elegantný, avšak dynamický zároveň, ak si ho nakonfigurujete do výbavy S-Edition. Dodá vozidlu istú dávku športovosti prostredníctvom čiernych diskov kolies.
Od manažérskeho auta očakávam, že ma nebude brzdiť v doplnkoch výbavy. Renault na toto dbá naprieč všetkými veľkými modelmi a tak Talisman rozhodne nesklame. Záleží iba na vás a vašom rozpočte, či bude cenovka tohto sedanu cez 40 tisíc euro alebo sa uspokojíte so základnou verziou lacnejšou o vyše tretinu. Na úplne samom vrchole výbavy počítajte s veľkou presklenenou strechou so zabudovaným elektrickým strešným oknom, prednými masážnymi sedadlami doplnenými o vyhrievanie/ventilovanie alebo aj MultiSense systémom, ktorý dovoľuje personalizovať si vozidlo podľa individuálnych požiadaviek vodiča.
V prípade výbavy S-Edition je samozrejmosťou celokožený interiér. Spracovanie mi prišlo, s odstupom troch rokov, konkurencieschopné, hoci oplastovanie niektorých dielov palubnej dosky pôsobilo lacnejším dojmom. Ovládanie centrálneho displeja R-Link som si obľúbil už pri prvom teste. Dotyky registruje, menu má veľké ikony a ich logika rozmiestnenia s pomocou nášho materinského jazyka nepotrebuje veľa času na zžitie. Zatiaľ samá chvála.
Pozrime sa na priestor. Vpredu ma rozmaznávala elektricky ovládaná sedačka. Polohu som si našiel rýchlo a nechýbala mi tu ani výsuvná časť sedáku na lepšiu oporu stehien, pretože sedák je dostatočne dlhý. Vzadu sa sedí na manažéra. To znamená, vo všetkých oblastiach s veľkou rezervou. Pasažier si môže položiť na nohy aj notebook a pracovať. No a potom batožinový priestor s veľkým objemom pojme toho veľa. Horšie sa to však z neho vyťahuje, keďže je podlaha poriadne dlhá. Na druhej strane, dajú sa tu sklopiť operadlá zadnej lavice, takže k „utopeným“ drobnostiam sa viete dostať aj takýmto spôsobom.
Teraz to hlavné. Nový motor. Predošlú recenziu som uzatváral s názorom, že Talismanu chýba nejaký výkonnejší naftový agregát. K tomu sa vo Francúzsku síce už dopracovali, ale čo sa týka benzínového štvorvalca, tam tak nastala rovnako poriadna zmena. Agregát 1.6 TCe vystriedal úplne nový motor 1.8 TCe s fabrickým označením TCe 225. Ak sa domnievate, že ide o ten istý motor, ktorý poháňa aj aktuálny model Mégane R.S., trafili ste sa! Akurát prišiel o pár koníkov, no má ich viac ako pôvodný benzínový agregát – 225 koní.
Musím povedať, že nedokážem dlho napínať. Urobil na mňa skvelý dojem. Počas celého týždňa sa ukazoval iba v tom dobrom. Či už išlo o príkladnú tichosť v pokojnom režime jazdy, alebo o slušnú zvukovú športovú kulisu v dynamickom nastavení, tak tento motora Talismanu zvládal obe disciplíny perfektne. A tá akcelerácia! Iba som neveriacky pozeral ako rýchlo pribúdajú vyššie a vyššie číslice na tachometri. Tu sa nebavíme o príjemnom ťahu do 120 km/h, tu vravíme o mimoriadne silnom záťahu aj nad 150 km/h. Verím, že ani maximálnu rýchlosť 240 km/h by nebolo potrebné dlho zdolávať.
Predbiehanie sa teda stáva zábavou, motor má kone navyše a vodič musí byť spokojný. Zaplače však peňaženka? Veru ani moc nie. Nedá sa to porovnávať s naftovým agregátom dCi, avšak za ten výkon si radi dotankujete o nejaké tie deci navyše. Konečný priemer sa mi ustálil na 7,6 litra paliva. Veľmi často som využíval výkonový potenciál auta, veľa času sme strávili na kľukatých cestách a taktiež som sa neštítil pokorovať diaľničné limity. Spotreba môže byť aj nižšia.
Pýtate sa, prečo som veľa času trávil so sedanom na kľukatých cestách? Jednoduchá odpoveď. Okrem diaľnic miluje aj zákruty. K zdolávaniu zákrut si podvozok dopomáha natáčaním zadných kolies pomocou systému 4Control. Vo výsledku sa s Talismanom veľmi dobre manévruje aj pri parkovaní aj v prudkých zákrutách. Chce to však tréning, pretože auto zatočí viac ako pri obdobnom otočení volantu vo vozidle bez systému 4Control. K športovému zážitku sa pridáva tiež dvojspojková prevodovka EDC. Nedala sa zaskočiť prudkým zošliapnutím alebo ubratím plynového pedálu. Svoj sedem stupňov vedela takmer vždy zaradiť podľa potreby.
Kde vidím nejaké mínusy Talismanu? Hodila by sa mu iná značka na kapote. Nech som sa zhováral s hocakým laikom, ktorý pozná značky podľa otrepaných klišé, tak Talismana „zotrel“ skôr ako v ňom sedel alebo jazdil. Renault v ľuďoch evokuje lacné mestské auto alebo poruchové Laguny. Takže, ak niekomu chcete predstaviť Renault za 40 tisíc euro, tak vás vyhlási za blázna. Tento sedan je však zo všetkých modelov Renault najlepší, ak neberiem do úvahy Mégane R.S. Talismanu by sa darilo viac pod inou značkou, tak ako má Citroen divíziu DS, Hyundai zasa Genesis alebo Seat značku Cupra.