Rozhodnutie zrušiť pripravovaný zákaz spaľovacích motorov potvrdil komisár pre dopravu Apostolos Tzitzikostas v rozhovore pre Handelsblatt. Podľa jeho slov je Komisia pripravená prehodnotiť prístup k pohonným jednotkám a nebude obmedzovať vývoj len na elektromobily alebo hybridy. Kľúčovú úlohu majú zohrávať palivá s nízkymi alebo nulovými emisiami. Nový návrh otvára dvere syntetickému benzínu, ekologickej nafte či pokročilým biopalivám.

Tlak Nemecka mení smerovanie
K zmene kurzu prispel list nemeckého kancelára Friedricha Merza adresovaný predsedníčke Európskej komisie. Merz v ňom upozornil, že súčasné regulácie ohrozujú konkurencieschopnosť automobilového priemyslu a prehlbujú prepúšťanie. 

Zdroj: Volkswagen

Zásadné je aj to, že jeho stanovisko po prvýkrát podporila aj SPD, ktorá doteraz trvala na prísnej elektrifikačnej línii. Berlín preto tlačí na úpravu legislatívy tak, aby zostal priestor pre rôzne technológie.

Otvorené všetkým riešeniam
Komisár Tzitzikostas zdôraznil, že cieľom nie je ustúpiť od klimatických záväzkov, ale nájsť ekonomicky udržateľný a sociálne prijateľný spôsob, ako ich dosiahnuť. Viacerí členovia Komisie potvrdili, že pri splnení emisných požiadaviek môžu zostať v predaji aj klasické spaľovacie motory bez elektrifikácie, ak budú využívať ekologicky upravené palivá.

Pôvodne mala Komisia predstaviť upravený balík pravidiel 10. decembra, no termín bol odložený. Očakáva sa, že nový návrh príde v najbližších týždňoch. Pre automobilky aj motoristov pôjde o zásadný dokument, ktorý môže predefinovať smerovanie európskej mobility na ďalšie desaťročia.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.