Francúzske SUV vo Webaute figuruje v teste po druhýkrát. Ešte si celkom živo pamätám na starší model, ktorým sme rozbehli našu redakciu v rubrike testov. Ako sa mu darí vidno na cestách. Prevládajú nabielo nalakované modely. Náš testovaný exemplár taktiež pokračuje v čistote.
Rok 2012 sa stal pre mnohé modely značky zlomovými v oblasti faceliftu. Koleos odštartoval skoršie omladzovaciu kúru, ešte koncom roka 2011. Pochopiteľne, vizuálne naďalej kráča v stopách staršieho prevedenia. Boky a zadná časť ostávajú nezmenené. V podstate pri pohľade z blízka, či fotiek sa oči zamerajú na prednú časť. Tá jediná prešla zmenami. Zachovanie mocného charakteru a robustnosti Koleosu sa odráža na prednej maske, ktorá nahrádza nasávače vzduchu umiestnené na oboch stranách loga Renaultu predchádzajúcej verzie, za elegantnú chrómovanú mriežku a taktiež sa zoštíhlil dizajn predných reflektorov. Do spätných zrkadiel pribudli smerovky s LED diódami.
Množstvo postrehov z tohto vozidla, ktoré som získal týždňovým testom sú subjektívne, a nemusí sa nimi riadiť väčšina. Nová predná maska sa mi páči väčšmi ako stará. Výraz kapoty je teraz autoritatívnejší a nebojácny, nepôsobí na mňa neostrieľane. Renault bol opatrný pri výrobe prvého SUV v histórii automobilky. Zvolil vtedy nevinný dizajn, nie moc akčný, čím otestoval pocity verejnosti. Staršia generácia mi viac pasovala pre ženské pokolenie, nový vzhľad však upozorňuje na chlapskú populáciu vďaka drsnejšiemu tvarovaniu, no stále to nie je úplne ono. Na omladenom SUV vynikajú kolesá a už na prvý pohľad s krátkymi prevismi prednej a zadnej nápravy upozorňuje na dobré jazdné vlastnosti v teréne.
Veľký dôraz kladie Renault na kvalitu materiálov v kabíne vozidiel. Kvalita sa hodnotí nielen z použitia materiálov, ale aj ich zlícovanie a voľba farieb. Vhodnou alternatívou pre spokojného majiteľa bude patriť kompletne čierno odetý interiér s kovovými prvkami. Presne tak vyzerala aj naša testovačka a z pohľadu estetickosti patrí medzi najlepšie hodnotené varianty, v ktorých som doteraz sedel. Čierna farba má niekoľko nesporných výhod. Najviac oceňovaná dobrá vlastnosť tmavého odtieňu spočíva v praktickosti. Nešpiní sa, a je univerzálna. Náš Koleos bol vybavený v najvyššom stupni, čiže tu prevládalo kožené čalúnenie sedadiel. Majú tvrdé vystlanie, na dlhé trasy teda ideálne pre chrbticu.
[adsense]
Presadnutie z osobného vozidla do Koleosu ma prekvapilo viac, než som očakával. Sedí sa vysoko, a to aj keď máte sedadlo v najnižšej polohe. Rozdiel medzi inými SUV je markantný. Mal som perfektný výhľad spoza okien na každú stranu, avšak vadilo mi nastavenie volantu. Neposkytuje príliš veľa možností na nastavenie ideálneho bodu. Oproti polohe sedadla bude vždy prinízko. Akoby som krútil volantom dodávky, vlastne celé sedenie vo mne evokovalo tento pocit. Dá sa na to zvyknúť a v SUV triede rozhodne nepatrí do kategórie zlých vlastností dodávkový posed za volantom. Vodič nemusí mať dojem blízkeho kontaktu seba a vozovky ako v prípade športových vozidiel.
Mrknem sa trocha na palubnú dosku. Hoci jej tvar ostal nezmenený, prístrojový panel dostal iné modernejšie budíky. Teraz je ich grafika analógových číslic prehľadnejšia a reflexnejšia. Ostatné súčasti pochádzajú zo staršej verzie. Čo to znamená v skratke? Koleos má dostatok odkladacích schránok, dá sa povedať, že Renault využil každé „hluché“ miesto. Drobnosti si môžete uložiť pod sedadlo spolujazdca, do dverí vedľa elektrického ovládania okien, alebo do kraju. Pri stropnom svetle nájdete odkladací priestor na slnečné okuliare, pred spolujazdcom sídli objemná schránka, ktorá pojme aj dve 1,5 litrové fľaše tekutín a tak ďalej.
Treba vôbec opisovať priestor pre päťčlennú posádku? Je jedno, kam si sadnete, Koleos bude k vám veľkorysý. Vzadu v strede uľahčí komfortnému sedeniu absencia stredového tunelu, taktiež ak si všimnete prednú lakťovú opierku ako je zakončená, uvidíte snahu o čo najmenší zásah do miesta v oblasti kolien stredného pasažiera. Do batožinového priestoru sa dostanete cez dvoje dvere vodorovne predelené. Systém teda ostal zachovaný zo staršieho modelu. Má to svoje výhody, i nevýhody. Spodná časť zadného veka sťažuje prístup k batožine. Výhoda je cítiť pri zatváraní, kedy netreba príliš moc sily vynaložiť.
Jazda. Tak tu ostalo všetko po starom. Pod kapotou sídlil mocný dvojlitrový naftový dCi štvorvalec, ktorému krásne sekundovala šesťstupňová ,manuálna prevodovka. Tentoraz som sa s Koleosom nevybral mimo spevnených komunikácií, avšak ak budete potrebovať tátoša preveriť v blatistom, či kopcovitom teréne, poradí si. Renault vybavil sériovo každý model manuálne prepínacím systémom pohonu všetkých štyroch kolies. Tri režimy zabezpečujú čo najvyššiu efektivitu medzi potrebami jazdenia v daných podmienkach, 2WD mód poháňa kolesá prednej nápravy, čím šetrí palivo. Režim Auto elektronicky pripojí zadnú nápravu, ak to situácia vyžaduje. Vodič si môže zvoliť ešte 4LOCK, ak vidí pred sebou prekážku.
Nový faceliftovaný Francúz nabral na odvahe. Dnes nevidím zásadný problém vybrať si za SUV práve Koleosa. Vyniká v ňom osvedčená kvalita permanentného pohonu z japonskej produkcie Nissan, poháňajú ho úsporné a moderné motory Renault. Nováčik v automobilke má dobre našliapnuté tvoriť si históriu vo výrobe segmentu SUV.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | vznetový / radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 127 / 3750 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 360 / 2000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 191 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 9,9 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 7.5 / 5.7 / 6.4 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7.4 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4520 / 1865 / 1695 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 450 / 1380 |
Objem nádrže (l): | 65 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1655 / 545 |