Kde začať?
Než sa tradične presuniem na opis celkového auta, dovolím si najprv povedať na úvod pár slov o Renaulte. Táto značka mi bola vždy sympatická, no pri každom testovaní niektorého modelu z jej portfólia sa objavovali tie isté neduhy. Menej presné riadenie, voľnejšia kulisa radiacej páky alebo plastový chod, citlivá elektronika, nepresné merače hladiny paliva a pod. Tieto drobnosti skazili po každý krát inak dobrý dojem z auta. Príchodom piatej generácie Espacu sa veľa vecí mení.
Krížnik MPV a crossoveru
V prvom rade, Renault Espace zavádza v MPV triede revolučnú metódu stvárnenia zovňajšku. Na fotkách môžete vidieť ako dobre sa dá navrhnúť veľkopriestorové vozidlo schopné odviezť sedem pasažierov. Okrem toho kráča v trendoch, kedy túžia mať majitelia vozidiel pocit robustného auta s vysokou svetlou výškou. Espace vychádza v ústrety, síce nemá pohon štyroch kolies, zato však disponuje veľkými kolesami, plastovým dekórom a pomerne vysokou svetlou výškou. Strecha sa oproti predchodcovi znížila zásadne.
Exteriér Espacu ani za mak nepripomína predchodcu. Elegancia spojená s dobrodružnými líniami absolútne odpúta vaše zmysli a budete ho chcieť. Nech sa pozerám naň z ktorejkoľvek strany, je to momentálne najnápaditejšie MPV a zároveň zrejme najkrajšie. Hádam to Renault neprestrelil až príliš, pretože z minulosti pamätáme modely Avantime a Vel Satis, ktoré boli čistým prepadákom a skoro spôsobili bankrot automobilky.
[adsense]
Interiér srší nápadmi
Na palube Espacu sa cítite doslova ako v lietadlovej kabíne, akurát na mohutnej palubnej doske nie je toľko tlačidiel. Miesto nich je tu centrálny displej už od základnej výbavy, ktorým ovládate všetky dôležité veci vrátane klimatizácie, sklápania sedačiek, navigácie, nastavenia režimov charakteristiky vozidla, či navigácie a multimédií.
Jedna vec je pekne vyzerať, druhá byť účelová. Našťastie, v ovládaní palubných systémov v Espace je úplne intuitívne a dostupné v slovenčine. Ikony na displeji zvislého systému R-LINK II. sú dostatočne veľké, takže vždy trafíte tú správnu, aj na nerovnej ceste za jazdy.
O výbave by sa dalo písať veľmi dlho, toľko toho Espace ponúka. Poďme si vymenovať aspoň tie naozaj top prvky. Najviac som si zo všetkého užíval masážne sedadlá s vyhrievaním a ventilovaním. Hotový wellness pre váš chrbát. Intenzita masáže sa nastavuje v troch úrovniach, v tej poslednej si vás sedadlo zoberie pekne do parády.
Za spomenutie určite stojí audiosystém Bose, ktorý premení priestor v aute na celkom slušnú koncertnú sálu. Nasleduje hŕba asistenčných systémov, rozsiahle multimediálne rozhranie, panoramatická strecha s otvárateľnou časťou, kompletné nastavenie podsvietenia celého interiéru a informačného displeja v niekoľkých štýloch zobrazenia. Ak by toto auto mali používať piati šoféri s iným vkusom, zaisto by si vedel každý vybrať to svoje preferované nastavenie.
[adsense]
Zhodneme sa na spoločnom názore, že predošlá generácia Espace bola stavaná pre siedmich ľudí. Tretí rad poskytoval pohodlie na dlhšie trasy pre dospelé postavy. Nový Espace s priekopníckym dizajnom a nadštandardnou výbavou už taký veľkorysý nedokáže byť v treťom rade. Ak sú stredné sedadlá posunuté najviac vzadu, v treťom rade neostane žiadne miesto na nohy (viď. obrázok). Keď spravíte mierny kompromis, v strede rady nesmie sedieť osoba vyššia ako 175 cm a dozadu posadíte akurát tak dieťa. V tejto generácii skrátka Espace nemá ambíciu byť plnohodnotným MPV pre sedem ľudí.
Netradične končím opisom vpredu. Samozrejme, nastavíte si polohu sedadla a volantu ako potrebujete, ale čo sa mi viac páči, sedí sa nižšie ako v iných MPV. To má dobrý vplyv počas šoférovania, kedy síce horšie vidíte z auta skrz šikmé čelné sklo, ale zároveň počas dynamickej jazdy máte lepší pocit. Skutočne je to taký veľký crossover.
Stačia iba tri motory?
Paleta motorov nie je zatiaľ príliš veľká, zato však celkom logicky výkonovo odstupňovaná. Začína sa na 1.6 dCi so 130 koňmi, ktorý je spriahnutý so šesťstupňovým manuálom. Ďalšie dva motory 1.6 dCi BiTurbo so silou 160 koní a benzínový 1.6 TCe (200 koní) sú spriahnuté v štandarde s EDC dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Tie sme si oba vyskúšali týždeň po sebe a tu sú dojmy.
Dojmy z naftového motoru
Maloobjemový diesel 1.6 dCi s dvoma turbami sa prvýkrát predstavil v Renault Trafic, kde som spočiatku neveril, že môže dobre dopadnúť. Napokon obstál solídne. Testovaný Espace s EDC prevodovkou urobil lepší dojem, pretože motor pracoval s podstatne nižšou váhou. V kabíne ho veľmi nepočuť už od voľnobehu a do najvyšších otáčok, kedy troška reve, ho veľmi nebudete posielať. Ide o to, že výkonové pásmo je nastavené najviac odspodu po stredové pole, teda do 3200 ot./min, nad touto hodnotou postupne celkom rýchlo klesá ťah agregátu.
So spotrebou budete spokojní. Nový Espace má dobrú aerodynamiku, úsporný agregát a ekologické pomôcky, ktoré pomáhajú znížiť konzum na minimum. V reálnej premávke počas cca 800 km som dosiahol priemer 6,7 litra nafta na 100 km. Hodnotím to veľmi pozitívne, keby som sa chcel zahrať na ekojazdca, ide to aj pod 5,5 litra.
Automatická prevodovka EDC sa k tomuto motoru hodí. Ale len v komfortnom režime, kedy radí hladko, predvídavo a nestresuje sa vám bude páčiť. Montuje ju sem firma Getrag a disponuje šiestimi stupňami.
Hoci tu máte radenie pod volantom, manuálny režim aj automatický športový, využívať ich budete len sporadicky. Začne vás totiž otravovať fakt, že motor neťahá tak promptne ako by ste si želali. Prevodovka v automatickom športovom nastavení občas zaváha s voľbou správneho prevodového stupňa a vy sa napokon radšej v šoférovaní upokojíte.
Dojmy z benzínového motoru
Mať v rodinne orientovanom automobile dvesto koní v podobe prepĺňaného benzínového motora sa zdá byť šialenstvo. Budete si to myslieť iba do doby, kedy si auto neodskúšate na vlastnej koži. Turbomotor už od samotného štartovania znie kultivovane, potom v stredných otáčkach tichučko pradie a keď mu podkúrite, zrazu od 5000 do 6500 pekne zakričí. Málinko mi pripomínalo naladením Clio R.S., kde je montovaná presne rovnaká motorizácia.
Túžite mať benzínový a výkonný motor v MPV, ale straší vás vysoká spotreba? Vedzte, že Espace má dve tváre. Obyčajná jazda, možno troška svižná, nevyšvihne apetít vyššie ako na 7,8 litra. Pokojné tempo a ustálené, napríklad na diaľnici, ešte o osem deci stiahne konzum. Potom je tu tá druhá strana, kedy motoru nakladáte a on si zapýta aj 13-15 litrov paliva.
[adsense]
Absolútne iné nastavenie má prevodovka EDC pri tomto motore. Nielenže ponúka sedem stupňov (o jeden viac ako v 1.6 dCi), ale pracuje oveľa svižnejšie. Nič necuká, v športovom režime poslúcha s minimálnym oneskorením a v komfortnom by ste neverili, že je to dvojspojkový automat. Páčky pod volantom zrazu nie sú prebytočné a vy sa radi zahráte na pilota F1 (berte s rezervou).
Jazdné vlastnosti
Vysoká stavba karosérie mi nedodávala spočiatku veľmi veľa odvahy pustiť sa do spleti zákrut v dynamickom tempe. Postupne som však zisťoval, že aj s naftovým, aj s benzínovým motorom dokáže podvozok dlho držať krok. Máte tu možnosť nastaviť si charakter vozidla až do piatich úrovní. Z plávajúceho korábu sa stáva tuhší prepravník, no stále ešte dosť mäkký, aby odfiltroval komfortne väčšinu nerovností na ceste.
Auto malo systém 4Control známy z Renaultu Laguna. Natáčanie kolies v protismere alebo v smere jazdy zaisťuje vždy tie najoptimalizovanejšie jazdné vlastnosti na ceste. Espace dokáže byť v meste pomerne obratný a mimo mesta dostatočne ovládateľný počas rýchlych presunov s minimálnymi náklonmi. Do kabíny sa však dostáva zvýšený hluk z odvaľovania veľkých kolies.
[adsense]
Nový Renault Espace postavil latku vysoko, a to nielen pre konkurenciu, ale aj pre samotnú značku. Vychytal množstvo múch, ktoré mi vadili v iných modeloch. Prvýkrát som mal pocit, že šoférujem plnohodnotné auto vo všetkých aspektoch. Cítil som sa príjemne za volantom, očaril ma interiér, prekvapili motory a podvozok.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 118 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 380 / 1750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 202 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 9,9 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,0 / 4,4 / 4,6 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,7 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4857 / 1914 / 1677 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 680 / 2101 |
Objem nádrže (l): | 58 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1659 / 812 |