Predpokladá sa, že podiel predaja MPV na trhu v Európe bude najbližšie roky stagnovať a do popredia sa dostane nový segment crossover, ktorý zaviedol Nissan s modelom Juke. Renault si to plne uvedomuje a preto prišiel s radikálnou ofenzívou zvanou Captur. Moderný crossover spájajúci prednosti hatchbacku, MPV a SUV v jednom. V redakčnom teste nesmel chýbať, boli sme zvedaví naň.

Prvotina Captura vychádza z rovnomenného prototypu znázorňujúceho moderný štýl. Aby si Renault udržal výborné predajné výsledky, použil platformu B z Clia štvrtej generácie, natiahol rázvor náprav a rozchod kolies, postavil novú kasňu a hľa, nový Captur je na svete.

Renault Captur 1.2 TCe EDC

Testovaný exemplár sme dostali do rúk v štýlovej uvádzacej oranžovej farbe s kombinovaným odtieňom slonoviny na streche a niektorých častiach exteriéru. Ani disky kolies neostali všedné, tiež v nich badať lakovanie dvoma farbami. Okrem našej verzie sú dostupné ďalšie variácie, ktoré dokážu individualizovať zovňajšok až na dvesto unikátnych obmien.

Captur si viem predstaviť dizajnom pre bezdetné páry alebo mladých ľudí žijúcich aktívne. Crossover je pre nich ako stvorený. Priateľský vzhľad a množstvo kombinácií farieb vie táto skupina zákazníkov oceniť. Exteriér auta už na prvý pohľad navodzuje priateľský dojem s kúskom dobrodružstva vyplývajúceho z génov daného segmentu. Svetlá výška 20 cm prepožičiava Capturu slušné použitie aj mimo cesty, ale pozor! Dostanete ho len s pohonom prednej nápravy.

Renault Captur 1.2 TCe EDC

Hlavným extravagantným znakom v interiéri je palubná doska inšpirovaná tvarom leteckého krídla. Kabína ohuruje originálnymi nápadmi, všetky sú upriamené na praktickosť. Tak napríklad schránka „Easy Life“ pred spolujazdcom pojme až 11 litrov objemu, pokojne sem vložíte notebook, či tri veľké plastové fľaše. Vo dverách sa nachádzajú výplne, do ktorých tiež vojde 1,5 litrová PET fľaša, v strednom tuneli nájdete schránky, ani batožinové dno neostalo jednoduché. Môžete ho upravovať výškovo, čím zvyšujete potrebný objem alebo oddeľujete priestor na menšiu batožinu.

[adsense]

Celý priestor pre posádku Captura sa nesie veľmi živo. Ani by ste nepovedali, že 17% použitých plastov boli recyklované. Samozrejme, je to aj preto, lebo dve tretiny z toho obsahujú lišty na exteriéri, a zostávajúca tretina recyklovaných plastov je uložená napríklad v kryte dna kufra alebo vo dverách, skrátka tam, kde sa oko moc nepozerá.

Na čiernych sedadlách kontrastujú oranžové farby, najviac do očí bijú elastické sieťové vrecká na operadlách predných sedadiel. S elasticitou to radšej nepreháňajte, aby sa neutrhli zo zašitých koncov. Kým toto riešenie sa dá kritizovať, ťažko povedať niečo zlé k ZIP poťahom sedadiel. Dajú sa jednoducho vybrať z kostry sedadla a buď ich vyperiete alebo vymeníte za iný farebný odtieň z ôsmich dostupných. Captur ich dodáva v druhom stupni výbavy.

Renault Captur 1.2 TCe EDC

Posed za volantom vnímam vyšší ako v Cliu IV., presnejšie sedím o desať centimetrov ďalej od zeme a výškovo nastaviteľné sedadlo ma dokáže posunúť hore o ďalších sedem cenťákov. Ideálnu polohu za volantom dosiahne vodič pomerne rýchlo, pretože okrem výškového posunu sedadla tu sídli štandardne v oboch osiach polohovateľný volant. Výhľad z vozidla patrí k prednostiam Captura.

Zadní pasažieri usedia na plochej lavici obstojne, hoci nemajú operadlá výrazné tvarovanie, aspoň delená lavica 40:60 je posuvná v rozmedzí 16 cm. Z tohto dôvodu sa samozrejme mení aj objem batožinového priestoru od 377 litrov po 455 litrov.

Poďme k praktickým skúškam. Odkedy nastúpil do predaja Captur, pod jeho kapotu sa montujú tri motorizácie. Dve z nich poznáme veľmi dobre. Trojvalec 0.9 TCe, moderný malý turbomotor tvorí základ ponuky, potom nasleduje ešte dôvernejšie známa naftová jednotka 1.5 dCi a vrcholná nami skúšaná motorizácia 1.2 TCe prišla prvýkrát v spojení s automatickou prevodovkou EDC. V Capture to je jediná voľba, manuál nie je k dispozícii. Pasuje to dokopy?

Renault Captur 1.2 TCe EDC

Vzhľadom na trhové zameranie sa dajú akceptovať nízkoobjemové motory montované do Captura, chcú pokryť čo najväčšiu skupinu zákazníkov. Motor 1.2 TCe so šesťstupňovým automatom EDC pracuje v skutku obdivuhodne v normálnom štýle jazdy. Pokiaľ si nezamanie šofér podobať sa na Fernanda Alonsa, bude spokojný.

Automat EDC radí hladko a podľa potreby, dokonca i v rýchlejšom nasadení, ale nastavenie preradenia na vyšší stupeň v automatickom režime pri zošliapnutom pedáli na podlahe zbytočne posiela motor do otáčok, kde záťah nie je tak impozantný. Lepšie sa radí sekvenčnou pákou vo forme plus/mínus, kedy ste pánom situácie a prevody celkom rýchlo reagujú na povely dlane.

Keby som mal dosiahnuť výrobcom udávané hodnoty spotreby, museli by mi naordinovať kondičné jazdy, ale ani reálne hodnoty nie sú zlé. Vlastne s rovnakým motorom, ktorý sme testovali pred rokom v Mégane, sa javí automat ako vhodnejšia voľba, pretože priemer len 7,4 litra je prijateľnejší ako o liter smädnejší Mégane.  Dokonca sme diaľnice navštívili častejšie než obvykle. K zníženiu odberu paliva prispieva aj ECO režim, jeho aktiváciou ostane plynový pedál letargický a Captur akoby stratil chuť ísť vpred.

Renault Captur 1.2 TCe EDC

Vývojári crossovera dostali neľahkú úlohu od Renaultu. Museli postaviť vozidlo na rovnakom podvozku ako Clio IV. , zachovať jazdné vlastnosti čo najviac podobné hatchbacku, aj napriek vyššiemu ťažisku a pritom veľkosť karosérie nesmela mať vplyv na obratnosť v meste. Ako to všetko dopadlo?

Váha Captura sa zhoduje s Cliom tretej generácie, čo uznáte sami v reálnom šoférovaní spozná každý. Volant s elektrickým posilňovačom správne podtrhuje zadané požiadavky, auto sa riadi s ľahkosťou hatchbacku a určite nie je nemotorné. Polomer otáčania dosahuje hodnotu len 10,8 metra. V prímestských štvrtiach, kde je asfalt často zdevastovaný premávkou sa Captur cíti sebaisto, pretože tlmí nerovnosti s nemeckou precíznosťou.

Renault Captur 1.2 TCe EDC

Športová jazda patrí ku crossoverom, mladí ľudia jazdia radi rýchlo, a tak dynamickejšie testovanie jazdných vlastností sme neopomenuli. Záver z ciest v okolí Nitrianskeho Pravna až Prievidze ma doviedli k tvrdeniu, že vyššie ťažisko Captura nemá veľký vplyv na náklony karosérie v zákrutách vďaka dobrej kalibrácii tlmičov. Predné a zadné preženie sú odvodené z Clia Grandtour a upravené na väčšie kolesá.

Za cenu 11 990€ ťažko nájdete praktickejší crossover na Slovensku. Renault Captur sa automobilke vydaril hneď na prvý pokus. Chýbajú mi tu silnejšie agregáty a pohon štyroch kolies, ale ktovie, možno sa v budúcnosti dočkáme.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1197
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 88 / 4900
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 190 / 2000
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 192
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 10,9
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,6 / 4,7 / 5,4
Spotreba počas testu (l/100km): 7,4
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4122/ 1778 / 1566
Batožinový priestor - min./max. (l): 377 - 455 / 1235
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1255 / 471

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.