Pod drobnohľad beriem naraz tri modely Škoda Fabia, Hyundai i20 a Opel Corsa. Budú ma zaujímať jazdné vlastnosti, zhodnotíme dizajn a pozriem sa na ceny a výbavy. Skúšanie modelov sa odohrávalo na verejných komunikáciách, ale aj v Centre bezpečnej jazdy na Slovakia ringu, kde táto trojica podstúpila krst ohňom. Pohodlne sa posaďte, začíname dizajnom.
Dynamika vs. Elegancia vs. Uhladenosť
Pri bežných a cenovo dostupných vozidlách má každá automobilka neľahkú úlohu získať si sympatie publika. Oko diváka zbadá najprv vzhľad a potom to ostatné, preto sa tu kladie veľký dôraz na precíznosť.
[adsense]
Tretia generácia Fabie vsadila na ostrejšie hrany, zatmavené svetlomety a možnosti farebných kombinácií. Tak si viete z tohto päťdverového hatchbacku kúpiť klasické auto do rodiny (základ) alebo sa pohrať v príplatkových dizajnových prvkoch, čím vyústite až do dynamického štýlu. Ako jediná ponúka dvojfarebné prevedenie karosérie, čo je plus pri individualizácii. Nami testovaný exemplár patrí práve do tejto kategórie, čo sa však dosť odrazilo na konečnej cene vozidla. Nespornou výhodou Fabie je, že v danej veľkostnej kategórii vie ponúknuť i Combi.
Kórejský hatchback absolútne prekonal očakávania po predstavení na trhu. V Európe si vydobyl rešpekt pred konkurenciou. Exteriérové prvky dizajnu, hlavne prednej masky pôsobia elegantne a zároveň vyzývavo. Už v základnej bielej farbe mu niet čo vytknúť. Hoci sa nepredáva v dvojfarebnom prevedení karosérie, interiér už takúto možnosť ponúka. Predáva sa i trojdverová karoséria, ale nie kombi.
Opel Corsa je spleť viacerých faktov. Päťdverová verzia má vzhľadovo za úlohu nič nepokaziť. Dominantná je hlavne predná maska, ktorá zdieľa niektoré prvky so štýlovým Adamom, avšak boky a zadok sú viac-menej decentné a nie je tu veľa priestoru na vynadívanie sa. Na druhej strane, Corsa ako jediná z trojice testovaných modelov môže byť vo vrcholnej verzii OPC naozaj ostrá. Corsa má dva DNA vzorce, ale tiež nemá verziu kombi.
Body za dizajn: Fabia (F) – 1, Corsa (C) – 1, i20 (I) - 1
Za dizajn si nedovolím hodnotiť bodmi, je to individuálne riešenie, preto má každý z trojice symbolický jeden bod.
Ako to bude v interiéri? Zaujíma ma samotné sedenie vpredu i vzadu. Kufor tiež neobídem.
[adsense]
Meranie priestoru v interiéri a kufor
Poviete si, ide len o centimetre, ba milimetre. Priestor pre posádku si záujemcovia všímajú po cene pri autách nižšej strednej triedy najviac. Niet sa čomu čudovať, takýto hatchback bude v rodine slúžiť všestranne, raz na dovolenku, raz na prevoz rodinných príslušníkov a raz ako „sťahovák“.
Z hľadiska sedenia mám subjektívne najviac miesta v i20. Kabína je vpredu veľká, vodičové sedadlo aj volant sa nastavuje vo veľkých rozmeroch. Fabia a Corsa ponúknu vpredu obdobný komfort v stiesnenejšej kabíne. Vzadu je to však už jednoznačné, i20 najviac miesta, Corsa a Fabia narovnako, ale o poznanie menej.
Nedá mi podotknúť fakt, že Fabia a Corsa na svojich zákazníkov vyvaľuje jeden tromf navyše s prednými sedačkami. Môžete si dokúpiť za príplatok športové so spojenou opierkou hlavy. Také boli v našom exemplári Fabie a musím povedať, že z hľadiska pohodlia jednoznačne vyhrávajú. V Corse boli štandardné, komfort sedenia podobný tomu v i20, ale sedák vpredu je kratší.
Poslednou meranou veličinou je samotný kufor. Najväčší objem vydolujete z Fabie (330 litrov), nasleduje v tesnom závese i20 (326 litrov) a potom Corsa (285 litrov). Fabia a i20 svoje najvyššie hodnoty dosahujú absenciou rezervného kolesa, Corsa si ho vozí. Vo Fabii s rezervou základný objem klesne o 30 litrov a v i20 o 31 litrov. Všetky tri modely ponúkajú v príplatkoch dvojité dno a sieťový program. Po sklopení operadiel zadnej lavice ani u jedného nevznikne rovná podlaha, získate ju iba použitím dvojitého dna.
Body za priestor a sedenie:
Sedenie: F – 3, C – 3, I – 2
Priestor: F – 1, C – 1, I – 3
Kufor: F – 2, C – 1, I – 2
Body som udeľoval podľa pohodlia sedenia na štandardných sedačkách. Testovali sme nedávno i Fabiu so základnými sedačkami, ktoré sú tvrdšie a s dostatočnými hodnotami na pohltenie veľkej postavy. Corsa a Fabia majú o bod navyše kvôli opcii športových sedadiel vpredu.
Objem kufra nie je až tak dôležitý ako jeho samotné využitie. Fabia a i20 sú na tom o dosť lepšie ako Corsa, ktorej by pár centimetrov na dĺžku podlahy nezaškodilo. Sklopenie zadných operadiel sa rieši v pomere 40:60.
Rozdiely vo výbavách a cenách
Bežným spotrebiteľom radím kupovať hatchbacky v akciových ponukách, nami testovaná trojica má nastavenú logiku výbavy po svojom. Krátko sa sem pozrime.
Najlacnejšie vychádza Corsa so štvorvalcovým motorom 1.2 51 kW a 5.stupňovou manuálnou prevodovkou. Päťdverová karoséria s týmto motorom vás vyjde po odčítaní akciového bonusu 1200€ na 8490€. Pokiaľ by ste chceli trojdverový variant, odrátať si viete ešte 500€. Taktiež má najideálnejšie vystavanú základnú výbavu, kde o.i. dostanete el. spätné zrkadlá a okná vredu , diaľkové zamykanie (u zvyšný rivaloch iba centrál) a kontrolu tlaku v pneumatikách. Celkovo ponúka až SEDEM stupňov výbavy, pričom základnú motorizáciu viete kombinovať so štyrmi stupňami výbavy. Tomu hovorím paráda!
Druhým modelom, ktorý sa oplatí kúpiť so štandardným motorom a základnou výbavou je i20. Tu viete na bonusoch ušetriť 500€, takže motorizácia 1.2i 55 kW s 5-stupňovým manuálom vyjde na 9 490€. Za túto cenu máte vo výbave rovnaké prvky ako Corsa, no navyše väčší priestor v kabíne. Teraz k tomu všetkému Hyundai pribalí sadu zimných pneumatík a poistenie. Vyberáte iba z troch výbav, no najslabší motor sa kombinuje iba s prvou úrovňou Classic. Dokúpiť si tu viete len manuálnu klímu a metalízu. Inak už treba ísť do výkonnejšej motorizácie so stredným stupňom výbavy Comfort.
Fabia sa vôbec neoplatí kupovať so základným motorom. Cena je síce priaznivejšia o 500€ (základ 9040€) oproti i20, ale nemáte tu elektrické okná ani spätné zrkadlá, v príplatkoch zaplatíte za to 424€, stále vám však bude pod kapotou pracovať o 10 koní slabší motor oproti Corse a i20. Je to len trojvalec MPi o objeme jedného litra naladený na 44 kW. Pri Fabii hrajú veľkú rolu limitované edície, ako je napríklad súčasné Monte Carlo. Inak ponúka po celý rok iba tri stupne výbavy, no po podrobnejšom sledovaní balíčkov v cenníku viete urobiť za pár stoviek euro zo základnej výbavy nadštandardnú výbavu.
Z hľadiska bezpečnosti sú všetky tri modely už v štandarde dostupné so všetkými elektronickými asistenčnými systémami a šesticou airbagov. Vo vyšších stupňoch vedia poskytnúť parkovaciu kameru, radarový tempomat alebo asistent jazdného pruhu.
Body za ceny a výbavu:
Základná výbava: F – 1, C – 3, I – 2
Príplatková výbava: F – 2, C – 3, I – 1
Cena a bonusy: F – 2, C – 3, I – 1
Bodovanie základnej výbavy vyhráva jednoznačne Corsa, jednoducho za najmenej peňazí dostanete najviac. Naopak vo Fabii za veľa peňazí najmenej. V strede je i20. Akciové zľavy robí tiež dlhodobo najlepšie Opel, výnimkou nie je ani nová Corsa.
[adsense]
V príplatkovej sfére vyhráva opäť Corsa. Sedem úrovní individualizácie, najrozmanitejšia paleta motorizácií ju posúva na prvé miesto z trojice. Fabia ide tesne za ňou. Hoci, i20 poskytuje všetko potrebné a niečo nadštandardné, dostanete to buď vo vyššej výbave ako štandard alebo vôbec nie.
V Centre bezpečnej jazdy testujeme limity
Vzhľadom na fakt, že sme mali možnosť preveriť si vozidlá v porovnateľných výkonoch, dostali svoju príležitosť v Centre bezpečnej jazdy na Slovakia ringu. Nešetrilo sa so zaobchádzaním. Tradičný slalom pomedzi kužele sme okorenili vyhýbacími manévrami približne pri 80 km/h, rýchlym kolom a núdzovým brzdením. Ako tieto disciplíny trojica zvládla?
Slalom
Začínam slalomom pomedzi kužele, najprv pomaly a potom čo to dá. Postupne striedam všetky tri autá, aby som vedel vysloviť jednoznačný verdikt. Corsa a i20 sa v nízkych rýchlostiach ovládajú ako mestské vozidlá, manévrovanie je ľahké a preposilované. V Corse je navyše City režim pre zvýraznenie posilňovacieho účinku. Fabia má nastavený posilňovač tuhšie a to sa mi viac páči vo vyšších rýchlostiach, kedy auto mám viac v rukách.
[adsense]
No Corse a i20 cítiť, že sa tu kládol dôraz na komfort a bezpečnosť. Popri kužeľoch jazdia nudne, ak chcete z nich vydolovať niečo viac, zbrzdí vás stabilizácia. Fabia sa pomedzi kužele preplieta s väčšou odvahou popri skvelej stabilite. V tejto disciplíne víťazí.
Vyhýbacie manévre
Po slalome na každom hatchbacku zrýchľujem najprv na 70 km/h, trhnem prudko volantom doľava, zrovnám, potom zrýchlim na 80 km/h a trhnem doprava. Z tejto disciplíny zisťujem, ktoré auto ako reaguje na zmenu jazdy na suchom povrchu.
Nakoľko sa už pri slalome prejavila Fabia najlepšie, rovnako žala úspechy i pri nasledujúcej disciplíne. Ako tak jej konkurovala Corsa, posledná skončila i20. Fabia má výborné presné riadenie, po zatočení volantom okamžite reaguje podvozok a stabilizácia nemá robotu ani pri 80 km/h. Extrémnejšie situácie sú však už celkom nebezpečné, zadok vtedy „odstrelí“. Kontrou volantu a jemným zásahom stabilizácie opäť upokojíte situáciu.
[adsense]
V Corse si neviete vypnúť asistent trakcie, kým u ďalších dvoch rivaloch áno, no napriek tomu sa mi zdala byť troška obratnejšia ako i20. Kórejčan ide na istotu, vašu chybu skrotí stabilizácia veľmi citeľne pribrzdením kolies. Neberte to ako nevýhodu, chcem tým povedať, že z i20 nedostanete športový naturel ako vo Fabii.
Dynamické kolo
Preverilo silu ťahu motorov, kombinovanú s obratnosťou podvozku a kvalitou bŕzd. Na rovinke dosahovali autá rýchlosti okolo 120 km/h a potom sa stúpalo riadne silno na brzdy.
I20 dobrý motor, slabé brzdy
Kórejský automobil ako jediný ešte nemá v ponuke turbo s benzínovým motorom. Najvýkonnejšia verzia je práve nami testovaný atmosférický štvorvalec 1.4i naladený na 74 kW. Jeho dynamika závisí od otáčok, do polovice je troška neohrabaný, no potom sa pozbiera a rád ručičku pošle za číslicu 6. Výsledkom je perfektný zdravý zvuk a slušný záťah.
Dynamické kolo odhalilo na i20 slabšie brzdy, vädnúci účinok sa prejavil už po treťom kole za sebou, kedy som brzdový pedál stláčal takmer naprázdno. Stačilo však pár minút na vydýchanie a mohol som opäť dávkovať silu. Kým sú brzdy pri sile, dovtedy sa všetky štyri strmene zahryznú do kotúčov ostro.
Corsa dobrý motor, lepšie brzdy
Nemeckého zástupcu poháňal vpred ako jediný trojvalec s turbom. Z litrového objemu vydolovali inžinieri až 85 kW. Prejavuje sa kultivovaným chodom a celkovo lineárnejším záťahom. Nie je to žiadny šprintér a dych mu dochádza pri 5000 ot./min., potom skôr vrndží ako ťahá, nie lepšie ako i20. A to máte k dispozícii o 15 koní viac!
Štvorica kotúčových bŕzd v Corse nemá problém krotiť danú motorizáciu. Dávkovanie nie je až také ostré ako v i20, čo oceňujem v bežnej premávke. Na dráhe brzdila poctivo bez vädnutia i po treťom kole, no na rovinke sa brzdilo maximálne zo 110 km/h, nakoľko trojvalec viac nevládal dať.
Fabia výborný motor, super brzdy
Českého zástupcu sme testovali s najvýkonnejším motorom 1.2 TSI 81 kW z palety ponúkaných. Pravdu povediac, jeho sila je dokonca prebytočná. Vďaka nízkej váhe (1054 kg bez vodiča) nemá problém štvorvalec rozhýbať karosériu prudko vpred. Dávkovanie výkonu je už od 1500 ot./min. citeľné. Fabia však viac už nevie ponúknuť, Corsa má v zálohe ešte 110 kW 1.4 Turbo, ktoré stojí len o 490€ viac ako 1.2 TSI 81 kW.
Z nízkej váhy karosérie ťažili pri testovaní aj kotúčové brzdy. Fabiu vedeli krotiť aj po šiestom kole. Urobilo sa mi skôr z jazdy zle, než som našiel ich limit.
Body za jazdné vlastnosti:
Podvozok: F – 3, C – 2, I – 2
Testovaný motor: F – 3, C – 2, I – 2
Brzdy: F – 3, C – 2, I – 1
KONEČNÝ VERDIKT A ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
Vozidlá zo segmentu nižšej strednej triedy si kupujú zákazníci hľadajúci za najmenej peňazí najviac muziky. V tomto smere som sa snažil poňať aj samotný test, i20 stratilo na bodoch tam, kde Fabia a Corsa dostávajú iba vďaka viacerým možnostiam variácií, či už motorizácie, výbavy alebo podvozku. Preto som bodovanie robil po každej disciplíne, aby ste mali vždy prehľad, kde konkrétne hatchbacky majú medzi sebou navrch a kde naopak strácajú.
Prvé miesto si delia Fabia a Corsa (21 bodov) v našich disciplínach, druhé ostalo pre i20. (17 bodov). Verím, že som vám daným testom pomohol pri výbere z tejto trojice vozidiel.