Novinka pod kapotou nahrádza hneď dva agregáty z ponuky, a to 1.7 CDTI a 2.0 CDTI s nižším výkonom. Hoci nafťák 2.0 CDTI 96 kW ostáva v ponuke, jeho existencia bude zrejme dočasná. Konštruktéri navrhovali 1.6 CDTI v troch vývojových strediskách General Motors, a prvýkrát sa objavuje v obľúbenom vane Zafira Tourer. Podľa mňa rapídny down-sizing. Je naozaj lepší ako starší dvojliter, ktorý sme skúšali v minulosti? To sa dozviete hneď na začiatku.

Poviem vám, keďže nemám dočinenia s maloobjemovým motorom prvý raz vo vane, bol som takmer presvedčený, že dvojlitra nemôže nahradiť 1.6 CDTI, ale potom prišlo na študovanie technických údajov. Tento zázrak vyvíja neuveriteľných 320 Nm a výkon rovných 100 kW, čo je mimochodom o 4 kW viac ako 2.0 CDTI. S manuálnou šesťstupňovou prevodovkou nie je v skutočnosti až tak tragická voľba.

Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI

Samotná jazda v pokojnom štýle je oveľa kultivovanejšia, jedna-šestka ani v maximálnych otáčkach nerapoce ako traktor. Nástup výkonu cítiť od 1800 ot./min. a končí po 3500 ot./min. Základom pre dokonalú spokojnosť sú výborný šesťstupňový manuál s presnými dráhami a správne odstupňovanie jednotlivých prevodov. Posledný stupeň točí pri 130 km/h len 2300 ot./min., mal by teda papkať pomerne menej neobnoviteľných tekutín, ktoré sú drahšie a drahšie každým dňom. Mal by, avšak zasa tu je „ale“!

[adsense]

Pomyslíte si „obyčajné klišé“, no ja to nespôsobujem, skrátka pravdu nezastriete. Ustálená rýchlosť 110 km/h znamenala odber paliva len 5,1 litra na 100 km/l,  ale vyšplhanie sa na diaľničný limit už dosahuje temer sedem litrov. Dvojlitru stačilo o liter menej paliva. Ešte horší vplyv na spotrebu má opakované stúpanie a klesanie, ktoré poznáme na rýchlostnej komunikácii R1 za Nitrou. Na druhej strane, nepopierateľne tu cítiť pokrokovosť agregátu. Pokiaľ sa  nepozeráte len na konzum, potom si všimnete ozaj perfektnú dynamiku a kultivovanosť. A to aj vo vyšších rýchlostiach, mimochodom, maximálna rýchlosť 193 km/h bola kedysi pre tento objem len snom.

Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI

Okrem motora bola naša Zafira podrobená nezvyčajnému testu. Sústredil som sa na priestor pre posádku, obzvlášť na treťom rade. Celkovo šesť osôb na palube a jedno sedadlo sklopené v podlahe kvôli batožine Zafiru Tourer ani posádku neodradilo od jazdy z Bratislavy až do Košíc. V podstate, vďaka posuvu stredných sedadiel v rozmedzí až 210 mm nemá problém usadiť sa do tretieho radu osoba vysoká okolo 170 cm. V takomto stave Zafira Tourer plní svoj účel stále na 100 %, vôbec sa nebráni svižnej jazde ani spomínaným stúpaniam.

V neprospech kúpy agregátu patrí cena . V základnom stupni Essentia stojí 25 190€, čo určite nie je málo, a oproti 2.0 CDTI rozdiel činí až 1400€. Preto je lepšie sa sústrediť na dáku akciovú ponuku, kedy rádovo klesajú cenníkové ceny o tisícky eur. Napríklad momentálne prebieha akčný bonus, ktorý znižuje v prípade motorizácie 1.6 CDTI základnú cenu o 4000€.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1598
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 100 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 320 / 2000
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 193
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 11,2
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 4,6 / 3,8 / 4,1
Spotreba počas testu (l/100km): 6,8
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4656 / 1928 / 1685
Batožinový priestor - min./max. (l): 710 - 1860 / 152 - 1792
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1571 - 1733 / 579 - 692

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.